معرفی کامل موتور سیکلتهای ادونچر
محتواها
تو این مقاله میخوایم به صورت تخصصی در مورد موتور سیکلتهای ادونچر Adventure صحبت کنیم.
همون طور که تو مطلب موتورهای مسافرتی اشاره کردیم، یکی از زیرمجموعههای این کلاس، ادونچرها محسوب میشن.
مدلهای مسافرتی و دو منظوره.
تفاوت عمدهی این دسته از موتورهای سفری با مدلهای دیگه، نوع جادههاییه که میشه باهاشون تردد کرد.
به طور مثال فول دِرِسها مخصوص جادههای آسفالتن.
ولی ادونچرها رو هم میشه تو آسفالت استفاده کرد و هم تو جادههای ناهموار.
اصلاً این موتورها رو برای این ساختن که دل رو بزنی به جاده و کِیفش رو ببری.
تو این مقاله میخوایم اول بریم سراغ معرفی مسابقاتی که از این مدل استفاده میکنن و بعد موتورهای موجود تو ایران رو بررسی کنیم.
رالی داکار
از ادونچرها تو مسابقات موتورسواری رالی داکار هم استفاده میشه.
رالی داکار یکی از مسابقات بینالمللی بزرگ تاریخ موتورسواریه.
مسابقه دهندهها باید طی چند روز، مسافت بیش از صدها مایل رو در مسیرهای غیرآسفالتی بگذرونن.
به همین خاطر به یه موتور سیکلتی نیاز دارن، که هم قدرت و توان بالایی داشته باشه و هم ظرفیت حمل بار رو داشته باشه.
ادونچرها بهترین گزینه برای این مسابقات هستن.
از سال ۲۰۲۰ به بعد این مسابقات در صحرای عربستان برگزار میشه.
تو مقاله موتورهای مسافرتی، بهترین موتورهای ادونچر جهان رو بررسی کردیم، حالا بریم سراغ بهترین ادونچرهای ایران و تک تکشون رو بررسی کنیم.
موتور سیکلت کاوازاکی Versys X 249 Touring ABS
یکی از بهترین موتورهای ادونچری که تو ایران موجوده، همین مدل کاوازاکیه.
یه موتور جذاب با ظاهر عضلانی خاص.
ادونچر Versys X 249 Touring ABS از یه انجین ۲۴۹ سی سی، ۲ سیلندر موازی، ۴ زمانه، ۸ سوپاپ و آب خنک ساخته شده.
حداکثر قدرت و گشتاوری که میتونه تولید کنه به ترتیب ۳۳ اسب بخار در ۱۱۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۱.۷ نیوتنمتر در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقهست.
جدول مشخصات فنی کاوازاکی ورسیس
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | ۲ سیلندر، ۴ زمانه، ۸ سوپاپ |
سیستم خنک کننده | آب خنک |
توان خروجی | ۳۳ اسب بخار در ۱۱۵۰۰ |
گشتاور | ۲۱.۷ نیوتن متر در ۱۰۰۰۰ |
نسبت تراکم | ۱۱.۳:۱ |
ترمز جلو | دیسکی با قطر ۲۲۰ میلیمتر / ABS |
ترمز عقب | دیسکی با قطر ۲۹۰ میلیمتر / ABS |
تعلیق جلو | تلسکوپی معکوس ۴۱ میلیمتری |
تعلیق عقب | تک کمک فنر گازی |
نوع کلاچ | چند صفحهای خیس |
تعداد دنده | ۶ سرعته |
ظرفیت باک | ۱۷ لیتر |
مصرف سوخت | ۳.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
موتور سیکلت سوزوکی V-Strom 249
ادونچر بعدی که میخوایم معرفی کنیم، سوزوکی وی استروم ۲۴۹ سی سیه که سرسختترین رقیب کاوازاکی از لحاظ کیفیت ساخت محسوب میشه.
این موتور هم مثل ورسیس از یه موتور دو قلوی موازی طراحی شده و انجینش هم ۲۴۸.۵ سی سی، دو سیلندر، ۴ زمانه و مایع خنک ساخته شده.
سوزوکی وی استروم میتونه تا حداکثر قدرت ۲۴.۷ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۳.۴ نیوتنمتر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.
البته از لحاظ قدرت و گشتاور ضعیفتر از کاوازاکیه ولی بالاخره سوزوکی.
جدول مشخصات فنی سوزوکی وی استروم
حجم انجین | ۲۴۸.۵ سی سی |
نوع انجین | ۲ سیلندر، ۴ زمانه، ۸ سوپاپ |
سیستم خنک کننده | مایع خنک |
توان خروجی | ۲۴.۷ اسب بخار در ۸۰۰۰ |
گشتاور | ۲۳.۴ نیوتن متر در ۶۵۰۰ |
نسبت تراکم | ۱۱.۵:۱ |
ترمز جلو | دیسکی / ABS |
ترمز عقب | دیسکی / ABS |
تعلیق جلو | تلسکوپی معکوس |
تعلیق عقب | تک کمک فنر گازی |
نوع کلاچ | چند صفحهای خیس |
تعداد دنده | ۶ سرعته |
ظرفیت باک | ۱۷.۳ لیتر |
مصرف سوخت | ۳.۵ الی ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
موتور سیکلت KTM Adventure 250
اتریشی جذاب و منحصر بهفرد که تو لیست بهترین ادونچرهای ما قرار گرفته، همین کیتیام Adventure ۲۵۰ سی سیه.
این مدل شبیه نسخهی ۳۹۰ سی سی ساخته شده.
البته این شباهت تو نسخههای سوزوکی V-Strom هم هست و نه فقط حجم انجین، بلکه تکنولوژیهایی که اون نسخهها دارن رو، این موتورها ندارن.
KTM مدل ادونچر مثل دوک، از یه انجین ۲۴۹ سی سی، تک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ و مایع خنک ساخته شده و میتونه حداکثر قدرتی معادل ۳۰ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۴ نیوتنمتر در ۷۵۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.
جدول مشخصات فنی کیتیام مدل ادونچر
حجم انجین | ۲۴۸ سی سی |
نوع انجین | ۱ سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ |
سیستم خنک کننده | مایع خنک |
توان خروجی | ۳۰ اسب بخار در ۹۰۰۰ |
گشتاور | ۲۴ نیوتن متر در ۷۵۰۰ |
نسبت تراکم | ۱۲.۵:۱ |
ترمز جلو | دیسکی با قطر ۳۲۰ میلیمتر / ABS |
ترمز عقب | دیسکی با قطر ۲۳۰ میلیمتر / ABS |
تعلیق جلو | تلسکوپی معکوس |
تعلیق عقب | تک کمک فنر گازی |
نوع کلاچ | چند صفحهای خیس روغنی |
تعداد دنده | ۶ سرعته |
ظرفیت باک | ۱۳.۴ لیتر |
مصرف سوخت | حدود ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
موتور سیکلت بنلی TRK 249
آخرین موتوری که میخوایم تو این مقاله در موردش حرف بزنیم، موتور ادونچر بنلیِ. پرفروشترین ادونچر تو ایران از لحاظ کیفیت، همین موتور سیکلته.
دلیل اصلی اون هم، قیمتیه که داره. البته ادونچر SYM هم هست، ولی بنلی یه چیزه دیگهست.
موتور TRK از یه انجین ۲۴۹ سی سی، تک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ و آب خنک ساخته شده.
این حجم انجین میتونه حداکثر قدرت خروجی ۲۵ اسب بخار در ۹۲۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۱ نیوتنمتر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.
نقطه ضعفی که این موتور نسبت به ادونچرهای دیگه داره، نبود سیستم ترمز ضدقفل ABS هست.
جدول مشخصات فنی بنلی مدل تیآرکی
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | ۱ سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ |
سیستم خنک کننده | مایع خنک |
توان خروجی | ۲۵ اسب بخار در ۹۲۵۰ |
گشتاور | ۲۱ نیوتن متر در ۸۰۰۰ |
نسبت تراکم | ۱۱.۲:۱ |
ترمز جلو | دیسکی با قطر ۲۸۰ میلیمتر |
ترمز عقب | دیسکی با قطر ۲۴۰ میلیمتر |
تعلیق جلو | تلسکوپی معکوس |
تعلیق عقب | تک کمک فنر گازی |
نوع کلاچ | چند صفحهای خیس روغنی |
تعداد دنده | ۶ سرعته |
ظرفیت باک | ۱۸ لیتر |
مصرف سوخت | حدود ۳ الی ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
حرف آخر
واقعا مسافرت رفتن با موتور خیلی کیف میده، ولی نه با هر موتوری.
موتوری که به درد این کار بخوره.
حالا اگه قرار باشه که سفرمون تو جادههای مختلفی باشه، بهترین گزینه موتور سیکلت ادونچره.
متاسفانه مدلهایی که تو ایران داریم خیلی تنوع نداره و چیزی هم نیست که راحت بشه مونتاژ کرد.
همین مدلهایی هم که هست، قیمتشون بالاست و فقط بنلیِ که بینشون قیمت کمتری داره. امیداورم این مقاله براتون جذاب بوده باشه.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊