معرفی شرکت کبیر موتور
موتور سیکلت کبیر یکی از شرکتهای به نامِ صنعت موتور سیکلت در ایران هستش که با شعار (کبیر موتور، نتیجه یک رویاپردازی بزرگ است) در حال فعالیته.
این شرکت توسط مرحوم عبدالهی زاده در استان فارس شهرستان کازرون و در دهه ۵۰ راهاندازی شد.
البته اون موقع شرکتی در کار نبود و فقط ایده تاسیس شرکت به وجود اومده بود.
کبیر در اوایل کار در حوزهی دوچرخه و قطعات دوچرخه فعالیت میکرد.
اما آروم آروم و به تدریج وارد صنعت موتور سیکلت شد و در سال ۱۳۷۸ این رویا رو به حقیقت تبدیل کرد.
کبیر هم مثل بقیه شرکتهای موتور سازی، با مونتاژ و واردات، کار خودش رو شروع کرد و تونست موتور سیکلتی با برند خودش تولید کنه.
ارثیه مرحوم عبدالهی زاده با همین روند پیشرفت کرد و در کمتر از ۲۰ سال تبدیل شد به یکی از برندهای معتبر ایران.
البته این معروفیت بیشتر به خاطر نمایندگی محصولاتی مثل وسپا هستش که در ادامه بهش میرسیم.
محصولات وارداتی کبیر
کبیر موتور تو واردات موتور سیکلت تمرکزش روی موتورهای اسکوتره تا موتوهای دیگه و موتورهایی هم که وارد میکنه، موتورهای اصیلی هستن که کیفیتشون واقعا عالیه ولی خب گرونم هست.
برندهای وارداتی کبیر قبلا بیشتر بود ولی الان روی برندهای وسپا، آپریلیا و پژو کار میکنه.
وسپا و آپریلیا جفتشون ایتالیاییان و از تولیدات اصلی پیاجیو محسوب میشن.
اما پژو که خیلی وقتم نیست که به بازار اومده، همون شرکت پژو فرانسهست که وارد بازار شرق جهان شده.
موتور سیکلت وسپا
وسپا یکی از معروفترین و محبوبترین برندهای موتور سیکلت ایتالیایی هستش که در سال ۱۹۴۶ میلادی توسط شرکت پیاجیو تاسیس شد.
شرکت پیاجیو در اصل یک تولید کننده قطعات هواپیما بود که در جنگ جهانی دوم کارخونههاش توسط ارتش نازیها بمباران شد.
بعد از نابودی کارخونهها، انریکو پیاجیو، رئیس شرکت، به دنبال راه حلی بود تا بتونه دوباره به بازار تولید برگرده، ولی با تولید یه محصول جدید! برا همین اون به مهندس کورادینو داسکانیو دستور داد که یه وسیله نقلیه ساده، ارزون و قابل دسترس برای مردم ایتالیا طراحی کنه.
داسکانیو با الهام گرفتن از موتور سیکلتهای کوچیک زیتونی رنگ که توسط نظامیان آمریکایی در جنگ استفاده میشدن، یه اسکوتر جدید ساخت.
اولین موتور سیکلت وسپا در سال ۱۹۴۶ با حجم موتور ۹۸ سیسی تولید شد و در همون سال هم حق اختراع وسپا به ثبت رسید.
مشخصات موتور سیکلت وسپا شرکت کبیر موتور
چند سالی هست که شرکت کبیر موتورهای وسپا رو وارد میکنه.
موتورهایی که با استقبال گرمی روبرو شدن. البته قیمت این موتورها واقعا بالاست و قشنگ پول یه خودرو رو باید داد، ولی خب کیفیتشم یه چیزه دیگهست.
البته حقمونه که بخریم و باید بخریم موتورهای باکیفیت، اماااا…. .
مشخصات فنی موتور سیکلت Vespa SXL 150cc و Vespa VXL 150cc
حجم انجین | ۱۴۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارت برقی |
ترمز عقب | کاسهای |
ترمز جلو | ABS / دیسکی |
حداکثر سرعت | ۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۵.۷ لیتر |
مصرف سوخت | ۳.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
موتور سیکلت آپریلیا
آپریلیا یکی دیگه از برندهای شرکت پیاجیوئه که تخصصش روی ساخت موتورهای مسابقهایه و در سال ۱۹۴۶ میلادی توسط آلبرتو بِجّو در ونیز ایتالیا تاسیس شد.
در ابتدا، آپریلیا فقط دوچرخه تولید میکرد، اما با ورود پسر آلبرتو، یعنی ایوانو بِجّو، تولید موتور سیکلت هم شروع شد.
اولین موتور سیکلت آپریلیا، یه موپد ۵۰ سیسی به نام کولبری بود که در سال ۱۹۶۸ عرضه شد.
قبل از اینکه پیاجیو برند آپریلیا رو بخره، طراحی و کلاس این موتورها اسپورت بود، تا اینکه در سال ۲۰۰۴ پیاجیو رسما آپریلیا رو خرید و این برند ایتالیایی وارد دنیای اسکوترها شد.
آپریلیا و وسپا، جفتشون از یه خانوادهان و کبیر با وارد کردن وسپا، آپریلیا رو هم وارد کرد.
البته موتورهای آپریلیا برعکس وسپا سبکشون مسابقهایه و فقط موتورهای کلاس اسکوترش تو ایران هست که شرکت کبیر یکی از وارد کنندههای این موتورهاست.
مشخصات فنی جدول مشخصات موتور سیکلت Aprilia SR 150
حجم انجین | ۱۵۴ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارت برقی و هندلی |
ترمز عقب | کاسهای |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۱۰۲ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۶ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مشخصات فنی جدول مشخصات موتور سیکلت Aprilia SR 160
حجم انجین | ۱۵۴ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارت برقی و هندلی |
ترمز عقب | کاسهای |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۱۰۲ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۶ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
موتور سیکلت پژو
شرکت پژو فرانسه هم مثل شرکت BMW هم ماشین تولید میکنه و هم موتور سیکلت.
ماشینهای پژو از همون ابتدای وارد شدنشون به ایران، طرفدارای زیادی پیدا کرد. انقدر تقاضای محصولات پژو بالا رفت که شرکتهای خودروسازی تصمیم به مونتاژ محصولات پژو گرفتن.
البته که الان اون کیفیتی که باید داشته باشه رو نداره و واقعا میتونیم بگیم که اصلا کیفیت ندارن.
اما موتور سیکلت پژو فرق داره. اسکوتر پژو تازه وارده و هنوز خبری از مونتاژ اون نیست و در نتیجه کیفیت خوبی هم داره.
موتور سیکلت پژو جانگو Django 150i، تک محصول شرکت پژوئه که به وسیله شرکت کبیر موتور عرضه میشه.
این موتور تو طبقهی موتورسیکلتهای لوکس قرار داره. طراحیشم تا حدودی سبکِ وسپائه و حالت کلاسیک داره.
همین حالت کلاسیک باعث شده که این موتور لوکس به حساب بیاد.
مشخصات فنی جدول مشخصات موتور سیکلت Django 150i
حجم انجین | ۱۵۰ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارت برقی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | ABS / دیسکی |
حداکثر سرعت | ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۸.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
محصولات تولیدی کبیر موتور
خب بریم سراغ موتورهای خود کبیر. کلا شرکتهای موتورسازی دست به طرحشون خیلی خوبه.
من به شخصه موتوری هنوز ندیدم که خودمون طراحیاش کنیم و واقعا خوب از آب دربیاد.
ولی همین محصولات مونتاژ هم انقدر زیاده که معلوم نیست کدومشون کیفیت ساخت بهتری دارن.
طرح کلیک، طرح ADV، طرح آیروکس، طرح باکسر، طرح وسپا و مِدِلی و… این محصولات موتورهای ساخته شده توسط خود کبیر موتوره که کبیر برای هر کدوم از موتورهاش، اسم مخصوص انتخاب کرده.
موتور کلیک آپ کبیر طرح کلیک
موتور کلیک یکی از موتورهای پرطرفداریه که توسط شرکت هوندا ساخته شده و خیلی سریع بازار رو دست خودش گرفت.
هوندا کلیک باعث شد تا بازار موتورهای اسکوتر در ایران گرمتر بشه. کبیر دو مدل طرح کلیک داره که یکی ۱۵۰ سی سی و یکی هم ۱۷۰ سی سیائه.
در اصل این دو موتور همون کلاس موتورن و تفاوتی بینشون وجود نداره. ولی از لحاظ قدرت، گشتاور، حجم انجین و … با هم تفاوت دارن.
مشخصات فنی جدول مشخصات موتور سیکلت کبیر طرح کلیک ۱۵۰ سی سی
حجم انجین | ۱۴۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارت برقی/هندلی |
ترمز عقب | کاسهای |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۹۵ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۴.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مشخصات فنی جدول مشخصات موتور سیکلت کبیر طرح واریو ۱۷۰ سی سی
حجم انجین | ۱۶۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارت برقی |
ترمز عقب | کاسهای |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۴.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
موتور CTV کبیر طرح ADV
تنها موتور سیکلت در کلاس اسکوتر که دو منظوره هم هست، موتور ADV هونداست.
بعد از گسترش موتورهای کلاس اسکوتر در ایران، ADV یکی از اون موتورهای خاصی بود که طرفدارهای خاص خودش رو پیدا کرد.
مثل کلیک خیلی محبوبیتی نداشت ولی به خاطر ویژگیها و نقاط قوتی که داشت، تونست جایگاه خودش رو تو بازار پیدا کنه.
CTV کبیر طرح هوندای ADVئه که موتوری با انجین ۱۵۰ سی سی که هم مناسب آسفالت و هم جادههای ناهموار.
مشخصات فنی جدول مشخصات موتور سیکلت کبیر طرح ADV 150
حجم انجین | ۱۴۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارت برقی |
ترمز عقب | ABS / دیسکی |
ترمز جلو | ABS / دیسکی |
حداکثر سرعت | ۹۵ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۹ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
موتور NVX کبیر طرح آیروکس
وقتی هوندا، موتور کلیک رو روانه بازار کرد، ۲ سال بعدش یاماها موتور آیروکس رو معرفی کرد.
NVX کبیر هم مثل کلیک ظاهرش اسپورت و خشنه ولی یه تفاوت اصلی دارن باهم که اونم جای پای موتورسواره.
طرح آیروکس کبیر موتور دوتا مدل داره، که یکی طرح آیروکس ۱۵۰ سی سی و یکی دیگه هم طرح آیروکس ۱۷۰ سی سی.
مشخصات فنی جدول مشخصات موتور سیکلت کبیر طرح آیروکس ۱۵۰ سی سی
حجم انجین | ۱۴۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارت برقی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | ABS / دیسکی |
حداکثر سرعت | ۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۵.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مشخصات فنی جدول مشخصات موتور سیکلت کبیر طرح آیروکس ۱۷۰ سی سی
حجم انجین | ۱۶۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارت برقی |
ترمز عقب | دیسکی / کاسهای |
ترمز جلو | ABS/ دیسکی |
حداکثر سرعت | ۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۵.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
موتور Satlis کبیر طرح مِدِلی وسپا
Satlis 170 کبیر موتور، طرح موتور وسپا مدل مدلی ۱۵۰ سی سی.
تفاوت این مدل با بقیه مدلهای وسپا، در طراحی اونه و یه جورایی میشه گفت وسپا برای رقابت با کلیک این موتور رو عرضه کرد.
ولی نسبت به مدلهای اصلیاش که طراحیشون کلاسیکه، موفق نبود. ولی طرح مِدِلی که کبیر موتور به اسم Satlis عرضه میکنه، با استقبال خوبی روبرو شد.
مشخصات فنی جدول مشخصات موتور سیکلت کبیر Satlis 170cc طرح مدلی ۱۵۰ وسپا
حجم انجین | ۱۶۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارت برقی |
ترمز عقب | کاسهای |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۹۵ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۸ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
موتور KLD کبیر طرح باکسر
موقعی که موتور باکسر باجاج وارد ایران شد، از همون اول طرفدارهای زیادی پیدا کرد.
مخصوصا برای افرادی که با موتور کار میکنن و حمل و نقل انجام میدن.
همین استقبال بالا باعث شد تا شرکتهای چینی و ایرانی شروع کنن به زدن طرح باکسر.
کبیر موتور هم از این قاعده مستثنی نبود و موتور KLD رو با حجم ۲۰۰ سی سی تولید و روانهی بازار کرد. از حق نگذریم هم KLD تو موتورهای طرح باکسر کیفیت قابل قبولی داره.
مشخصات فنی جدول مشخصات موتور سیکلت کبیر KLD k200 طرح باکسر
حجم انجین | ۱۹۸ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارت برقی و هندلی |
ترمز عقب | کاسهای |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۲ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
لیست کامل شرکتهای موتور سیکلت در ایران
حرف آخر
به غیر از این مدلها، کبیرموتور طرح موتورهای هوندا، ۱۲۵، ۱۵۰ و مدل شکاری رو هم تو رزومهی تولیداتاش داره.
ولی الان بیشترین تمرکزش رو این مدلهاست.
شرکت کبیر موتور از لحاظ مونتاژ محصولات بین شرکتهای داخلی نسبتا قوی عمل میکنه و سالانه بیش از ۵۰ هزار دستگاه موتور سیکلت رو روانه بازار میکنه.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊
سلام بنده یک ملکی دارم در مرکز اصلی شهر سنندج که کلاً موتورسیکلت فروشی و تعمیرات دارد . و دنبال اخز نمایندگی فروش هستم . آیا تمایل به همکاری دارید
با عرض سلام و درود
جناب مرادی برای اخذ نمایندگی شماره تلفنتون رو به آدرس info@pedall.ir ایمیل کنید.
سلام دوستان میخوام راهنمایی کنید به موتور خوب کم خرج و کممصرف برای کار بااسنپ مبلغ ۳۰ تومن پول دارم راهنمایی کنید چه برندی خوبه ایا کبیر موتر خوبی است برای این کار یا خیر