آشنایی با روشهای کاربردی نگهداری از موتور سیکلت + راهنمای خرید لوازم یدکی برای آن
محتواها
- 1 نگهداری از موتور سیکلت
- 1.1 باتری موتور سیکلت
- 1.2 ترمز موتور
- 1.3 تعویض روغن موتور سیکلت
- 1.4 نگهداری از لاستیکهای موتور
- 1.5 زنجیر یا تسمه موتورسیکلت
- 1.6 نگهداری از انجین موتور سیکلت
- 1.7 تقویت موتور سیکلت
- 1.8 تعویض فیلتر هوا
- 1.9 ارتقاء سیستم خروجی
- 1.10 افزایش تزریق سوخت
- 1.11 تقویت سیستم تعلیق
- 1.12 عیبیابی موتور سیکلت
- 1.13 عيب يابی قطعات مكانيكی موتور سيكلت
- 1.14 عيب يابی قطعات الكتريكی موتور سيكلت
- 2 لوازم یدکی موتور سیکلت
اگه شما هم مثل من عاشق موتور سیکلتین، حتماً میدونید که موتور فقط یک وسیله نقلیه نیست.
موتور یه همسفر همیشگیه که در هر شرایطی همراهمونه و لحظات خوش و بدمون رو باهامون تجربه میکنه.
حالا میخواد این مسیر، مسیر کار باشه یا تفریح. اما آیا ما به اندازه کافی به موتور سیکلتمون احترام میذاریم؟
آیا ما به نگهداری و تعمیرات اون توجه میکنیم؟ آیا از لوازم یدکی مناسب و با کیفیت استفاده میکنیم؟
در این مقاله قصد دارم به شما بگم که چگونه با رعایت چند نکته ساده، میتونین موتور سیکلتتون رو در بهترین حالت نگه دارین و طول عمر اون رو افزایش بدین.
همچنین بهتون پیشنهادات خفن و کاربردی درباره انتخاب لوازم یدکی مناسب و با کیفیت برای موتور سیکلتتون، ارائه میدم.
نگهداری از موتور سیکلت
شاید برای شما هم پیش اومده باشه که موتورتون رو برای چند روز یا حتی چند هفته تو گاراژ یا پارکینگ، بدون استفاده گذاشتین و بعد وقتی باهاش میخواین برین گردش، میبینین که دیگه روشن نمیشه.
یا شاید هم موقع رانندگی با موتور، با مشکلات مختلفی مثل ترمز خراب، لنت سوخته، نشت روغن و … روبرو شده باشین.
این مشکلات نه تنها باعث اذیت شدن شما و از دست دادن زمان و هزینه اضافی میشه، بلکه ممکن خطرات جدیتری هم به همراه داشته باشه.
به عنوان مثال، اگه ترمز موتور سیکلت رو به موقع تعمیر یا تعویض نکنین، ممکنه موقع ترمز گرفتن، موتور ترمزش نگیره و باعث تصادف بشه.
پس چیکار باید کرد؟ آیا راه حل اینه که هر وقت مشکلی پیش میاد، بریم پیش یه تعمیرکار و ازش بخوایم که مشکل رو حل کنه؟
این راه حل نه تنها هزینهبره، بلکه ممکن باعث آسیب دیدن بیشتر قطعات موتور سیکلت هم بشه. به علاوه، شاید همیشه هم تعمیرکار قابل اعتماد و با کفایت پیدا نشه.
پس بهترین راهحل اینه که، خودمون به نگهداری و تعمیر موتور سیکلتمون اهمیت بدیم.
البته منظورم این نیست که شما باید همه کارهای تخصصی رو خودتون انجام بدین، بلکه باید با قطعات و عملکرد موتورتون آشنا باشید و به چند نکته ساده درباره نگهداری اون توجه کنید.
باتری موتور سیکلت
یکی از قطعات حیاتی موتور باتری که اگه از اون به درستی نگهداری نشه، ممکن باعث خاموش شدن موتور سیکلت در موقع رانندگی یا عدم روشن شدن اون در زمان لازم بشه.
باتری موتور سیکلت هر چند وقت یکبار باید شارژ بشه.
اگه موتور بدون استفاده توی پارکینگ خونه پارک شده باشه، باید هر هفته موتور روشن بشه تا باتریش نخوابه.
ترمز موتور
یکی از حساسترین اجزای موتور سیکلت، ترمز اونه که اگه درست کار نکنه، احتمال تصادف رو بالا میبره.
وقتی از موتور به طور مرتب استفاده بشه، پس از چند وقت لنت و دیسک اون ساییده میشه و عملکرد ترمز پایین میاد.
یکی از نشونههای ضعیف شدن لنت، صدایی هستش که موقع ترمز گرفتن بهگوش میرسه.
تعویض روغن موتور سیکلت
اگه روغن موتور به طور مرتب عوض نشه، بعد چند وقت روغن کثیف میشه و باعث کاهش راندمان و افزایش حرارت موتورسیکلت میشه.
هر موتوری روغن مخصوص خودش رو داره و تعویض کردن روغن، بستگی به مدل یا کلاس موتور داره.
مثلا بعضی موتورا هر ۱۰۰۰ کیلومتر باید روغنشون عوض بشه ولی بعضی هم تا ۳۰۰۰ کیلومتر احتیاجی به تعویض روغن ندارن.
به غیر از مدل موتور، خود روغن هم مهمه که چی باشه و باید از روغن موتور با کیفیت استفاده بشه.
نگهداری از لاستیکهای موتور
تنظیم بودن باد لاستیکهای موتور، هم از پنچر شدن اون جلوگیری میکنه و هم باعث کاهش مصرف بنزین میشه.
معمولا بهترین بازه برای تنظیم باد لاستیک، ۲ هفته هستش.
تعویض لاستیکهای موتورسیکلت بستگی داره به میزان استفاده از موتور، ولی اصولیش اینکه باید هر ۵۰۰۰ کیلومتر لاستیکهای موتور، چک بشن.
زنجیر یا تسمه موتورسیکلت
انتقال قدرت و حرکت تو موتور سیکلت، توسط زنجیر موتور یا تسمه یا شفت انجام میشه، پس خیلی مهمه که زنجیر یا تسمه تو حرکت پاره نشه.
تو موتورهایی که از زنجیر استفاده میکنن، باید زنجیر هر ۵۰۰ کیلومتری که طی میکنه چرب بشه.
وقتی زنجیر موتور چرب نباشه، ممکنه باعث خشک شدن زنجیر بشه و بعد چند وقتم خراب بشه.
موتورهای هم که با تسمه یا شفت کار میکننم از این قاعده مستثنی نیستن و باید هر ۵۰۰ کیلومتر، چک بشن.
نگهداری از انجین موتور سیکلت
موتور یا انجین، قلب تپنده موتور سیکلته و اگه درست کار نکنه، باعث میشه یه سری از قطعات و اجزای موتور، خراب بشه.
وقتی دود موتور رنگش سفید یا آبی باشه یا صدای موتور نامنظم باشه و بلند باشه، این نشون میده که موتور دچار خرابی شده و باید بره تعمیر.
ولی برای اینکه موتور همیشه سرزنده باشه باید به طور منظم، موتور یا انجین موتور چک بشه.
تقویت موتور سیکلت
بعضی از موتورسوارها از عملکرد موتورشون راضی نیستن و میخوان اون رو تقویت کنن.
موتورسیکلت رو میشه از طریق موتور یا انجینش، گیربکس، زنجیر، لاستیک و… تقویت کرد.
البته اگه قرار باشه موتور تقویت بشه، نباید از قطعات بدون ضمانت و غیر استاندارد استفاده کرد.
زمانی که قراره موتور تقویت بشه، اصولا یه سری از قطعات جابجا میشن و شاید اثرات جانبی هم روی خود موتور بزارن.
پس باید برای اینکار از یه آدم حرفهای اول مشورت بگیرید تا موتور دچار مشکل نشه. البته اگه مرتب موتور چک بشه و ازش درست استفاده بشه، همیشه موتور سرحاله و نیازی به تقویت نیست.
ولی اگه قرار باشه از موتور بیش از اون حدی که ازش انتظار میره استفاده کرد، باید تقویت بشه.
تعویض فیلتر هوا
فیلتر هوا باعث میشه هوای تمیز و کافی به موتور برسه، که برای احتراق بهینه، سوخت و تولید قدرت لازم خوبه.
اگه فیلتر هوا قدیمی یا کثیف باشه، ممکنه جریان هوا رو محدود کنه و باعث کاهش عملکرد موتور بشه. فیلتر هوای نو و یا تقویت شده، میتونه جریان هوا رو قویتر کنه و قدرت موتور رو هم افزایش بده.
ارتقاء سیستم خروجی
سیستم خروجی نقش مهمی تو تخلیه سوخت خروجی از موتور داره که برای عملکرد بهتر و تولید قدرت بالاتر موتور ضروریه.
خروجی غیراستاندارد موتور، باعث میشه که جریان سوخت به طور درست حرکت نکنه و فشار موجود در سوپاپها خروجی رو بیشتر کنه.
سیستم خروجی استاندارد و تقویت شده، میتونه جریان سوخت رو قویتر و بهتر کنه و صدای موتور رو هم، از اون حدی که داره، بلندتر و تیزتر کنه.
افزایش تزریق سوخت
اگه موتور سیکلت هنوز چکش سوخت نداره، یک راه عالی برا تقویت عملکرد و قدرت اون، نصب یک سامانه تزریق سوخته.
سامانه تزریق سوخت به وسیله یه پمپ، بنزین رو مستقیم به اتاق احتراق موتور میفرسته و این باعث میشه تا سوخت موتور بهینه بشه و قدرت موتور هم بالاتر میره.
تقویت سیستم تعلیق
وقتی با یه موتور آفرود رانندگی کنیم، متوجه سیستم تعلیق منعطف و قابل تنظیمش میشیم.
کمک فنرهای موتور تاثير زيادی تو كيفيت رانندگی و كنترل موتور سيكلت دارن که با تقویت اونها، میشه موتور رو با فشاری که براساس وزن و استفادهای که از اون میشه، تنظیم کرد.
عیبیابی موتور سیکلت
همون طور که موتور رفت وآمد رو راحتتر و سریعتر میکنه، ولی احتمال داره زمان استفاده از اون، یه سری مشکلات براش بوجود بیاد.
برای اینکه بدونیم این مشکلات یا خرابیها که برای موتور بوجود میاد از کجاست، باید تا حدی از مشکلات و خرابیهای موتور و رفع این مشکلات آگاه باشیم.
خرابی موتور یا مکانیکی یا الکتریکی که هر کدوم هم یه شرایطی برای خودش داره.
عيب يابی قطعات مكانيكی موتور سيكلت
قطعات مکانیکی موتور شامل: انجین، گیربکس، زنجیر یا تسمه و… که هر کدومشون، رو عملکرد موتور تاثیر میذارن.
وقتی از موتور زیاد استفاده بشه، یه سری از قطعات فرسوده میشن و باید تعمیر یا اگه نیاز بود تعویض بشن. وقتی یه قطعه از موتور خراب بشه، رو بقیه قطعات هم تاثیر میذاره.
پس وقتی یه مشکلی بوجود میاد که عادی نیست، باید موتور چک بشه.
عيب يابی قطعات الكتريكی موتور سيكلت
قطعات الکتریکی موتور شامل: باطری، چراغها، سنسور، کابلها و…که هر کدوم از این قطعات کارایی خاص خوشون رو دارن.
باطری موتورسیکلت بعد از یه مدتی خالی میشه و باید عوضش کرد. یا شایدم اصلا باطری مشکل پیدا کرده باشه و باید تعمیرش کرد.
بقیه قطعات برقی موتور هم امکان قطعی یا خرابی دارن و نشونه خرابی این قطعات مشخصتره نسبت به قطعات مکانیکی و شاید اصلا نیازی به تعمیرکار نباشه.
لوازم یدکی موتور سیکلت
لوازم یدکی موتور سیکلت، قطعات و تجهیزاتی هستش که برای تعویض، تعمیر، عملکرد درست یا زیبا کردن موتور استفاده میشن.
این لوازم یدکی، بر اساس نوع، کاربرد و برند موتور سیکلت، دستهبندی میشن.
برای خرید و تعویض لوازم یدکی موتور، باید از لوازم استاندارد و باکیفیت استفاده بشه وگرنه نتیجه برعکس میده و عملکرد موتور بدتر از قبل میشه.
انواع لوازم یدکی موتورسیکلت
لوازم یدکی موتور سیکلت رو میتونیم بر اساس نوع، کاربرد و برند موتور سیکلت دستهبندی کنیم. بعضی از انواع لوازم یدکی عبارتند از:
- لوازم یدکی بدنه موتور سیکلت: این لوازم یدکی شامل قطعاتی میشه که در بدنه خارجی موتور سیکلت قرار دارن و برای ظاهر موتور، حفاظت و عملکرد درست موتور استفاده میشن. بعضی از این لوازم یدکی: باک، باکس، زین، کاور، آینه، چراغ، رینگ، تایر و …هستش که باید هم باکیفیت و هم استاندارد باشه.
- لوازم یدکی انجین موتور سیکلت: این لوازم یدکی شامل قطعاتی هستش که در قسمت موتور و انجین قرار دارن و برای تعمیر، تعویض و بهبود عملکرد موتور سیکلت استفاده میشن. بعضی از این لوازم عبارتند از: کاربراتور یا انژکتور، پمپ بنزین، فیلتر هوا، فلاش، رگلاژ، شمع، رادیاتور و ….
- لوازم یدکی شاسی و فرمان موتور سیکلت: این لوازم یدکی شامل قطعاتی هستن که در قسمت شاسی و فرمان موتور قرار گرفتن و برای تعمیر، تعویض و بهبود عملکرد موتور سیکلت استفاده میشن. بعضی از این لوازم یدکی عبارتند از: فرمان، پدال، قلاب، قفسه، دسته فرمان، دسته ترمز، دسته شفت و ….
- لوازم یدکی برقی موتور: این لوازم شامل قطعات و تجهیزات الکترونیکی و برقی که در محفظه داشبورد یا قسمت دیگه از موتور قرار گرفته و برای تعمیر، تعویض و عملکرد درست موتور استفاده میشن. بعضی از این لوازم یدکی عبارتند از: صفحه کیلومتر، ساعت، کنترل دما، کنترل سوخت، بلوتوث، رادیو، سنسور، بوق، باطری، باند، کابل و ….
کاربردهای لوازم یدکی موتور سیکلت
لوازم یدکی موتور سیکلت کاربردهای مختلفی دارن که بسته به نوع و کیفیت اونا میشه به چندتا دسته تقسیمشون کرد:
- کاربرد تعمیر و نگهداری: این کاربرد شامل استفاده از لوازم یدکی موتور برای رفع خرابی، تعمیر و نگهداری موتور سیکلت که باعث میشه موتور عمر طولانیتر و عملکرد درست و قویتری داشته باشه و هزینههای تعمیر و سرویس موتور رو هم کاهش میده.
- کاربرد بهبود عملکرد: این کاربرد شامل استفاده از لوازم یدکی موتور سیکلته که برای افزایش قدرت، سرعت، شتاب، صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش صدا و دود و … که باعث میشه موتور عملکرد بهینهتر و رانندگی با اون لذتبخشتر باشه.
- کاربرد ظاهری موتور: کاربرد ظاهری موتور شامل استفاده از لوازم یدکی موتور سیکلت برای تغییر ظاهر، رنگ، شکل و طرح موتور سیکلته که باعث میشه موتور جذابتر و منحصربه فردتر به نظر برسه و شخصیت راننده رو نشون میده.
نکات خرید لوازم یدکی موتور سیکلت
برای خرید لوازم یدکی موتور سیکلت، باید به یه سری نکات توجه کرد تا مشکلی برای موتور موقع تعویض لوازم و استفاده از موتور بوجود نیاد.
- سازگاری قطعات با مدل و برند موتور سیکلت: باید قطعات رو بر اساس مشخصات فنی و ابعادی که در دفترچه راهنمای موتور سیکلت گفته شده، انتخاب کرد و قطعاتی که با موتور ناسازگاری ندارن رو نباید استفاده کرد.
- کیفیت و استاندارد قطعات: قطعات موتور رو باید از برندهای معروف و معتبر تهیه کرد و از خرید قطعات غیراصل، تقلبی و غیر استاندارد، جلوگیری کرد و قطعات هم باید گارانتی معتبر داشته باشن.
حرف آخر
در این مقاله به بعضی از موضوعات مربوط به موتور سیکلت پرداختیم.
ابتدا درباره نگهداری موتور سیکلت صحبت کردیم و به بعضی از روشهای نگهداری از قطعات مختلف موتور سیکلت اشاره کردیم.
سپس درباره تقویت کردن موتور سیکلت صحبت کردیم و برخی از روشهای تقویت کردن قطعات مختلف موتور سیکلت رو براتون گفتیم.
در انتها درباره عیب یابی موتور سیکلت صحبت کردیم و برخی از روش های عیب یابی قطعات مختلف موتور سیکلت و به نکات مهم لوازم یدکی موتور هم اشاره کردیم.
امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و بتونید با استفاده از اون، به بهبود عملکرد، ظاهر و استفاده درست از موتور سیکلتتون بپردازید.
همچنین بهتون پیشنهاد میدم که همیشه از قطعات با کیفیت و مناسب با مدل و نوع موتور سیکلت خودتون استفاده کنید و از تغییر دادن قطعات یا تنظیمات به صورت تصادفی یا غیرقانونی و غیراستاندارد پرهیز کنید.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊