معرفی شرکت جهانرو
احتمالا موتورای برند CF MOTO رو تو سطح شهر دیدین.
خداییش خیلی هم جذابن، مخصوصا مدل ۲۵۰ ریسش. اما قرار نیست در مورد این برند صحبت کنیم.
میخوایم در مورد شرکت وارد کنندهی محصولات سی اف حرف بزنیم و بیشتر باهاش آشنا بشیم.
بله شرکت جهانرو. در حد کویر یا نیرو موتور بیشک نیست، اما شرکتی که محصولات خوبی رو مونتاژ و وارد میکنه.
مثل همین سی اف که موتورهاش در حد استانداردهای جهانی ساخته میشه. در ادامه یه کم از این برند صحبت میکنیم.
اما بریم ببینیم جهانرو از کجا اومد و چه جوری تشکیل شد.
تاریخچه شرکت موتور سیکلت جهانرو
قبل از سال ۶۸، جهانرو با اسم دیگهای داشت فعالیت میکرد.
تا اینکه سال ۱۳۶۸ آقای رجبعلی بناء، اومد و اون شرکت رو خرید و موتور سیکلت جهانرو رو متولد کرد.
اوایل کار و قبل از اینکه تبدیل بشه به جهانرو، این شرکت نمایندگی موتور سیکلت کاوازاکی ژاپن رو داشت و میتونیم بگیم همچین شرکت کوچیکی هم نبوده.
اما بعد از واگذاری، شرکت با تولید قطعات موتور سیکلت کارشو شروع کرد و بعدشم وارد ساخت و مونتاژ موتور سیکلت شد.
اولین موتور سیکلت ساخته شدهی جهانرو، یه مدل ۱۰۰ سی سی بود و پشتبندش دو مدل دیگه هم از ژاپن وارد کرد، که احتمالا از همون شرکت کاوازاکی بوده.
اماااا! جناب آقای بناء که به فکر تغییرات و پیشرفت شرکت بود، اولین بار تو کشور طرح پیش فروش موتور سیکلت رو راهاندازی کرد.
طرحش با استقبال زیادی روبهرو شد و همین موضوع باعث شد که یه سیستم اداری برای مدارک موتور راهاندازی کنه.
میشه گفت جهانرو با آقای بناء، اون موقع تونستن یه سیستم جدیدی رو برای فروش موتور سیکلت تو ایران تاسیس کنن.
سال ۹۳ این شرکت با هدف توسعه استفاده از انرژیهای پاک و فنآوریهای دوستدار محیط زیست، با سرمایهگذاری تو این زمینه و همکاری با پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف، شروع به طراحی و ساخت وسایل نقلیه الکتریکی و برقی در ایران کرد.
البته فعلا زیاد ازشون خبری نیست و شاید در آینده با قدرت بیشتری برگردن.
خب تا به اینجا با روند شکلگیری شرکت آشنا شدیم حالا بریم با موتورهایی که تو این چند ساله داره با اسم جهانرو عرضه میشه، آشنا بشیم و بررسیشون کنیم.
موتور سیکلتهای جهانرو
در حال حاضر بیشتر محصولات جهانرو، موتورهای برند سی اف هستند و مدلهایی که خود شرکت مونتاژ و تولید میکنه، محدوده. موتور سیکلتهای جهانرو عبارتند از:
- موتور سیکلت سی اف موتو مدل 250SR ریس
- موتور سیکلت سی اف موتو مدل 250 نیکِد
- موتور سیکلت سی اف موتو مدل NK150 نیکِد
- موتور سیکلت جهانرو مدل GR 225 نیکِد
- موتور اسکوتر جهانرو مدل JS 150
- اسکوتر برقی جهانرو مدل E-Jahanro
- موتور سیکلت مینیتریل جهانرو ۱۱۰ سی سی
اما بریم با برند CF MOTO آشنا بشیم و موتورهای این شرکت رو بررسی کنیم.
برند سی اف CF MOTO
سی اف موتو، خیلی وقت نیست که وارد ایران شده.
ولی انقدر جذابیت داشته، که بخواد طرافدارای خودش رو پیدا کنه.
اما با این حال مسیر سختی رو داره برای رقابت با برندهایی مثل بنلی، باجاج، هوندا و … . از لحاظ کیفیت و قیمت، تعادل خیلی خوبی داره و احتمال داره که تو سالهای آتی فروش بالایی داشته باشه.
البته به شرط اینکه زیرساختش درست بشه و قطعاتش هم موجود باشه.
موتورای این برند چینی رو، بهغیر از جهانرو، کویر موتور هم وارد میکنه، که البته کویر فقط مدلهای چهارچرخش رو عرضه میکنه.
تو مقالهی مربوط به خود CF MOTO، شرکت مادر و تموم محصولاتش بررسی شده. اما موتورهایی که جهانرو وارد میکنه…
موتور سیکلت CF MOTO مدل 250SR
تنها مدل اسپرت یا ریس سی اف، همین موتور 250SR که خیلی هم جذاب و خاصه.
طراحان، این موتور رو با ساختار منحصر بهفرد ساختن که هم هندلینگ قوی داره و هم چابکی و شتاب بالایی.
انجین ۲۵۰ ریس، ۲۴۹ سی سی، تک سیلندر، مایع خنک و سیستم DOHC که باعث میشه راندمان احتراق سوخت بهتر عمل کنه.
این مدل با این حجم پیشرانه میتونه قدرتی معادل ۲۹ اسب بخار در ۹۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۲۲.۵ نیوتنمتر در ۷۲۵۰ دور در دقیقه تولید کنه.
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، مایع خنک، DOHC |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور EFI ساخت بوش آلمان |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی/ ABS |
تعلیق عقب | تک کمک فنر |
تعلیق جلو | هیدرولیکی تلسکوپی |
حداکثر سرعت | ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۲.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
موتور سیکلت CF MOTO مدل 250NK
دومین مدلی سی اف که میخوایم معرفی کنیم، 250NK هست.
این موتور با اینکه وزن سبکی داره ولی قدرت و شتاب زیاد داره و از یه انجین ۲۴۹ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک بهره میبره.
حداکثر قدرتی که میتونه تولید کنه، ۲۸ اسب بخار در ۹۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۲ نیوتنمتر در ۷۵۰۰ دور در دقیقهست.
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، ۴ زمانه، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور EFI ساخت بوش آلمان |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی/ ABS |
تعلیق عقب | تک کمک فنر |
تعلیق جلو | هیدرولیکی تلسکوپی |
حداکثر سرعت | ۱۲۸ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۲.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
موتور سیکلت CF MOTO مدل 150NK
آخرین نیکد سی اف، موتور 150NK که یه جورایی سایز کوچیکتر ۲۵۰ این برند محسوب میشه.
زین این موتور از یه صندلی دو تیکه براساس ارگونومی موتورسوار و راکبش طراحی شده و انجینش هم از یه پیشرانهای ۱۴۹.۴ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک ساخته شده و میتونه قدرتی معادل ۱۲ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه با گشتاور ۱۰.۷ نیوتنمتر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.
اما یه نقطه ضعف داره، اونم نبود سیستم ABS تو ترمزشه.
حجم انجین | ۱۴۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، ۴ زمانه، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
تعلیق عقب | تک کمک فنر |
تعلیق جلو | هیدرولیکی تلسکوپی |
حداکثر سرعت | ۹۸ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
خب تا به اینجا با محصولاتی برند CF شرکت جهانرو آشنا شدیم. بریم سروقت موتورهای دیگهی این مجموعه.
موتور سیکلت جهانرو مدل GR 225 یا JR
هر دو اسم رو برای این موتور به کار میبرن. بعضیا میگن G بعضیا هم میگن J.
این موتور از یه انجین ۲۲۳ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک ساخته شده.
GR 225 میتونه حداکثر قدرتی معادل ۱۸ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۷.۲ نیوتنمتر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.
حجم انجین | ۲۲۳ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، ۴ زمانه، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی، هندلی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
تعلیق عقب | هیدرولیکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی تلسکوپی |
حداکثر سرعت | ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۲ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
موتور اسکوتر جهانرو مدل JS 150
این موتور مخصوص حمل و نقل ساخته شده، که البته استقبال زیادی تو ایران ازش نشد و فروش خیلی بالایی هم نداشته.
ولی اگه فروشگاهها و رستورانها بخوان از یه مدل موتور برای پیکشون استفاده کنند، گزینهی خیلی خوبی میتونه باشه.
JS 150 از یه انجین ۱۵۰ سی سی، تک سیلندر و جعبه دندهی اتوماتیک بهره میبره.
حجم انجین | ۱۵۰ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، ۴ زمانه |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | کاسهای |
ترمز جلو | دیسکی |
تعلیق عقب | هیدرولیکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | ۹۵ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | حدودا ۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
اسکوتر برقی جهانرو مدل E-Jahanro
این اسکوتر برقی با توان ۴۰۰۰ وات، میتونه با باتری ۷۲ وات ۴۰ آمپرش تا ۹۰ کیلومتر میتونه طی کنه و حداکثر سرعتش هم ۷۰ کیلومتر بر ساعته.
میشه گفت این موتورها همون مدلها گازی قدیمه که در سیر تکاملشون، تبدیل شدن به موتور سیکلتهای برقی.
نوع باتری | لیتیوم |
ظرفیت باتری | ۷۲ وات، ۴۰ آمپر |
زمان شارژ | ۸ الی ۹ ساعت |
حداکثر توان | ۴۰۰۰ وات |
حداکثر پیمایش | ۸۰ الی ۹۰ کیلومتر |
حداکثر سرعت | ۷۲ کیلومتر بر ساعت |
شیب پیمایش | ۱۴ درجه |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب |
دیسکی
موتور سیکلت مینیتریل ۱۱۰ سی سی جهانرو
اگه دنبال یه مینی تریل با کیفیت، برای آفرود میگردید، این مدل واقعا یه گزینهی مناسبیه.
این موتور از یه انجین ۱۱۰ سی سی، تک سیلندر بهره میبره و از نوع کاربراتوریه.
حجم انجین | ۱۱۰ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر |
سیستم سوخت رسانی | کاربراتوری |
سیستم راه اندازی موتور | هندلی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
تعلیق عقب | هیدرولیکی |
تعلیق جلو | تک کمک روغنی |
حداکثر سرعت | ۸۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | حدودا ۴ لیتر |
مصرف سوخت | حدودا ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
حرف آخر
حدود یک سالی هست که وبسایت رسمی جهانرو در حال راهاندازی دوبارهست.
احتمال داره که بخوان با یه حرکت جذاب برگردن و بهغیر از محصولات سی اف، بقیه موتورهای جهانرو تا سال ۱۴۰۱ تو بازار پیدا میشن و فعلا هم خبری از مدلهای ۱۴۰۲ نیست.
ولی باید منتظر باشیم ببینیم استراتژی جدیدشون چیه. امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊