فروشگاه اینترنتی انواع موتور سیکلت جدید {نقد و اقساط}
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

آشنایی با لوازم یدکی موتور سیکلت چه کمکی به شما می‌کند؟

آشنایی با لوازم یدکی موتورسیکلت

موتور سیکلت با تشکیل شدن قطعات کنار هم شروع به حرکت میکنه و این قطعات مثل یه چرخ دنده عمل میکنن که اگه یکی از این قطعات دچار مشکل بشه، کل سیستم موتور دچار مشکل میشه.

 

هر قطعه در موتور سیکلت وظیفه انجام کاری رو داره، حالا اگه یکی از این اجزا براش مشکل پیش بیاد،باید از لوازم یدکی باکیفیت استفاده کرد.

 

لوازم یدکی موتورسیکلت، انواع مختلفی داره که بسته به نیازتون باید تهیه کنید.

 

ولی باید این نکته رو توجه داشت که قطعات یدکی موتورسیکلت که قراره جای قطعات اصلی سوار بشن، باید کیفیت قابل قبولی داشته باشن.

 

اگه شما از قطعات یدکی بی‌کیفیت استفاده کنید، موتور بعد چند وقت دوباره خراب میشه، پس موقع خرید به کیفیت و اصل بودن اونا باید توجه کرد.

 

در این مقاله قصد داریم با قطعات و لوازم یدکی موتور سیکلت آشنا بشیم.

 

انجین موتورسیکلت

 

انجین موتورسیکلت

اولین قطعه‌ موتور که میخوایم در موردش صحبت کنیم، پیشرانه یا انجین موتور سیکلته.

 

هر وسیله‌ای که با سوخت و هوا کار میکنه، یه موتور احتراقی داره که به طور کلی دو نوعه، یا ۲ زمانه‌ست یا ۴ زمانه.

 

انجین در یه محفظه کوچیک محصور شده که شمعی که در اون هست، مخلوط هوا وسوخت رو مشتعل میکنه.

 

سوختی که مشتعل میشه به سرعت داخل سیلندر منبسط میشه و فشار ایجاد شده، به پیستون موتور نیرو وارد میکنه و باعث حرکت میشه.

 

این پیستون که با یه میله به هم متصل شده، محور میل‌لنگ رو میچرخونه تا چرخ عقب به حرکت دربیاد.

 

بعدش میل‌لنگ پیستون رو دوباره به داخل سیلندر هل میده و تموم گاز سوخته رو خارج میکنه. حالا فرض کنید یکی از این قطعاتی که توی انجین هستن، یه مشکلی براش پیش بیاد، کل این چرخه خراب میشه.

 

یا اگه قراره یکی از این قطعه‌ها عوض بشه، از لوازم یدکی بی‌کیفیت استفاده بشه.

 

سیستم خنک‌کننده موتور سیکلت

 

سیستم خنک‌کننده موتور سیکلت

هر وسیله‌ موتوری که از سوخت بنزین استفاده میکنه برای احتراق، برای اینکه از گرمای شدیدی که به وسیله احتراق ایجاد میشه محافظت کنه، نیاز داره به یه سیستم خنک کننده.

 

به‌طور کلی سیستم خنک کننده موتورسیکلت دو مدله، یا هواخنکه یا مایع‌خنکه. لوازم یدکی موتور سیکلت هم براساس همین دو دسته ساخته میشن.

 

سیستم خنک‌کننده هوا: این نوع سیستم از رایج‌ترین سیستم خنک کننده موتورسیکلته.

 

تو این حالت حرکت، هوا موقع رانندگی از باله‌ها یا برجستگی‌ها گرما رو از موتور خارج میکنه و هوای خنک رو جایگزین میکنه.

 

هزینه قطعات این مدل نسبت به مایع خنک کمتره و برا همین هزینه لوازم یدکی موتوری که سیستمش هواخنکه، به‌صرفه‌تر درمیاد.

 

البته بگم که کارایی کمتری هم نسبت به مایه خنک داره.

 

سیستم خنک‌کننده مایع: سیستم‌های مایع خنک خوشون دو مدلن، یا آب خنکن یا مایع خنک.

 

کارکرد این مدل پیچیده‌تره ولی در عوضش حرارت بالایی رو میتونه تحمل کنه. در این حالت مایع خنک کننده حالا میخواد آب یاشه یا روغن، از صفحات نازک رادیاتور عبور میکنن و خنک میشن.

 

زمان خنک شدن موتور رو هم ترموستات که یکی از قطعات و لوازم یدکی موتوره، تعیین میکنه و این چرخه دائم در حال تکراره.

 

سیستم گیربکس موتور سیکلت

 

سیستم گیربکس موتور سیکلت

سیستم گیربکس در موتور سیکلت، تعادل بین نیرو، سرعت و گشتاور موتور رو با استفاده از زنجیر یا تسمه، به چرخ‌ها انتقال میده.

 

گیربکس در ۲ نوع موجوده که یا دنده‌ایه یا اتوماتیک که لوازم یدکی هر مدل با هم فرق داره. وظیفه گیربکس در موتورهای دنده‌ای، تعویض دنده‌ است.

 

گیربکس دنده به صورت متوالی کار میکنه، به این معنی که شما باید هر دنده رو طی کنید و به دنده بعد برید و برای تعویض دنده هم باید اجازه بدید که اهرم به حالت معمول خودش برگرده تا دوباره بتونید دنده رو عوض کنید.

 

نگهداری از لاستیک‌های موتور

 

لاستیک و رینگ موتور سیکلت

لاستیک موتور یکی از قطعات و لوازم یدکی موتورسیکلت که نیاز به مراقبت بیشتری داره. ولی چرا؟

 

وقتی ما در کوچه و خیابون داریم رانندگی میکنیم مخصوصا شب‌ها، حواسمون نیست که کف جاده چی‌ریخته شده.

 

میتونه شیشه باشه یا حتی میخ که باعث میشه لاستیک از بین بره یا چاک بخوره و احتیاج داره به یه لاستیک یدکی موتورسیکلت.

 

لاستیک‌ها در انواع یدکی مختلفی تولید میشن که از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوتن و براساس کلاس و مدل موتور ساخته میشن.

 

انواع لاستیک‌های یدکی موتورسیکلت عبارتند از:

 

  • لاستیک‌های آفرود: این لاستیک‌ها شکلشون خشنه و آج‌های برآمده‌ای دارن. لاستیک‌های آفرود برای پایداری روی زمین‌های ناهموار و گل‌ولای تولید میشن.

 

  • لاستیک های جاده‌ای: این مدل از لاستیک‌ها معمولا صاف هستن و حداکثر تعادل چرخ موتورسیکلت رو روی زمین حفظ میکنن.

 

  • لاستیک‌های اسپرت دوگانه: این لاستیک‌ها ترکیبی از دو نوع آفرود و جاده‌این که هم تعادل رو حفظ میکنن و هم پایداری روی سطوح ناهموار.

 

  • رینگ‌ موتورها قطعاتی از موتورن که معمولا در دو مدل یا دو سبک وجود دارن و تفاوتشون هم در کلاس موتور مشخص میشه.

 

  • رینگ‌های پره‌ای: از این مدل‌ رینگ‌ها بیشتر برای موتورهای سبک استفاده میشه. رینگ های پره‌ای از چندتا پین فولادی تحت فشار ساخته شدن که لاستیک و حاشیه بیرونی لاستیک رو به حالت تعلیق درمیارن.

 

  • رینگ‌های سخت یا جامد: این مدل رینگ‌ها از آلومینیوم ساخته شدن و شبیه رینگ ماشین‌های یه تیکه‌ان. به این رینگ‌ها اصطلاحا اسپورت میگن.

 

سیستم تعلیق موتور

 

سیستم تعلیق موتورسیکلت

سیستم تعلیق تعادل و پایداری رو روی سطح زمین ایجاد میکنه. بسته به کلاس موتور و سیستم تعلیق موتور، لوازم یدکی اون هم فرق داره.

 

فرض کنید موتور کمک فنر نداشته باشه. اونوقت هر ضربه‌ کوچیکی که به موتور وارد میشه، باعث آسیب دیدن به موتور میشه و اصلا نمیشه موتور رو بدون کمک فنر تصور کرد.

 

سیستم تعلیق یا کمک فنر، ترکیب فنر و دمپر که به کمک هم ضربه رو جذب میکنن و پایداری شاسی رو بیشتر میکنن.

 

انواع لوازم یدکی موتور سیکلت که برای کمک فنر ساخته شده زیاده، ولی باید باکیفیت‌ترینش رو استفاده کرد تا تحمل وزن و ضرباتی که به موتور وارد میشه رو داشته باشه.

 

سیستم تعلیق موتور سیکلت ۳ مدل که عباتند از:

 

آشنایی با روش‌های کاربردی نگهداری از موتور سیکلت + راهنمای خرید لوازم یدکی برای آن

 

سیستم تعلیق جلو: این نوع سیستم برای جذب شوک‌ها و فشار روی چرخ جلو طراحی شده.

 

در این تعلیق، یک ستون قوس شکل یا یک ستون تلسکوپی در بالای چرخ جلو نصب میشه که به کادر پشتی متصله.

 

سیستم تعلیق در انواع تعلیق تلسکوپی، تعلیق فشار هوا و تعلیق غیر تلسکوپی ساخته شده.

 

تعلیق عقب: در سیستم تعلیق عقب، یک سیستم تعلیق وابسته به چرخ عقب وجود داره که وظیفه جذب شوک‌ها رو برعهده داره.

 

سیستم تعلیق کامل: این نوع سیستم، برای موتورهایی طراحی شده که برای تفریح، مسابقه و تردد روزمره‌ استفاده میشن.

 

تو این مدل، تعلیق جلو و عقب با هم ترکیب میشن تا بهترین شرایط راحتی و کنترل رو هنگام رانندگی فراهم کنن که در بیشتر موتورها، تعلیق جلو از نوع تلسکوپی و تعلیق عقب از نوع فنری هستش.

 

 

ترمز موتور سیکلت

 

سیستم ترمز موتور سیکلت

سیستم ترمزی که در موتورها به کار میره دو مدله. یکی کاسه‌ای و یکی دیگی دیسکی که مدل دیسکی خودش میتونه هم معمولی باشه و ABS یا CBS باشه.

 

قطعاتی که در سیتم ترمز به کار میره شامل: لنت، اتصالات، دسته، کالیپر و… .

 

هر کدوم از این لوازم یدکی موتور که دچار عیب و ایراد بشه، سیستم ترمز موتور دیگه کار نمیکنه.

 

قاعدتا سیستم ترمز جلو نسبت به سیستم ترمز عقب، باید قوی‌تر باشه. برا همینه که در خیلی از موتورها ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای استفاده میکنن.

 

در مبحث انواع لوازم یدکی موتور سیکلت، ترمز اهمیت زیادی برای سلامت جسمی موتورسوار داره و باید به اون توجه کرد.

 

انواع قطعات فرمون موتور سیکلت

 

انواع قطعات فرمان موتور سیکلت

فرمون موتورسیکلت تعیین کننده حرکت و کنترل کننده موتوره که براساس مدل و کلاس موتور، در سبک‌ها و اندازه‌های مختلفی که متناسب با راننده باشه ساخته میشه.

 

این قطعه موتور سیکلت یه سری لوازم یدکی رو در خودش داره که هر کدوم عملکرد خودش رو داره.

 

انواع لوازم یدکی موتور سیکلت روی فرمون موتور، عبارتند از:

 

  • استارت
  • دکمه کنترل کننده چراغ های موتور
  • دکمه راهنما
  • دسته گاز
  • اهرم ترمز و کلاچ (برای موتورهای اتومات و بدون کلاچ، هر دو اهرم ترمزن)
  • آینه
  • و…

 

جای پا و پدال موتورسیکلت

 

جای پا و پدال موتورسیکلت

در جای پا و پدال موتور انواع لوازم یدکی موتور هست که هر کدوم عمکرد خوشون رو دارن.

 

البته موتورهای کلاس اسکوتر فرق دارن و فقط جای پای راننده رو دارن و پدالی که بخواد کاری رو انجام بده رو ندارن.

 

قطعات موتورسیکلت در قسمت جای پا، در کنترل سرعت و شتاب موتور تاثیر گذارن و بودن جای پا برای کنترل موتور واجبه و اگه قطعه‌ای از اون مشکل براش پیش بیاد، حتما باید تعویض بشه.

 

پدال‌های موجود در جای پا شامل: ترمز عقب، دنده و جای پای موتورسوار.

 

چراغ‌های موتور سیکلت

 

داشبورد و چراغ‌های موتورسیکلت

داشبورد موتورها از لحاظ شکل واندازه فرق داره.

مثلا داشبورد در موتورهای اسکوتر یه فضایی در جلوی پای رانندست که چندتا جای کوچیک هم برای گذاشتن وسیله وجود داره.

 

اما موتورهای معمولی اینطوری نیست و داشبورد چسبیده به فرمون موتور.

 

بعضی از مدل‌ها، لوازم یدکی موتورسیکلتشون در قسمت داشبورد نسبت به مدل‌های دیگه، زیادتره و روی عملکرد موتور و راحتی راننده تاثیر میذارن.

 

قطعات موتورسیکلت در قسمت داشبورد عبارتند از:

 

  • چراغ‌های جلو
  • راهنمای جلو
  • سوئیچ
  • صفحه کیلومتر( در ۳ مدل: آنالوگ، دیجیتال و ترکیبی)
  • درگاه USB
  • محفظه کوچیک حمل بار
  • گزینه‌هایی مانند GPS، Bluetooth
  • و …

 

صندلی موتور سیکلت

 

صندلی موتورسیکلت

جایی که موتورسوار تمام تعادل و کنترل موتور رو به دستش می‌گیره، صندلی یا زین موتورسیکلته.

 

وقتی زین موتور سفت باشه یا کیفیت خوبی نداشته باشه موتور سوار از نشستن روی موتور خسته میشه.

 

ولی خب نمیشه انتظار صندلی‌های خیلی باکیفیتی داشت ولی صندلی یا روکش یدکی موتورسیکلت هست که نرم‌تره و میشه با اون جایگزینش کرد.

 

بعضی از صندلی‌ها یه تیکه است بعضی هم دوتیکه. موتورهای معمولی صندلی‌هاشون یه تیکه ساخته میشه ولی موتورهایی که کلاس نیکد هستن و جدید، زینشون دوتیکه ساخته شده.

 

البته بعضی موتورها هم هستن که یه تکیه‌گاه برای صندلیشون دارن که بیشتر موتورهای تورینگ و کروزر این ویژگی رو دارن.

 

اگزوز موتور سیکلت

 

اگزوز موتورسیکلت

این قطعه‌ی موتور، دود بوجود اومده از احتراق رو به بیرون منتقل میکنه و سروصدای موتورو هم کمترش میکنه.

 

اگزوز لوله‌‌ای هستش که انتهای سیلندر موتور قرار داره. حالا بعضی موتورها هستن که دو سیلندرن و دوتا اگزوز هم عقب موتور دارن، که میشن ۲سیلندر و ۲ اگزوز.

 

ولی بعضی موتورها، درسته که ۲تا سیلندر دارن ولی خروجیشون یه دونه اگزوزه، که میشه ۲سیلندر و تک اگزوز که این بستگی به قدرت و حجم موتور داره که چندتا سیلندر و اگزوز داشته باشه.

 

اگزوزها هم در انواع لوازم یدکی موتور با شکل، اندازه و تنظیمات مختلفی موجودن که بسته به سلیقه خوتون، می‌تونید تعویضشون کنید.

 

جک موتورسیکلت

 

جک موتورسیکلت

آخرین مبحث آشنایی با لوازم یدکی موتورسیکلت، جک موتورسیکلته. وقتی بخوایم موتور رو جایی پارک کنیم، مثلا تو پارکینگ خونه، باید موتور رو روی جک بزاریم.

 

بیشتره موتورها دوتا جک دارن، یکی جک بغل و یکی دیگه جک وسط.

 

موتورهای کلاس آفرود مثل تریل، فقط جک بغل دارن و اگه قرار باشه رو جک وسط بندازید، باید یه جک دستی زیر موتور قرار بدید.

 

جک بغل بیشتر مواقعی استفاده میشه که قرار نیست موتور مدت زیادی پارک باشه ولی اگه قرار شد موتور مدت زمان زیادی پارک باشه، بهتره از جک وسط استفاده بشه.

 

حرف آخر

در این مقاله با قطعات و انواع لوازم یدکی موتورسیکلت آشنا شدیم. دونستن اینکه کدوم قطعات موتورسیکلت در کجا قرار داره برای یه موتورسوار واجبه.

 

اگه مشکلی برای موتور پیش بیاد یا قرار باشه قطعه‌ای رو تعویض کنه، با شناخت اینکه کدوم قطعه کجا قرار داره و قطعه‌ای هم باشه که خودش بتونه عوض کنه، خودش میتونه با داشتن چندتا آچار این کار رو انجام بده.

 

فقط حواستون باشه که وقتی میخواین لوازم یدکی موتورسیکلت بخرید، به کیفیت و استاندارد بودن اونا توجه کنید. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.

 

اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنت‌ها با ما درمیون بزارین 😊

 

پدال، مرکز تخصصی فروش موتور سیکلت

دیدگاه‌های نوشته

*
*