معرفی برند اِس وای اِم SYM
محتواها
- 1 تاریخچه برند SYM
- 2 مشخصات موتورهای SYM
- 2.1 مشخصات موتورسیکلت SYM مدل NA180
- 2.2 مشخصات موتور سیکلت SYM مدل NA249
- 2.3 مشخصات موتور سیکلت SYM مدل NH180
- 2.4 مشخصات موتور سیکلت NH249cc
- 2.5 مشخصات موتور سیکلت J200
- 2.6 مشخصات موتور سیکلت JT200
- 2.7 مشخصات موتور سیکلت SYM مدل SF180
- 2.8 مشخصات موتور سیکلت SR200
- 2.9 مشخصات موتور سیکلت SYM طرح وسپا
- 2.10
- 2.11 حرف آخر
شرکت SYM یا به طور کامل Sanyang Motor، یک شرکت موتورسازیه که در این چند سال بد جوری پا به پای شرکتهای دیگه داره پیشرفت میکنه.
در چند سالی که شرکتهایی مثل هوندا، یاماها و … هر کدوم چند مدل اسکوتر ساختند، SYM اومد از طرح وسپا تا YAMAHA XMAX و طرحهای خودش رو زد.
بیشترم روی اسکوتر کار میکنه تا کلاسهای دیگه. اما کیفیت موتورهاش چه جوریه؟ یه سری میگن ساخت چینه، یه سری هم میگن ساخت تایوانه.
در این مقاله میخوایم با شرکت SYM آشنا بشیم و محصولاتش رو باهم بررسی کنیم.
تاریخچه برند SYM
آغاز کار شرکت SYM برمیگرده به سال ۱۹۵۴ میلادی که توسط هوانگ چیچون و چانگ کوآن در شهر تایپه تایوان، برای تولید دینام و چراغ مخصوص دوچرخه تاسیس شد.
اما این شروع کار بود، مثل خیلی از شرکتها که اول با یه ایده وارد میشن و آروم آروم ایدههای بزرگتری وارد کار میکنن.
SYM هم از این قاعده مستثنی نبود و در سال ۱۹۶۱ یه قرارداد فنی با غول ژاپنی یعنی هوندا موتور، برای تولید و مونتاژ موتورسیکلت منعقد کرد، که در یه سری از منابع تاریخی، اولین تولید کننده موتور در تایوان رو هم همین شرکت SYM میدونن.
بعد از قرارداد با هوندا و پیشرفتی که با بسته شدن این قرار داد بوجود اومد، SYM رفت سراغ تولید خودرو که شروعش هم با مونتاژ محصولات هوندا بود.
البته این همکاری با هوندا موتور تداوم نداشت و SYM رفت به سمت خودکفا شدن.
خودکفا شدن SYM
بعد از این که SYM وارد تولید ماشین شد، شروع به تولید موتور با برند خودش کرد و چون از تکنولوژی هوندا هم استفاده میکرد، وارد رقابت با خود هوندا شد.
این رقابتی که بین SYM و هوندا شکل گرفت، باعث شد که در سال ۲۰۰۲ قراردادی که بین این دوتا شرکت منعقد شده بود، منقضی بشه.
البته که Sanyang هم بیکار ننشست و برای بازار داخلیش، رفت با شرکت هیوندای قرارداد بست.
ورود موتورهای SYM به بازار جهانی
در سال ۲۰۰۲، اسکوترهای برند SYM وارد آمریکا شدن. با اینکه در بدو ورودشون با مشکل گواهینامه واردات روبرو شدن، ولی یک سال بعد تونستن به صورت رسمی وارد آمریکا بشن.
البته به همین یک سال ختم نشد و تا چند سال مشکل واردات وجود داشت. سال ۲۰۰۵، سال شکوفایی SYM بود.
اول وارد شدن به قارهی اروپا و دوم خرید بخشی از سهام شرکت Kinetic Motor هند.
بعد از این اتفاق SYM دومین کارخونهی خودش رو در ناگویای ژاپن تاسیس کرد و یه قرارداد مشارکت هم با برادران کارتر برای حق توزیع انحصاری محصولاتش در آمریکا، منعقد کرد. Sanyang Industry در ژانویه ۲۰۱۵ به Sanyang Motor تغییر نام داد.
موتور سیکلتهای برند SYM در ایران
SYM از طرح وسپا گرفته تا طرح XMAX یاماها، همش رو ساخته و نه فقط طرح اونا بلکه یه سری هم خودش زده.
بیشتر موتورهایی هم که داره مشخصا اسکوتره و زیاد وارد کلاسهای دیگه نمیشه. کلا موتورهاش بیشتر شهری یا خیابونیه.
در ایران ۳ تا شرکت هست که موتورهای SYM رو وارد میکنن، نیرو موتور شیراز، دینو موتور قم و سهند سیکلت سپاهان، این ۳ تا شرکت، وارد کنندههای اصلی محصولات SYM به ایران هستن.
البته یه تفاوتی وجود داره بین اینا، اونم اسم موتورهاشونه.
دینو و سهند که مشخصه اسم موتورهای برند SYM همشون همون اسم اصلیه ولی نیرو نه. حالا چه دردی رو دوا میکنه که بجا SYM بزار گلکسی من نمیدونم.
حالا شما تو گوگل بزن گلکسی، چی میبینی، موبایل سامسونگ.
اگه قرار باشه یه شرکت بیاد یه برند برای محصولاتش انتخاب کنه، یکم هم فکر کنه بد نیست!! تازه اونم برندی که خودش برنده!!
مشخصات موتورهای SYM
گفتیم که تمرکز موتورهای SYM روی ساخت موتورهای شهری و خیابونیه. یه سری از این موتورها رو دینو عرضه میکنه، یه سری دیگه هم نیرو و سهند سیکلت.
به طور مثال موتورهای طرح وسپا رو دینو عرضه میکنه.
مشخصات موتورسیکلت SYM مدل NA180
موتور سیکلت گلکسی مدل NA180، یه موتور در کلاس خیابونی و نیکده که نیرو موتور اونو عرضه میکنه.
این موتور یه انجین به حجم ۱۸۳ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و آب خنک داره که با سیستم تحریک سوپاپ از نوع SOHC حرکت میکنه.
NA180 میتونه تا حداکثر قدرت ۱۳.۳۲ کیلووات در ۸۷۴۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۵.۲ نیوتن متر در ۷۴۷۸ دور در دقیقه تولید کنه.
حجم انجین | ۱۸۳ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
تعلیق عقب | تک کمک فنر |
تعلیق جلو | تلسکوپی |
حداکثر سرعت | ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۱ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مشخصات موتور سیکلت SYM مدل NA249
موتور گلکسی NA249 یه مدل بالاتر NA180 که نیرو موتور به تازگی اونو عرضه کرده.
از لحاظ طراحی ظاهری تفاوت خاصی ندارن و تفاوتشون تو قوای حرکتیشونه و البته که NA249 تکنولوژیه بهروزتری هم داره.
حجم انجین | ۲۴۸ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی/ABS |
تعلیق عقب | تک کمک فنر |
تعلیق جلو | تلسکوپی |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۱ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مشخصات موتور سیکلت SYM مدل NH180
موتور سیکلت NH180 در اصل یه موتور دو منظوره یا ادونچره که هم میشه تو جادههای آسفالتی ازش استفاده کرد و هم میشه تو جادههای خاکی.
میشه یه جورایی موتور تورینگ هم در نظر گرفت.
NH180 یه موتور با حجم ۱۸۳ سی سی، تک سیلندر، چهار زمان و مایع خنک، که میتونه قدرتی معادل ۱۸ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۵.۷ نیوتن متر گشتاور در ۷۵۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.
حجم انجین | ۱۸۳ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
تعلیق عقب | هیدرولیکی- تلسکوپی |
تعلیق جلو | تک کمک فنر |
حداکثر سرعت | ۱۰۵کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۱ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مشخصات موتور سیکلت NH249cc
نیرو موتور مثل NA180 که مدل 250 رو زد، NH249 رو هم عرضه کرد.
تا حدودی هم جفت موتورهای 249 سی سی، همزمان با هم عرضه شدن.
حجم این موتور ۲۷۸ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و آب خنکه که با سیستم تحریک سوپاپ SOHC حرکت میکنه.
حداکثر قدرتی هم که میتونه تولید کنه، ۲۵ اسب بخار و ۲۴.۱ نیوتن متر گشتاور در ۷۰۰۰ دور در دقیقهست.
حجم انجین | ۲۷۸ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی/ABS |
ترمز جلو | دیسکی/ABS |
تعلیق عقب | تک کمک فنر |
تعلیق جلو | هیدرولیکی- تلسکوپی |
حداکثر سرعت | ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۱ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مشخصات موتور سیکلت J200
موتور سیکلت J200 SYM، موتوری در کلاس اسکوتره که توسط نیرو موتور عرضه میشه.
J200 یه انجین ۱۹۷ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ و هوا خنکه و گیربکسش هم از نوع اتوماتیک CVTئه.
این موتور با این قوای محرکهای که داره، میتونه تقریبا قدرتی معادل ۱۱.۱ اسب بخار و گشتاور ۱۰.۹۵ نیوتن متر تولید کنه.
حجم انجین | ۱۹۷ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه، هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی/CBS |
تعلیق عقب | هیدرولیکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۷.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مشخصات موتور سیکلت JT200
موتور سیکلت SYM مدل JT200 (Jet-x 200) بهروز شده مدل J200ئه که هم تکنولوژی پیشرفتهتری داره و هم قدرت بالاتر.
JT200 یه موتور با انجین ۲۰۰ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنکه.
این موتور میتونه قدرتی معادل ۱۱.۸ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۲.۲ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.
JT200 یکی از موتورهای باکیفیتیه که با قیمت مناسبی که بین موتورهای شهری خارجی داره، میتونه گزینه خوبی برای موتورسواری در شهر باشه.
حجم انجین | ۲۰۰ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه، هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی/ABS |
تعلیق عقب | هیدرولیکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | ۱۰۲ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۷.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مشخصات موتور سیکلت SYM مدل SF180
اگه بخوایم یه پله بیایم پایینتر و یه موتور جمعوجور از SYM معرفی کنیم، باید رو SF180 نام ببریم، البته فقط SF نیست.
SF180 یه موتور با حجم ۱۷۹ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنکه، که یه جورایی میشه گفت ایده طراحیاش از هونداست ولی خیلی ظریفتر.
یعنی اون حالت تهاجمی که هوندا کلیک داره رو اصلا نداره ولی عوضش JT200 این حالت رو داره.
SF میتونه حداکثر قدرت ۸.۳ کیلووات در ۷۴۹۵ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۱.۶۱ نیوتن متر در ۶۰۱۱ دور در دقیقه تولید کنه.
حجم انجین | ۱۷۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه، هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
تعلیق عقب | هیدرولیکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | ۹۷ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۲.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مشخصات موتور سیکلت SR200
SR200 هم تا حدودی مثل SF180ئه ولی یه کم خشنتر. SYM تو طراحی SR اومده یه حالت تهاجمیتر انتخاب کرده و نسبت به SF اسپورتتره.
این موتور از یه انجین ۱۹۷ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک استفاده میکنه و میتونه تا ۸.۰۵ کیلووات قدرت در ۷۷۸۰ دور در دقیقه با گشتاور ۱۰.۴ نیوتن متر در ۶۴۹۱ دور در دقیقه تولید کنه.
حجم انجین | ۱۹۷ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه، هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
تعلیق عقب | هیدرولیکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۵.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۱.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مشخصات موتور سیکلت SYM طرح وسپا
موتورهای SYM که طرح وسپا هستن و شبیه موتورهای ایتالیایین، شرکن دینو موتور اونا رو عرضه میکنه.
خود دینو هم یه سری موتور تولید میکنه که همونا هم طرح موتورهای SYMئه.
نام موتورهای این سبک SYM فیدل که با تولید مدل جدید، یه شماره به فیدل اضافه میشه. به طور مثال فیدل ۳ میشه فیدل ۴.
مشخصات موتور فیدل کلاسیک
حجم انجین | ۱۶۹ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه، هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
تعلیق عقب | هیدرولیکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | ۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۱.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مشخصات موتور سیکلت فیدل III
حجم انجین | ۱۷۰ سی سی |
نوع انجین | تک سیلندر، چهار زمانه، هوا خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
تعلیق عقب | تک کمک فنر |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت (به صورت تقریبی) |
مخزن سوخت | ۶.۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۱.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
حرف آخر
آنقدر محصولات SYM در ایران مدلهای مختلفی داره که به این مقاله ختم نمیشه.
چه موتورهای اسکوتر طرح وسپا و چه موتورهای کلاس استاندارد یا نیکد.
اگه بخوایم از لحاظ کیفیتی در مورد موتورهای شرکت SYM بگیم، باید یه پله اونا رو از موتورهای چینی که اسم و رسمی ندارن بهتر و قویتر دونست.
دقیق نمیشه گفت که این موتورها از خود تایوان میآد یا چین. ولی در کل کیفیتشون نسبت به محصولات چینی دیگه خیلی بهتره و به نسبت قیمتشون هم بهصرفهتره.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊