فروشگاه اینترنتی انواع موتور سیکلت جدید {نقد و اقساط}
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

بررسی و مشخصات فنی موتور سیکلت یاماها R15

بررسی موتور سیکلت یاماها R15

تو این مطلب می‌خوایم بریم سراغ معرفی و بررسی یکی از موتورهای جذاب شرکت یاماها، R15 یا YZF-R155. برند یاماها این مدل رو از سال ۲۰۰۸ تا الان و تو ۴ تا نسخه به بازار جهانی عرضه کرده.

 

نسخه‌ اول این موتور برای کشورهای هند و اندونزی بود. سال ۲۰۱۱ نسخه دوم این موتور، دوباره برای کشور هند عرضه شد و ۳ سال بعد هم اندونزی اونو معرفی کرد.

 

در نهایت هم نسخه سوم R15 در سال ۲۰۱۷ تو اندوزی و نسخه چهارم هم، سال ۲۰۲۱ تو هند معرفی شد و الان هم تو خود هند تولید می‌شه.

 

اما تو ایران، از نسخه سوم به بعد وارد شد، که قراره تو این مطلب در مورد اون صحبت کنیم و تمام مشخصاتش رو بررسی کنیم.

 

طراحی یاماها YZF-R15

 

طراحی یاماها YZF-R15

یاماها این موتور رو به سبک اسپرت یا ریس طراحی کرده و با اینکه حجم انجین زیادی نداره، ولی ظاهر خیلی جذاب و هیجانی داره. تو نگاه اول به یه موتور سیکلت اونم از جلو، چراغ‌های موتوره که به چشم میاد.

 

یاماها توی طراحی چراغ‌های R15 و کلا ظاهر اون، از مدل‌های R25 و R1 الهام گرفته.

 

جلوی موتور از یه چراغ دو تیکه با یه حالت کشیده استفاده شده که از نوع ال‌ای‌دی هست.

 

راهنماهای جلو هم دو طرف موتور و روی فلاپ‌های جانبی نصب شدن. بالای چراغ‌ها و روی فلاپ جلویی هم آینه‌های موتور با زاویه‌ی دید مناسب کار گذاشته شدن و باعث شده که ظاهرش خیلی جذاب‌تر به چشم بیاد.

 

اما تو قسمت عقب موتور، چراغ عقب R15 هم مثل جلو، یه حالت کشیدگی داره.

 

البته کشیدگی قسمت عقب برعکس جلوی موتور، به سمت پایین و بالای موتوره و ۶ تا ال‌ای‌دی تو اون کار شده.

 

راهنماهای عقب هم روی پایه پلاک نصب شده و رخ خیلی خوبی هم به عقب موتور داده. فرمون یاماها R15 ساده و سه تیکه‌ست و نسبت به ریس بودنش، ارتفاع و زاویه‌ی مناسبی هم داره.

 

تو قسمت چپ فرمون، دکمه‌های نور بالا و نور پایین، راهنماها و بوق کار شده و دکمه‌های کیل سوییچ و استارت هم تو قسمت راست فرمون کار شده.

 

خب بریم سراغ صفحه کیلومتر R15. صفحه کیلومتر این موتور تمام دیجیتاله و خبری از آنالوگ یا ترکیب این دوتا نیست.

 

اطلاعاتی هم که نشون میده، شامل، دنده ‌شمار، سرعت موتور، دور موتور و بنزین هست. اما دوتا دکمه زیر صفحه نمایشگر هست که اگه فشار بدید، می‌تونید اطلاعات دیگه‌ای مثل، ساعت، تریپ یک و دو، میانگین سرعت، میانگین مصرف بنزین در ۱۰۰ کیلومتر و کارکرد کل موتور رو هم ببینید.

 

زین این موتور یکپارچه نیست و از یه صندلی دو تیکه‌ ساده ساخته شده و خیلی هم خاص نیست که بگیم جذابه ولی در عوضش کیفیت بالایی داره.

 

تا اینجا مطلب، طراحی و ظاهر یاماها R15 رو بررسی کردیم. در ادامه، بریم ببینیم یاماها تو این مدل از چه نوع پیشرانه یا انجینی استفاده کرده؟

 

انجین موتور سیکلت یاماها R15

 

انجین موتور سیکلت یاماها R15

یاماها برای موتور R15 از یه انجین ۱۵۵ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ و آب خنک استفاده کرده. میل سوپاپ این موتور، از نوع SOHC با نسبت تراکم ۱۱.۶:۱ هست.

 

YZF-R15 با این پیشرانه‌ای که داره، می‌تونه قدرتی معادل ۱۸.۶ اسب بخار در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۱۴.۱ نیوتن‌متر در ۸۵۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.

 

حداکثر سرعت این موتور، حدود ۱۴۰ کیلومتر بر ساعته و می‌تونه ۰ تا ۶۰ رو تو ۳.۷۳ ثانیه، ۰ تا ۱۰۰ رو تو ۹.۵۵ ثانیه، ۰ تا ۱۲۰ رو تو ۱۵.۴۳ ثانیه و ۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت رو تو ۲۹.۸۳ ثانیه طی کنه. یاماها تو بیشتر موتورهاش از تکنولوژی VVA یا زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها استفاده می‌کنه که تاثیر زیادی تو قدرت اون موتور داره و R15 هم این ویژگی رو داره.

 

انتقال قدرت موتور سیکلت R15

 

انتقال قدرت موتور سیکلت یاماها R15

یاماها مدل R15 برای انتقال قدرت به چرخ عقب، از یه جعبه دنده شش سرعته استفاده می‌کنه که با یه کلاچ دستی چند لایه کنترل می‌شه.

 

این جعبه دنده یه نرمی خوبی داره که باعث می‌شه دنده‌ها راحت کم و زیاد بشن و به وسیله‌ زنجیر، قدرت رو به چرخ عقب موتور انتقال میده.

 

یه آپشن دیگه‌ای که این موتور سیکلت داره، اسلیپر کلاچ یا کلاچ لغزنده‌ست. این ویژگی عملکرد موتور رو با کنترل قدرت و دنده، بالاتر می‌بره.

 

سوخت رسانی موتور سیکلت یاماها R15

 

سوخت رسانی موتور سیکلت یاماها R15

سوخت رسانی این موتور از نوع انژکتوری تعبیه شده. سیستم انژکتوری، سوخت موتور رو با فشار بالا به محفظه احتراق منتقل می‌کنه و باعث می‌شه که سوخت به طور کامل و یکنواخت بسوزه.

 

این فرآیند، رو افزایش قدرت موتور، کاهش مصرف سوخت و … تاثیر زیادی می‌ذاره. ظرفیت مخزن سوخت یا باک R15، ۱۱ لیتره که عدد نسبتا خوبی هم هست برای این موتور سیکلت و با احتساب مصرف سوخت تقریبی ۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتری که داره، می‌تونه با یه باک پر ۴۰۰ تا ۴۴۰ کیلومتر رو طی کنه.

 

سیستم تعلیق و ترمز موتور سیکلت یاماها R15

 

سیستم تعلیق و ترمز موتور سیکلت یاماها R15

کمک فنری که تو این مدل به کار رفته، در جلو دو کمک فنر هیدرولیکی تلسکوپی و در عقب هم از یک کمک فنر مرکزی استفاده شده.

 

اما سیستم ترمزی که یاماها برای R15 استفاده کرده، از نوع دیسکی و کالیپرهای دو پیستونه‌ست. قطر دیسک جلو ۲۸۲ میلی‌متره و قطر دیسک عقب ۲۲۰ میلی‌متره که از ترمز ضد قفل یا همون ABS دو کاناله هم بهره می‌بره.

 

داشتن ترمز ABS برای این موتور، یه آپشن و یه مزیت خوبیه که می‌تونه بین رقباش، اون رو خاص‌تر کنه.

 

سایز و وزن موتور سیکلت یاماها R15

 

سایز و وزن موتور سیکلت یاماها R15

طول، عرض و ارتفاع یاماها R15، به ترتیب ۱۹۹ سانتی‌متر، ۷۲.۵ سانتی‌متر و ۱۱۳.۵ سانتی‌متره و ارتفاع زین تا سطح زمین هم ۸۱.۵ سانتی‌متره. فاصله‌ای که بین دو تا محور هم هست، برابر با ۱۳۲.۵ سانتی‌متر و در نهایت وزن خشک این موتور ۱۳۹ کیلوگرم، تعیین شده.

 

 

جدول مشخصات فنی یاماها R15

انجین ۱۵۵ سی سی
نوع انجین تک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، آب خنک
سیستم سوخت رسانی انژکتوری
حداکثر قدرت ۱۸.۶ اسب بخار در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۴.۱ نیوتن‌متر در ۸۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت
ترمز جلو دیسک ۲۸۲ میلی‌متری
ترمز عقب دیسک ۲۲۰ میلی‌متری
سیستم ABS دارد
تعلیق جلو دو کمک فنر تلسکوپی
تعلیق عقب تک کمک مرکزی
اندازه (طول، عرض، ارتفاع) ۱۹۹، ۷۲.۵، ۱۱۳.۵ سانتی‌متر
وزن خشک ۱۳۹ کیلوگرم
حجم باک ۱۱ لیتر
مصرف سوخت ۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

 

قیمت موتور سیکلت یاماها R15

قیمت موتور سیکلت یاماها R15

محصولات شرکت یاماها توسط نیرو موتور تو ایران عرضه میشه و قیمت گذاری‌شون رو هم خود نیرو انجام میده. آخرین قیمتی که برا این موتور تو دی‌ماه ۱۴۰۲ تعیین کردن، ۲۷۱ میلیون تومنه که خب با این مشخصات و با این انجین زیاده.

 

البته همچین زیادم نیست، وقتی یه موتور طرح کلیک که به گفته خودشون، تو ایران ساخته میشه، حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیونه، نباید از موتوری که برندش یاماهاست توقع ارزون رو داشته باشیم. یا وقتی یه موتور طرح هوندا ۱۲۵ که ارزش ۶۵ میلیون رو نداره ولی این مبلغ به فروش میره، باید چیکار کرد؟ بخندیم، گریه کنیم، چیکار کنیم؟

 

 

حرف آخر

تو این مقاله یکی از موتورهای با کیفیت یاماها که تو ایران هم موجوده رو بررسی کردیم. محصولات یاماها از قدیم تا به همین الان، نشون دادن که چی تو چنته دارن و R15 هم خوب تونست خودش رو نشون بده.

 

حالا اگه دنبال یه موتور نیکد می‌گردید که طرحش ریس باشه و سرعت، قدرت و شتاب خوبی هم داشته باشه، یاماها R15 گزینه‌ی واقعا خوبیه. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.

 

اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنت‌ها با ما درمیون بزارین 😊

 

پدال، مرکز تخصصی فروش موتور سیکلت

دیدگاه‌های نوشته

*
*