معرفی برند پرواز
محتواها
تو این مطلب میخوایم بریم سراغ یکی از برندهای ایرانی. موتور سیکلت پرواز برندیه که توسط شرکت نیرو موتور شکل گرفت.
میشه گفت یکی از قدیمیترین محصولات نیرو، همین پروازِ که تبلیغات گستردهای هم ازش تو تلویزین و جاهای دیگه شده.
موتورهاش بیشتر از نوع موتورهای شهری و خیابونیه و زیاد وارد مدلهای دیگه نمیشه. البته این سیاست شرکت نیرو موتوره که مثلا موتور طرح هوندا کلیکش رو، با برند گلکسی عرضه میکنه. اما بریم ببینیم که این شرکت، کدوم مدلهاش رو با برند پرواز عرضه میکنه…
انواع موتور سیکلت پرواز
کلا موتورهایی که نیرو با اسم پرواز تولید میکنه، ۵تا مدله که حالا بعضیاش تو سایت خود شرکت هست، بعضیاش نیست. تو ایران این برند رو بیشتر با موتورهای طرح هونداش میشناسن و خیلی محصول نداره که بخوایم روش مانور بدیم.
بقیشون رو هم با یه اسم دیگه. اینکه این سیاست درسته یا نه، دقیق نمیدونم. ولی یه نکتهای هست، اونم اینکه اگه ما یه نگاهی به برندهای جهانی بندازیم، میبینیم شرکتها رو یه برند تمرکز دارن و تموم محصولاتشون رو با همون برند عرضه میکنن.
اما شاید بگن نه این طوری نیست، مثل همین فولکس واگن. بله درسته اما به طور مثال، دوکاتی مال فولکسه، ولی در اصل خودش یه شرکت داره، کارخونه داره، سایت داره و در کل مجزا داره کار میکنه و فقط سهامه که در اختیار شرکت مادره.
قشنگ مشخصه که میخوایم خودمون رو بزرگ و اغراق شده نشون بدیم، ولی در حدو اندازهای نیستیم که بزرگ نشون بدیم.
میگیم بلدیم ولی علم و مهارتش رو نداریم. نه که نداشته باشیم، داریما ولی از آدمهایی که این علم رو دارن استفاده نمیکنیم.
البته همهی شرکتها اینطوری نیستن و یه سری شرکتها هستن که دارن اصولی رو یه برند یا چندتا برند کار میکنن. بیخیال، بریم ببینیم این پرواز چه موتور سیکلتهایی داره…
موتور سیکلت پرواز CDI 200
پرواز ۲۰۰، یکی از محصولات نیرو موتوره که طرفدارای زیادی هم داره. حالا بعضیا هستن که میگن آقا زیاد موتور خوبی نیست و مشکلات فنی داره. این حرف درسته، بلاخره همین که داریم یه موتور که مال چند دهه قبل رو هنوز تولید می کنیم،خودش هنره.
پس نباید توقع داشت که خیلی خفن باشه. ولی از حق نگذریم، در حد خودش موتور خوبیه.
موتور پرواز ۲۰۰، از یه انجین ۱۹۶ سی سی، تک سلندر، چهار زمانه و هوا خنک ساخته شده که به گفتهی کارخونه، میتونه ۱۳ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۳.۶ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کنه.
جدول مشخصات فنی موتور پرواز هوندا ۲۰۰
حجم انجین | ۱۹۶ سی سی |
نوع انجین | ۴ زمانه، ۱ سیلندر، هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
استارت موتور | هندلی، برقی |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسهای |
کمک جلو | هیدرولیکی |
کمک عقب | دوبل کمک فنر |
حداکثر سرعت | ۱۰۲ کیلومتر بر ساعت |
موتور سیکلت پرواز CDI 150
خب بریم یه سطح پایینتر. پرواز ۱۵۰ سی سی. طراحی، کارایی و ظاهر این موتور، دقیقا شبیه هوندا ۲۰۰ پرواز. هیچ فرقی تو این فاکتورایی که گفتیم ندارن و تنها فرقشون تو اِنجینیه که دارن.
انجین این مدل از نوع ۱۴۹ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنکه، که به گفته کارخونه میتونه ۱۰ اسب بخار در ۸۲۵۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۰.۳ نیوتن متر در ۶۴۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کنه.
جدول مشخصات فنی موتور پرواز ۱۵۰
حجم انجین | ۱۴۹ سی سی |
نوع انجین | ۴ زمانه، ۱ سیلندر، هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
استارت موتور | هندلی، برقی |
ترمز جلو | دیسکی / کاسهای |
ترمز عقب | کاسهای |
کمک جلو | هیدرولیکی |
کمک عقب | دوبل کمک فنر |
حداکثر سرعت | ۹۵ کیلومتر بر ساعت |
موتور سیکلت پرواز CDI 125
اولین طرح موتور هوندا که تو ایران ساخته شد، هوندا ۱۲۵ سی سی بود.
بعدا نسخههای ۱۵۰ و ۲۰۰ ساخته شد. میشه گفت بیشترین مدلی هم که الان تو سطح شهر هست، همین نسخه ۱۲۵ که حالا میخواد پرواز باشه میخواد یه مارک دیگه باشه.
این موتور از یه انجین ۱۲۴ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک ساخته شده، که میتونه قدرتی معادل ۹ اسب بخار در ۸۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۸.۶ نیوتن متر در ۶۴۵۰ دور در دقیقه تولید کنه.
جدول مشخصات فنی موتور پرواز ۱۲۵
حجم انجین | ۱۲۴ سی سی |
نوع انجین | ۴ زمانه، ۱ سیلندر، هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
استارت موتور | هندلی، برقی |
ترمز جلو | دیسکی / کاسهای |
ترمز عقب | کاسهای |
کمک جلو | هیدرولیکی |
کمک عقب | دوبل کمک فنر |
حداکثر سرعت | ۸۵ کیلومتر بر ساعت |
موتور سیکلت تریل پرواز GY 200
خب موتورهای کلاس شهری پرواز تموم شد و وقتشه بریم سر وقت تنها موتور دوال اسپرت یا همون تریل این برند.
تو مقاله انواع کلاس موتور گفتیم که این موتور جزء کلاس دوال اسپرت محسوب میشه و تریل یا آفرود نیست. ولی خب چون دیگه جاافتاده، ماهم از همون تریل استفاده میکنیم.
تریل پرواز ۲۰۰، یه موتور دو منظورهست، که میشه هم تو شهر ازش استفاده کرد و هم میشه تو جادههای خاکی استفاده کرد. این موتور از یه انجین ۱۹۶ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک ساخته شده و میتونه ۱۳ اسب بخار در ۷۷۵۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۲.۸ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کنه.
جدول مشخصات فنی موتور تریل پرواز ۲۰۰
حجم انجین | ۱۹۶ سی سی |
نوع انجین | ۴ زمانه، ۱ سیلندر، هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
استارت موتور | هندلی، برقی |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
کمک جلو | هیدرولیکی |
کمک عقب | تک کمک فنر مرکزی |
حداکثر سرعت | ۹۵ کیلومتر بر ساعت |
موتور سیکلت طرح ویو پرواز RD 125
آخرین موتور مارک پرواز، موتور RD 125. این مدل، طرح نسخه ویو هونداست که جزء دسته موتورهای کاب قرار میگیره.
یه موتور شهری نیمه اتوماتیک. تو مطلب انواع موتور در ایران، به این مبحث اشاره کردیم که قبل از اینکه موتورهای اسکوتر سروکلشون پیدا بشه، موتورای نیمه اتومات کاب طرفدارای زیادی داشتن.
البته هنوزم هستن، مثلا خود من زیاد با اسکوتر حال نمیکنم، چون تعادل کمتری نسبت به کاب یا موتورهای معمولی داره. این موضوع هم یه سلیقهی شخصیه.
اما طرح ویو پرواز. RD 125 از یه انجین ۱۲۰ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک ساخته شده و میتونه حداکثر قدرت ۸ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۷.۸ نیوتن متر در ۶۹۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.
جدول مشخصات فنی طرح ویو پرواز RD 125
حجم انجین | ۱۲۰ سی سی |
نوع انجین | ۴ زمانه، ۱ سیلندر، هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
استارت موتور | هندلی، برقی |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسهای |
کمک جلو | هیدرولیکی |
کمک عقب | دوبل کمک فنر |
حداکثر سرعت | ۸۰ کیلومتر بر ساعت |
حرف آخر
خب رسیدیم به حرف آخر برند پرواز. این برند خیلی وقته که تو ایران شناخته شدهست. هیچ فرقی هم نکرده. هرچی ۵ سال پیش تولید میکرد، هنوزم تولید میکنه.
فقط میاد مثلا ترمزش رو دیسکی میکنه وگرنه خلاقیت خاصی به خرج نمیده. از لحاظ قیمتی هم، واقعا خوبه. البته خوب نیستاااا، کلا هیچ کدوم از موتورها قیمتشون منصفانه نیست.
ولی با تورم و قیمتی که بقیه برندها و شرکتها دارن، قیمت محصولاتش مطلوبه. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊