فروشگاه اینترنتی انواع موتور سیکلت جدید {نقد و اقساط}
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

معرفی برند باجاج Bajaj

معرفی برند باجاج Bajaj

خب رسیدیم سر وقت برند باجاج هندوستان. معروفیت این برند تو ایران، برمی‌گرده به ورود موتورهای پالس. این مدل‌ها انقدر خوب بودن و طرفدار پیدا کردن، که راحت تونستن بازار ایران رو دستشون بگیرن.

 

البته یه مدل دیگم از این برند بود که باعث شد باجاج معروفیت و محبوبیتش بیشتر بشه، اونم باکسر معروف بود که بعد از پالس اومد.

 

ولی پالس انقدر خوب بازار گرمی کرد بود، که وقتی باکسر اومد همه از کیفیت و خرید این موتور مطمئن بودن. اما بریم یکم عقب، جایی که موتور سیکلت باجاج متولد شد.

 

 

تولد موتور سیکلت باجاج

در سال ۱۹۴۵، دقیقا دو سال قبل از استقلال هندوستان توسط مهاتما گاندی، بزرگ‌ترین کارخونه موتورسازی هندوستان تاسیس شد.

 

البته از همون اول کارش موتورسازی نبود، بعدا موتورساز شد. اون زمان هند مستعمره انگلیس بود و زیادم اجازه ساخت و ساز نداشت.

 

جمجنال باجاج، اومد و یه کارخونه‌ تولید قند تاسیس کرد، ولی آروم آروم که هندیا استقلالشون رو پیدا کردن، باجاج اومد کارخونه رو تبدیل کرد به یه شرکت موتورسازی و فامیل خودشو گذاشت رو اسم شرکت.

 

تولد موتور سیکلت باجاج

 

یه سال بعد از استقلال، کار خودش رو با واردات موتور دوچرخ و سه‌چرخ، شروع کرد و سال ۱۹۵۹ هم، مجوز مونتاژ و ساخت موتور داخلی رو گرفت. اولین موتوری هم که ساخت، وسپا ۱۵۰، تحت لیسانس شرکت پیاجیو بود.

 

 

رشد و شکوفایی برند باجاج

اما نقطه‌ عطف این شرکت، سال ۱۹۷۰ بود. باجاج شروع کرد به طراحی و تولید محصولات داخلی و داشت خودش رو خودکفا می‌کرد.

 

طی دو سال تونست اولین موتور سه‌چرخ و اولین اسکوتر خودش رو، تولید کنه و دیگه شروع کرد به ساختن. انقدر خوب جلو رفت که جیانی زیل سینگ، رئیس جمهور وقت هندوستان، سال ۱۹۸۵ یه کارخونه جدید به نام والوج برای باجاج افتتاح کرد.

 

رشد و شکوفایی برند باجاج

 

این کارخونه بزرگ‌ترین کارخونه هندوستان بود. رشد بین‌المللیش هم از همینجا شروع شد و سال بعد با میراث جناب کاوازاکی شریک شد.

 

روند رشد باجاج انقدر خوب و سریع بود که تا به همین امروز، تونست موتور سیکلت‌های باکیفیت‌ تولید کنه. حالا چه محصولاتی؟ بریم ببینیم…

 

 

موتور سیکلت‌های باجاج

هندوستان مثل ایران، با کمبود موتور مواجهه. کلا محصولات این کمپانی، یه مدل هست که حجم انجینش بالای ۲۵۰ سی سی و اونم دومینار ۴۰۰ سی سیه و بقیه مدل‌ها زیر ۲۵۰ هستن.

 

موتورهای باجاج خیلی تکنولوژی برندهای قدر جهانی رو ندارن. ولی کیفیت ساخت و قطعاتی که استفاده می‌کنه، خیلی خوبه. بعضی مدل‌ها هست که هنوزم داره تولید میشه، مثل باکسر.

 

موتور سیکلت‌های باجاج

 

موتور سیکلت باکسر

تولید باکسر بر‌میگرده به سال ۱۹۹۷ میلادی. باجاج این مدل رو به اسم مشت بوکسور عرضه کرد.

 

موتوری که نه فقط تو هند، بلکه تو آفریقا هم فروش زیادی داشت. باکسر ۱۵۰ با عملکرد خوبی که داره، یه موتور شهری، بیابونی و کاری محسوب میشه. باجاج این مدل رو تو چندتا نسخه عرضه کرد:

 

  • Boxer X150
  • Boxer BM150
  • Boxer X125
  • Boxer BM125
  • Boxer 100ES
  • Boxer 100S
  • Boxer 100 Speke

 

بین این نسخه‌ها، Boxer BM150 بود که وارد ایران شد.

 

موتور سیکلت باکسر

 

این مدل از یه انجین ۱۴۴.۸ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک ساخته شده، که می‌تونه قدرتی معادل ۱۲ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۱۲.۵۵ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.

 

ترمزهاش از نوع کاسه‌ای و سیستم تعلیقش هم از نوع هیدرولیکیه.

 

 

موتور سیکلت پالس (پالسار)

اما بریم سراغ موتوری که باعث شد، باجاج تو ایران معروف بشه. یه موتور پرقدرت، پرشتاب و سریع. پالس باجاج.

 

اولین نسخه‌ این موتور، سال ۲۰۰۱ معرفی شد و تا همین الانم داره تولید میشه، البته به‌روزتر. میشه گفت موفق‌ترین موتوری که این شرکت تولید کرد، همین پالس یا اسم درستش پالساره.

 

کلا باجاج از یه مدل،‌ چندتا نسخه میزنه و برای پالس هم همین کارو کرده.

 

  • Pulsar F 250
  • Pulsar F 220
  • Pulsar N 250
  • Pulsar N 160
  • Pulsar RS 200
  • Pulsar NS 200
  • Pulsar NS 160
  • Pulsar NS 125
  • Pulsar 180
  • Pulsar 150 NEON
  • Pulsar 150 TD
  • Pulsar 150 SD

 

در میان نسخه‌های پالس، ۳ مدل در ایران موجوده که البته ۲۵۰ هم به تازگی وارد ایران شده ولی زیاد خبری ازش نیست.

 

پالس مدل RS200، از یه انجین ۱۹۹.۵ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک ساخته شده.

 

موتور سیکلت پالس (پالسار)

 

این موتور می‌تونه حداکثر قدرت ۲۴.۵ اسب بخار در ۹۷۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۸.۷ نیوتن متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه. ترمزهاش از نوع دیسکی ABS دار و سیستم تعلیقش هم در جلو هیدرولیکی تلسکوپی و در عقب تک کمک فنر مونوشوکه.

 

اما مدل دیگه‌ای که در ایران موجوده، پالس مدل NS200. این موتورم مثل RS از یه انجین ۱۹۹.۵ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک ساخته شده و دقیقا همون قدرت و گشتاوری رو تولید می‌کنه که RS ارائه میده.

 

آخرین مدلی که قبلا وارد ایران شده بود، NS160.

 

این موتور از خونواده‌ NS ولی با حجم کمتر. ۱۶۰.۳ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنکه، انجینی که این مدل داره و می‌تونه با این مشخصات، ۱۷.۲ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۴.۶ نیوتن متر در ۷۲۵۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کنه.

 

 

موتور سیکلت دومینار

اما بریم سروقت خاص‌ترین موتور باجاج، یعنی دومینار.

 

کل مدل‌های که این کمپانی عرضه می‌کنه زیر ۲۵۰ سی سیه، به‌غیر از دومینار. باجاج یه نسخه از موتور رو با حجم ۲۵۰ سی سی عرضه کرده و یه نسخه هم با حجم ۴۰۰ سی سی، که نسخه‌ ۲۵۰، سال ۱۴۰۱ وارد ایران شد.

 

موتور سیکلت دومینار

 

دومینار ۲۵۰، از یه انجین ۲۴۸.۷۷ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک ساخته شده.

 

این موتور میتونه قدرتی معادل ۲۷ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۲۳.۵ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.

 

ترمزش در جلو از نوع دیسک ۳۰۰ میلی متری و در عقب از نوع دیسک ۲۳۰ میلی متریه و هر دو از سیستم ABS بهره می‌برن. تعلیقشم در جلو از نوع تلسکوپی و در عقب از یه تک کمک مونوشوک قابل تنظیم استفاده شده.

موتور سیکلت دومینار 250 سی سی سال 1402

 

موتور سیکلت اونجر باجاج

تنها کُروزِر کلاسیک و باکیفیت در ایران، همین مدل اونجره. درسته الان چند مدل کُروزِر تو ایران هست، ولی هیچ کدوم اصالت این موتور رو ندارن.

 

باجاج این مدل رو، مثل مدل‌های دیگه که چندتا نسخه ازشون میزنه، تو دوتا نسخه عرضه کرده. یکیشون با انجین ۱۶۰ سی سی، قدرت کمتری داره و یه جورایی خیابونی محسوب میشه تا کُروزِر.

 

موتور سیکلت اونجر باجاج

 

ولی یکی دیگه که الانم تو ایران هست، مدل اونجر ۲۲۰ سی سی. این موتور از یه انجین ۲۲۰ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک تشکیل شده و می‌تونه تا ۱۹.۰۳ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۷.۵۵ نیوتن متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کنه.

 

ترمزهاش در جلو دیسکی با سیستم ABS و در عقب از نوع کاسه‌ای و تعلیقش هم در جلو تلسکوپی و در عقب دوبل کمک فنر قابل تنظیم استفاده شده.

 

موتور سیکلت اونجر 220 سی سی سال 1402

 

موتور سیکلت دیسکاور

باجاج یه مدل داره به نام دیسکاور (کشف کردن) که میشه گفت ترکیب باکسر و پالسه و تو دسته موتورهای خیابونی قرار می‌گیره.

 

موتور سیکلت دیسکاور

 

دیسکاور سال ۲۰۰۴ به عنوان یه موتور مسافربری تو هندوستان و با انجین ۱۲۵ سی سی، عرضه شد. اون موقع دوتا نسخه ازش ساختن، ولی الان باجاج سه‌تا نسخه از اونو عرضه می‌کنه.

 

  • Discover 125 Disc
  • Discover 125 ST
  • Discover 110 Disc

موتور سیکلت پلاتینا

این مدل دقیقا کار موتورهای طرح هوندا ۱۲۵ خودمون رو می‌کنه. اما این کجا و آن کجا! درسته که بیشتر موتورهای باجاج شبیه همه، ولی حداقلش اینه که کیفیت فنیشون خوبه.

 

موتور سیکلت پلاتینا

 

این موتور شبیه باکسره، با این تفاوت که باکسر انجین قوی‌تری داره ولی پلاتینا انجینش ۱۰۰ یا ۱۱۰ سی سیه. این موتور سال ۲۰۰۶ عرضه شد و فقط تو ۸ ماه، تونست به فروش پونصد هزار دستگاه برسه. مدل‌های پلاتینا عبارتند از:

 

  • Platina 100ES
  • Platina 110 Disc
  • Platina 110 Drum
  • Platina 100

موتور سیکلت سی تی

انگار شرکت‌های هندی ترکیب کردن موتورهاشون باهم رو خیلی دوست دارن و بعضی وقت‌ها آدم میمونه که این موتور دقیقا کدوم مدله.

 

این مدل هم همین طوره. موتور سیکلت سی تی باجاج، ترکیب هوندا ۱۲۵ و باکسره. یعنی تا یه جا شبیه باکسره، بعد یهو میشه هوندا ۱۲۵. کلا خیلی جالبن. بعد یه چیز دیگه اینکه، چرا انقدر موتورهاشون رو با انجین ضعیف می‌سازن؟

 

بیشتر محصولاتشون بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ سی سیه. البته اونا هم مثل ما با محدودیت‌های زیادی مواجه‌ان. ولی حداقل ما کمترین موتورمون تو سبکِ ۱۲۵ سی سیه نه ۱۱۰ سی سی. ماشالا کمم تولید نمی‌کنه، ۶ تا نسخه از این موتور ۱۱۰ سی سی زده.

 

  • CT 110X
  • CT 100
  • CT 100B
  • CT 100ES Alloy
  • CT 125 Spoke
  • CT 125 Alloy

 

باجاج به‌ غیر از تولید موتور سیکلت، موتورهای سه چرخ و یه ماشین نقلی و شیک، که میشه گفت تکنولوژی اصلیش رو تو این ماشین به‌کار برده، تولید می‌کنه.

 

موتور سیکلت سی تی

 

موتورهای سه چرخو که تو فیلم‌هاشون زیاد دیدیم. ولی ماشینی که باجاج ساخته از فناوری‌های هوشمند بهره می‌بره. فناوری‌هایی مثل:

 

  • حفاظت هوشمند از تمام بدنه ماشین
  • قابلیت مانور زیاد به خصوص تو ترافیک به خاطر جمع و جور بودن
  • سیستم هوشمند و سازگار با محیط زیست
  • فضای زیاد برای حمل و نقل و مسافرت
  • و …

حرف آخر

محصولاتی که شرکت باجاج از ابتدای کار تا به الان تولید کرده، میشه گفت الهام گرفته از موتورهای ژاپنی و برندهای اروپاییه.

 

با اینکه تو طراحی ظاهری از اون برندها الهام گرفته، ولی واقعا کیفیت خیلی خوبی دارن. یه موتور قوی، با عملکرد بالا و بی‌صدا. دقیقا این حالت رو میشه بین باکسر و طرح‌های باکسر متوجه شد.

 

خود باکسر یه نرمی خاص و یه صدای آرومی داره. ولی در مقابلش، طرح‌های که ساخته میشن، اصلا اون نرمی رو ندارن و صدایی که تولید می‌کنن، کاملا متفاوته.

 

موتور سیکلت‌های باجاج رو، می‌تونیم تو ایران تو دسته‌ موتورهای میان رده‌ی خیلی خوب قرار بدیم. البته بعضی‌ مدل‌هاش اصلا رقیب ندارن، مثل اونجر ۲۲۰. امیداورم از این مقاله لذت برده باشید.

 

اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنت‌ها با ما درمیون بزارین 😊

 

پدال، مرکز تخصصی فروش موتور سیکلت

دیدگاه‌های نوشته

*
*