معرفی برند سی اِف موتو CFMoto
محتواها
موتورسیکلت سی اف CFMOTO، برندیه که به عنوان یه برند معمولی شناخته میشه.
ولی این به خاطر تبلیغات کمی هستش که از این برند دیدیم.
اگه بخوایم یه شرکت اسم ببریم که از زمان تاسیسش زیاد نگذشته ولی محصولاتش در حد مسابقات موتورسواری کیفیت داره، باید به سیاف موتو اشاره کنیم.
از تاسیس این شرکت تا ورود به مسابقات جایزه بزرگ موتورسواری، حدوداً ۲۰ سال طول کشید.
مسیری که باید تو اون با غولهایی مثل هوندا، دوکاتی و … رقابت کنه. ولی مسیر CF از کجا شروع شد؟
تاسیس شرکت سی اف موتو CFMOTO
شروع کار سیاف در سال ۱۹۸۹ میلادی و از یه کارگاه کوچیک شروع شد.
یه کارگاه کوچیک در شهر ونژو چین. در آن روز لای گوچیانگ و پسرش، یه تجارت کوچیک در زمینهی لوازم یدکی موتور سیکلت و ماشینهای دست دوم و کارکرده راه انداختن.
این پدر و پسر ۳ سال بعد یعنی سال ۱۹۹۲، تونستن اولین موتور سیکلت برند خودشون رو بسازن.
موتوری با انجین ۱۲۵ سی سی که خیلی زود بازار چین رو در اختیار خودش قرار داد. اما این تازه شروع کار سیاف بود.
پیشرفت شرکت CFMOTO در تحقیق و توسعه
بعد از موفقیت در ساخت و فروش موتور ۱۲۵ سی سی به عنوان اولین محصول شرکت، سیاف شروع به توسعه و ارائهی تکنولوژی در محصولاتش کرد.
سال ۱۹۹۷ اولین موتورسیکلت با سیستم خنک کنندهی مایع به نام MI152 ساخت و این شروع پیشرفت سیاف موتو در عرصه موتورسیکلت بود.
سیاف فقط وارد تولید موتورسیکلت نشد.
در همون اوایل فعالیتش در سال ۱۹۹۸، یه اسکوتر با سیستم خنک کنندگی مایع مخصوص کودکان ساخت تا شروعی باشه برای ساخت موتورهای چهارچرخی که امروزه در کل جهان عرضه میشه.
شروع مسیری جدید در CFMOTO
در سال ۲۰۰۵، شرکت سی اف CFMOTO بزرگترین نمایشگاه خودش رو افتتاح کرد.
نه فقط بزرگترین، بلکه مهمترین نمایشگاه CF هم بود.
ولی چرا؟ تو این نمایشگاه، این شرکت اولین موتور چهار چرخ خودش رو به نام ATV500 به نمایش گذاشت و یه جورایی برای بقیه رقبا خط و نشون کشید.
همین نمایشگاه باعث دیده شدن CF شد و دو سال بعد و با گسترش شرکت، اولین شرکت بینالمللیاش در آمریکا تاسیس شد.
معروفیت با ورود به مسابقات موتورسواری جزیره من TT
سال ۲۰۱۳ برای شرکت CFMOTO، مهم و حیاتی بود.
سی اف تونست با موتور ۶۵۰ سی سی خودش در مسابقات Isle of Man TT Races که یکی از خطرناکترین مسابقات موتورسواری در جهان محسوب میشه، به عنوان یه برند چینی شرکت کنه.
شرکت در مسابقات جزیره من، تنها رویدادی نبود که باعث معروفیت این شرکت بشه.
همکاری با KTM برای واردات و مونتاژ و شکستن رکورد گینس، دو رویداد دیگهای بودن که باعث معروفیت بیشتر CF شد.
باکی پرلی آمریکایی و امی ماتیسون بریتانیایی با موتور 650TR رکورد طولانیترین سفر با موتور رو با طی کردن مسافت ۳۳۳۵۷ کیلومتر شکستن تا رکوری جدیدی رو با موتورسیکلت سی اف CF ثبت کنن.
ورود CFMOTO به عرصهی جهانی
موتور NK150cc یکی از موتورهای این شرکت که وارد کشور ما هم شده. CF در سال ۲۰۱۴ با ساخت موتورهای با انجین پایین، فعالیت خودش رو در کشورهایی مثل ایران که با قوانین منع تردد موتورسیکلت سنگین روبهرو هستن، شروع کرد.
سی اف همون طور که داشت محصولاتش رو در سراسر دنیا عرضه میکرد، وارد بورس و سرمایه گذاری با شرکتهای بزرگ هم شد.
در سال ۲۰۱۷ شرکت سرمایه گذاری مشترک بین KTM و CFMOTO تاسیس شد.
تاسیس این شرکت باعث پیشرفت زیاد سیاف شد و در سال ۲۰۱۸ به پرفروشترین برند موتورهای چهارچرخ UTV و ATV در اروپا تبدیل شد.
ورود CFMOTO به دنیای تکنولوژی
سال ۲۰۱۹ اولین موتور ATV برقی در نمایشگاه EICMA معرفی شد. CF یکی از اولین شرکتهایی بود که تکنولوژی موتورهای برقی و الکتریکی رو در ATV استفاده کرد.
پس از معرفی موتور ATV، موتور اسپورت SR250 یکی از موفقترین موتورهای سی اف بود.
در سال ۲۰۲۳ فروش این موتور به بیش از ۱۵۰۰۰۰ دستگاه در سراسر جهان رسید.
پیشرفت سی اف با سرعت زیادی داشت شکل میگرفت و در سال ۲۰۲۰ در بین تمام برندهای چینی، اولین موتورسیکلت با حجم بالای ۱۰۰۰ سی سی ساخته شد.
ساخت این موتور به نام 1250TR-G، نقطه عطفی بود برای ورود سی اف به مسابقات جایزه بزرگ.
اولین برند چینی در مسابقات جایزه بزرگ
در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، شرکت CF اولین تیم رسمی مسابقات خودش رو معرفی کرد، مسابقات خودروهای آفرودی.
بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ شرکت در حال ساخت زیربنای قویتر بود.
یه برند جدید به نام ZEEHO به عنوان زیر مجموعه CF راه اندازی کرد که تمرکزش روی ساخت موتورهای الکتریکی بود.
به غیر از راه اندازی یه برند جدید، اولین کارخونه خارج از چین هم ساخته شد. کارخونهای در تایلند و با ظرفیت ۴۰۰۰۰ دستگاه در سال.
در نهایت در اوایل سال ۲۰۲۲، برند سی اف با موتورسوارانی به نام خاویر آرتیگاس و کارلوس تاتای اسپانیایی به عنوان تنها سازنده چینی در مسابقات جهانی Moto3 حضور پیدا کرد.
در اواخر همین سال بود که CF تکنولوژی هوش مصنوعی رو وارد محصولات خودش کرد.
CFMOTO در ایران
سی اف یکی از اون برندایی هستش که خیلی اسم و رسم نداره ولی اگه بخوایم جزئیتر نگاش کنیم، میبینیم که خیلی هم برند قوییه.
ولی خب هنوز نتونسته به اصالت و محبوبیت برندهایی مثل هوندا، یاماها و حتی بنلی برسه.
ولی بعید نیست با این کیفیتی که داره و قیمتی که نسبت به برندهای خارجی دیگه داره، خیلی زود تو بورس بیوفته.
البته یه قضیه ای رو هم باید در نظر داشت، اونم لوازم یدکی موتورهای برند سی اف هستش که تا وقتی زیرساختش فراهم نشه، نمیشه توقع زیادی از آمار فروش این موتورها داشت.
موتورهای سی اف رو دوتا شرکت تو ایران عرضه میکنن. یکی کویر موتور و یکی هم جهان رو.
کویر موتور تمرکزش روی موتورهای چهارچرخ ATV و UTV سی افئه و زیاد هم کاری به موتور سیکلتهای این برند نداره. ولی جهانرو برعکس کویر، فقط روی موتور سیکلتهای این برند کار میکنه.
معرفی موتورهای سی اف CFMOTO
موتورهای سیاف کلا تو ایران ۳ مدل داره که دوتاش کلاس نیکد و یکیش هم کلاس اسپورته.
NK150 و NK250 موتورهای کلاس نیکد هستن و 250SR موتور کلاس اسپورت این برنده. بقیه محصولاتی که تو ایران هست، موتورهای چهار چرخه و کلا قضیهشون با موتورسیکلت فرق داره.
موتورهای چهار چرخ بیشتر در ساحل و کویر استفاده میشن تا سطح شهر. برای همین زیاد استقبال گرمی ازشون نمیشه. موتورایی مثل:
- Zforce 1000 N Sport
- Zforce 550 EX
- Cforce 1000
- Cforce 625 Touring
- Cforce 520 L
- Cforce 450 L
جدول مشخصات موتور سیکلت CF 150NK
150NK یه موتور با طراحی چند منظورهست که میتونه نیاز یه موتورسوار رو در کلاس نیکد یا خیابونی فراهم کنه.
زین این موتور از یه صندلی دو تیکه براساس ارگونومی موتورسوار و راکبش ساخته شده.
انجین این موتور ۱۴۹.۴ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنکه که میتونه قدرتی معادل ۸.۸ کیلووات در ۸۵۰۰ دور در دقیقه با گشتاور ۱۰.۷ نیوتن متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.
حجم انجین | ۱۴۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، ۴ زمانه، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
تعلیق عقب | تک کمک فنر |
تعلیق جلو | هیدرولیکی/ تلسکوپی |
حداکثر سرعت | ۹۸ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
جدول مشخصات موتور سیکلت CF 250NK
250NK یه موتور با وزن سبک با قدرت و شتاب زیاد. این موتور از انجینی به حجم ۲۴۹ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک پشتیبانی میکنه. CF مدل 250NK حداکثر قدرتی که میتونه تولید کنه، ۲۰.۵ کیلووات در ۹۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۲ نیوتن متر در ۷۵۰۰ دور در دقیقهست.
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، ۴ زمانه، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور EFI ساخت بوش آلمان |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی/ ABS |
تعلیق عقب | تک کمک فنر |
تعلیق جلو | هیدرولیکی/ تلسکوپی |
حداکثر سرعت | ۱۲۸ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۲.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
جدول مشخصات موتور سیکلت CF 250SR
250SR یه موتور خیابونی در کلاس اسپورت یا ریسه. این موتور یکی از موتورهای با ارزش سی اف محسوب میشه.
CF این موتور رو با طراحی منحصر بهفرد و پیچیدهای ساخته که هم هندلینگ قوی ارائه بده و هم چابکی و شتاب بالایی.
انجین این موتور ۲۴۹ سی سی، تک سیلندر، مایع خنک و سیستم DOHC که باعث میشه راندمان احتراق سوخت بهتر عمل کنه.
250SR با این حجم انجین میتونه قدرتی معادل ۲۱.۵ کیلووات در ۹۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۲۲.۵ نیوتن متر در ۷۲۵۰ دور در دقیقه تولید کنه.
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، مایع خنک، DOHC |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور EFI ساخت بوش آلمان |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی/ ABS |
تعلیق عقب | تک کمک فنر |
تعلیق جلو | هیدرولیکی/ تلسکوپی |
حداکثر سرعت | ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۲.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
حرف آخر
در این مقاله با سی اف CFMOTO بیشتر آشنا شدیم و دیدیم که این برند توسط یه پدر و پسر در یه کارگاه کوچیک در چین شروع به کار کرد و آروم آروم تبدیل شد به یه برند معتبر چینی در دنیا.
محصولاتی که این شرکت تولید میکنه بیش از این چندتایی هستش که تو ایرانه ولی خب به خاطر قانون تردد موتورهای بالا ۲۵۰ سی سی، وارد ایران نمیشن.
البته همین موتورهایی هم که وارد میشه، دقیق مثل محصول اصلی نیست. خود شرکت محصولاتش رو برای هر منطقهای خصوصی سازی میکنه.
به طور مثال همین مدل 150NK. این مدل در اصل ترمز ABS داره ولی موتوریه که تو ایران عرضه نمیشه. سیاف در طراحی تمام محصولاتش، واقعا خلاقیت به خرج داده.
این موتورها در کنار زیبایی که دارن، قدرت و هندلینگ بالایی هم دارن.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊
وقتتون بخیر ممنون بابت توضیحات ولی یه سوال برام پیش اومد اونم اینه که آیا این محصولات سی اف که الان تو ایران مشاهده میشه با همون گرید کیفیت سی اف اصلیه؟
با عرض سلام و درود
بله. موتورهای سیاف که در ایران هست، همون مدلهای اصلی این برنده.