معرفی برند سوزوکی Suzuki
محتواها
- 0.1 موسس شرکت سوزوکی
- 0.2 تاسیس سوزوکی موتور
- 0.3 ایدهی ساخت اولین موتور سیکلت سوزوکی
- 0.4 سوزوکی وارد میشود
- 1 مدلهای سوزوکی برحسب کلاس بندی
- 2 موتورهای سوزوکی در ایران
حتما موتور سوزوکی ۱۰۰۰ رو یادتون میاد.
این موتور یه روزی رویای جوونهای ایرانی تو دههی ۶۰ و ۷۰ بود.
البته دیگه رویای همهست، وقتی نمیشه موتور بالای ۲۵۰ سوار بشیم، همون موتور ۱۰۰۰ قدیمی هم برامون آرزو میشه.
بیخیال.
قراره تو این مقاله بریم سراغ یکی دیگه از سازندههای چند ملیتی ژاپنی، سوزوکی رو ما بیشتر از طریق موتور سیکلتهاش و ماشینهاش میشناسیم، ولی محصولاتش به این دوتا ختم نمیشه.
موتورهای دریایی، موتورهای چهارچرخ، ویلچر و محصولات دیگهای که با موتور احتراقی کار میکنن.
البته این مارک هم مثل بقیه برندها فاز هوش مصنوعی و موتورهای الکتریکی هم داره و اولین دستاورد جهانیش هم برمیگرده به سال ۲۰۱۶ میلادی که یازدهمین خودروساز بزرگ جهان معرفی شد (البته از لحاظ تولید).
اما بریم ببینیم موسس این شرکت کی بود؟
موسس شرکت سوزوکی
میچیو سوزوکی یه تاجر و مخترع ژاپنی بود که در سال ۱۸۸۷ در روستای نزومینومورا در استان شیزوئوکا متولد شد.
کار اصلی مردم اون روستا، کشاورزی و پنبهبافی بود و میچیو هم طبق رسم اون زمان، کار اجدادش رو ادامه داد.
سوزوکی در سال ۱۹۰۱ که فقط ۱۴ سال سن داشت، وارد فاز جدیدی از زندگیش شد و زیر نظر استادش یعنی ایمامورا، کارآموزی خودش رو شروع کرد.
زمانی که جنگ روسیه و ژاپن در سال ۱۹۰۴ شروع شد، دولت ژاپن تمام صنعتگرانش رو احضار کرد.
ایمامورا مجبور شد به همراه سوزوکی، از ماشینهای بافندگی کارخونههای ژاپن نگهداری کنه و خب این با مهارتش همخونی نداشت.
اینجا بود که میچیو شکوفا شد و آروم آروم تبدیل شد به یه مخترع ژاپنی.
تاسیس سوزوکی موتور
سوزوکی در سال ۱۹۰۸ از استاد خودش جدا شد و برگشت به روستای پدریش و یه کارگاه کوچیک بافندگی ساخت، که اولین اختراعشم برمیگرده به همون کارگاه کوچیک.
میچیو برای مادرش یه ماشین بافندگی پدالدار ساخت که باعث میشد سرعت بافندگی اون ماشین نسبت به ماشینهای دستی، ده برابر بشه.
این اختراع مثل بمب توی ژاپن صدا کرد و با احداث کارخونه ماشین بافندگی، این شرکت رو در سال ۱۹۰۹ تاسیس کرد.
ایدهی ساخت اولین موتور سیکلت سوزوکی
۳۰ سالِ اولِ تاسیسِ این شرکت به تولید ماشینهای بافندگی گذشت.
تا اینکه علیرغم موفقیت در ساخت این ماشینها، معتقد بود که شرکتش باید محصولات متنوعی رو تولید کنه.
برای همین تصمیم گرفت که روی یه ماشین کوچیک سرمایه گذاری کنه و در سال ۱۹۳۷ این پروژه رو عملی کرد.
دو سال بعد سوزوکی اولین ماشین خودش رو معرفی کرد.
یه ماشین با حجم کمتر از ۸۰۰ سی سی، چهار زمانه و چهار سیلندر که میتونست قدرتی حدود ۱۳ اسب بخار تولید کنه.
با شروع جنگ جهانی دوم، برنامه تولید ماشین کلا به هم ریخت و متوقف شد.
تا اینکه دوباره بعد از جنگ و گذروندن چالشهایی که باهاش روبهرو بود، دوباره شروع کرد به ساخت وسایل نقلیه موتوری.
اون زمان بعضی شرکتها یه سری موتور گازسوز معرفی کردن که میتونست به دوچرخههای معمولی متصل بشه.
تو این حین سوزوکی هم یه دوچرخه با یه موتور با حجم ۳۶ سی سی و دو زمانه ساخت و اولین اختراع موتوری خودش رو در سال ۱۹۵۲ میلادی معرفی کرد.
سوزوکی وارد میشود
شرکتهای ژاپنی تو پیدا کردن مسیر پیشرفت و سرعت بخشیدن به تکنولوژیهاشون، واقعا بینظیرن.
اونا در دو سال تونستن خودشون رو به جهان معرفی کنن.
در سال ۱۹۶۲ قهرمان مسابقات جزیره من در موتورهای ۵۰ سی سی شدن و یک سال بعد هم وارد آمریکا شدن و شعبه لسآنجلس رو تاسیس کردن.
این روند ادامهدار شد، جوری که الان در تموم دنیا و کشورای مختلف، نمایندگی خودشون رو دارن.
البته در سال ۲۰۰۹ یه اتفاق دیگه هم افتاد که باعث شد برند سوزوکی معروفیت بیشتری پیدا کنه.
اون هم، پیوستن به خونواده فولکس واگن و برندهای این شرکت بود.
فولکس واگن ۱۹.۹ درصد سهام رو خرید تا با ارائه تکنولوژی، این برند رو قدرتمندتر کنه.
ولی این شراکت دوامی نداشت و سال ۲۰۱۵ سوزوکی به خاطر عدم ارائه کردن تکنولوژی و تعهدات فولکس واگن سهمشو بازپس گرفت.
مدلهای سوزوکی برحسب کلاس بندی
سوزوکی موتورهاش رو برحسب کلاس جهانی با یکم تغییر ارائه میده.
یه نکتهی دیگهای هم که این موتورها، اینه که طراحی موتورها رو زیاد تغییر نمیده.
به طور مثال موتور سیکلت V Storm امسالش با سال قبل، زیاد تفاوت ظاهری نداره.
انواع مدلهای مختلف موتور سیکلت سوزوکی:
- Hayabusa (اسپرت)
- GSX R1000 (نیکد اسپرت)
- GSX 8R (نیکد)
- KATANA (نیکد)
- GSX 8S (نیکد)
- GSX S750Z (نیکد اسپرت)
- SV650 (نیکد)
- Suzuki Boulevard (کروزر)
- V Strom (تورینگ ادونچر)
- DR650S (دو منظوره)
- RM Z450 (موتوکراس)
- Burgman (اسکوتر)
موتورهای سوزوکی در ایران
موتورهای سوزوکی مثل هوندا و یاماها، تنوع زیادی تو ایران ندارن.
مثلا ما تو ایران چند مدل اسکوتر هوندا داریم ولی کلا اسکوتر سوزوکی نداریم.
البته این تنوعی که ازش حرف میزنیم، مخصوص موتورهای زیر ۲۵۰ سی سی هستش، که خب هوندا و یاماها بیشتر روش کار میکنن.
تنها نمایندگی تو ایران هم شرکت تکتاز موتور هستش و فعلا شرکتی موتورهای این برند رو وارد نمیکنه ولی خب شاید بعدا وارد کردن.
اما بریم سراغ موتور سیکلتهای سوزوکی که تو ایران هست.
موتور سیکلت سوزوکی اینازوما GW250
سوزوکی اینازوما GW250، یه موتور دو سیلندر با طراحی ساده و مدرنه که مناسب سواری روزانهست.
این موتور از یه موتور خنک کننده مایع ۲۴۸ سی سی استفاده میکنه که ۲۶ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۲۴.۲ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه گشتاور در اختیار رانندش قرار میده.
موتور سیکلت سوزوکی اینازوما، یه گیربکس ۶ سرعته جفت داره و از سیستم ترمز ضد قفل یا ABS هم پشتیبانی میکنه.
ظرفیت باکش ۱۳.۳ لیتر و حداکثر سرعتش هم ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت محاسبه شده.
ویژگیهای دیگه سوزوکی اینازوما:
- صندلی ۸۰ سانتی متر برای کنترل بهتر راننده
- سیستم تعلیق تلسکوپی در قسمت جلو و بازوی متحرک هیدرولیکی در قسمت عقب که ضربات خیلی قوی رو جذب میکنه
- سیلندر موازی دوقلو که عملکرد انجین رو آرومتر میکنه
- طراحی ساده، مدرن و برگرفته از موتور B King
- ارگونومی خوب و راحت برای موتورسوار
موتور سیکلت سوزوکی GIXXER 155
GIXXER 155 یه موتور اسپرت و جذابه که سال ۲۰۱۴ معرفی شد.
این موتور یه انجین خنک کننده هوا ۱۵۴.۹ سی سی داره، که میتونه ۱۴.۸ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۴ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کنه.
سوزوکی موتور سیکلت GIXXER 155 رو در دو مدل عرضه کرده. یکی مدل کاربراتوری و یکی هم مدل انژکتوری، که خب مدل انژکتوری طرفدار بیشتری داره.
ویژگیهای دیگه سوزوکی 155 GIXXER:
- سیستم تعلیق تلسکوپی در قسمت جلو و بازوی متحرک مونوشاک در قسمت عقب موتور
- سیستم تزریق سوخت بهینه که موجب عملکرد بهتر و کارایی بالاتر موتور میشه
- طراحی اسپرت، جذاب و برگرفته از موتور GSX R1000
- سرعت و شتاب بالا نسبت به رقبا
- مصرف سوخت بهینه با درجه A+
موتور سیکلت سوزوکی GSX 250R
GSX 250R یه موتور سوپر اسپرت و جذابه که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد.
این موتور یه انجین خنک کننده مایع ۲۴۸ سی سی و دو سیلندر داره که میتونه ۲۴.۷ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۲۳.۳ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کنه.
گیربکس GSX هم ۶ سرعته هستش که میتونه تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیره.
ویژگیهای دیگهی سوزوکی GSX 250R:
- سیستم ترمز ضد قفل ABS
- سیستم تعلیق تلسکوپی در قسمت جلو و بازوی متحرک مونوشاک در قسمت عقب موتور
- سیستم تزریق سوخت بهینه
- ظرفیت باک ۱۵ لیتری
- سرعت بالا و شتاب خوب نسبت به رقبای دیگه
موتور سیکلت سوزوکی V Strom 250
یکی از بهترین موتور سیکلتهای ادونچر تورینگ، همین موتور V Storm 250 ئه که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد.
این موتور یه انجین ۲۴۸ سی سی، چهار زمانه، دو سیلندر موازی و آب خنکه، که میتونه تا حداکثر قدرت ۲۴.۷ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۳.۴ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.
گیربکس V Storm ۶ سرعتهست و میتونه تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیره.
ویژگیهای دیگه سوزوکی V Strom 250:
- سیستم ترمز ضد قفل ABS
- سیستم تعلیق تلسکوپی در قسمت جلو و بازوی متحرک مونوشاک در قسمت عقب موتور
- سیستم تزریق سوخت بهینه
- ارگونومی مناسب و راحت برای موتور سوار
حرف آخر
خب رسیدیم به حرف آخر مقاله. اگه بخوایم یه جمعبندی کنیم، میتونیم بگیم سوزوکی تنوع برندهای دیگه رو نداره.
یه جورایی مثل وسپا میمونه.
اما شرکتی مثل هوندا، برای تموم سلیقهها موتور سیکلت داره، اونم با رنگبندیهای مختلف. برای همینه که بهش میگن بزرگترین تولید کننده موتور سیکلت در جهان.
ولی با این حال نمیشه از خاص بودن این موتورها گذشت.
سوزوکی واقعا یه برند خاصه و تمرکزش هم رو خاص بودنه تا تنوع محصولاتش. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊