قوانین و مقررات موتور سیکلت سواری در جهان
محتواها
موتور سیکلت یکی از وسایل نقلیهای هستش که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده و علاوه بر این که یه وسیله حمل و نقل شخصی محسوب میشه، میتونه یه وسیله تفریحی، ورزشی، حمل و نقل و حتی کار به حساب بیاد. اما با اینکه خیلی مزایا داره، میتونه یه وسیله خطرناک هم باشه که اگه قوانین استفاده از اون رعایت نشه، ممکنه باعث بروز حوادث جانی، مالی، آلودگی محیط زیست و اخلال در نظم عمومی بشه. پس لازمه که قوانین سوار شدن موتور سیکلت در جهان رو بدونیم و اونها رو رعایت کنیم. قوانین و مقررات استفاده از موتور سیکلت در هر کشور و منطقهای متفاوته و بستگی به اون قوانینی که اون کشور یا منطقه تعیین کرده داره. در این مقاله میخوایم قوانین و مقررات استفاده از موتور سیکلت در بعضی از کشورها رو، بررسی کنیم.
قوانین موتور سیکلت سواری در قاره آسیا
قوانین موتور سیکلت سواری در چین
در كشور چین، هر شهر و منطقه یه سری قوانین برای خودش داره و این قوانین اجازه تردد به موتور سیکلت در اون منطقه رو میده. به طور كلی، تردد موتور سیكلتهایی که حجمشون بالای ۲۵۰ سی سی هستش در بسیاری از شهرهای چین ممنوعه و حتی در بعضی شهرها حتی ورود هرگونه موتور سیکلتی ممنوعه. مثلا از سال ۲۰۰۷ میلادی، تردد موتور در شهرهای پكن، شانگهای، گوانگژو، شنژن و هانگژو كاملا ممنوع شد. بعضی از شهرها هم مثل چنگشا، نانجینگ، چنگچون و هاربین محدودیتهای شدیدی رو برای موتورسواراشون اعمال کردن. به غیر از این قوانین، در بسیاری از شهرها، موتورسوار نمیتونه در بزرگراهها یا خطوط اصلی تردد كنه.
قوانین موتور سیکلت سواری در هندوستان
در كشور هندوستان، موتورهای با حجم کمتر از ۵۰ سی سی به عنوان وسایل نقلیه غیر موتوری در نظر گرفته میشن و نیازی به ثبت نام یا گواهینامه رانندگی ندارن. اما موتور سیکلتهایی که حجمشون بالاتر از ۵۰ سی سی هستش، باید ثبت نام و شماره گذاری شده باشن و راننده هم باید گواهینامه رانندگی داشته باشه. در هند، هم سوار و هم سرنشین باید حتما از کلاه ایمنی استفاده کنن، البته چیزی که مشخصه اینه که استفاده نمیکنن ولی در کل استفاده نکردن از کلاه، جریمه سنگینی داره.
قوانین موتور سیکلت سواری در ژاپن
در كشور ژاپن هم موتور سیکلتهایی که حجمشون کمتر از ۵۰ سی سی هستش، به عنوان وسایل نقلیه خفیف و سبک در نظر گرفته میشن و نسبت به موتورهایی که حجمشون بالاتر از ۵۰ سی سیِ، قوانین و مقررات سادهتر و کمتری دارن. اما رانندگی با موتورهای کمتر از ۵۰ سی سی، به گواهینامه احتیاج داره و موتور باید ثبت و شماره گذاری بشه. استفاده از موتورهای سنگین در کشور ژاپن به شرط اون که مجوز تردد داشته باشن، مجازه.
قوانین موتور سیکلت سواری در امارات (دبی)
کشور امارات یکی از کشورهایی که مردم ایران زیاد تردد دارن و اقامت طولانی مدت میگیرن. برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت در دبی، با مدارک: کپی پاسپورت و صفحه ویزای اقامت، کپی و اصل امارات آی دی، ضامن یا کفیل از NOC، دو عدد عکس و تایید چشمپزشک لازمه. اگه قراره اقامت طولانی مدت در دبی داشته باشید، بهتره تمدید گواهینامه رو عقب نندازید. بعد از اینکه شما تقاضای تمدید کنید و اگه اعتبار گواهینامتون تموم شده باشه، باید به ازای هر ماه ۱۰ درهم جریمه بدید.
قوانین موتور سیکلت سواری در ترکیه
در کشور ترکیه، قوانین موتورسیکلت یکم فرق داره. گواهینامه موتور سیکلت در ترکیه به سه دسته تقسیم میشه و محدودیتهای کشورهای دیگه رو نداره. در ترکیه برای موتورهای تا حجم ۱۲۵ سی سی، باید گواهینامه A1 داشته باشید. برای رانندگی با موتورهای سنگینتر با قدرت حداکثر ۳۵ وات، باید گواهینامه A1 داشته باشید و در آخر برای موتورهای با قدرت بیشتر از ۳۵ وات، باید گواهینامه سری A رو داشته باشید.
قوانین موتور سیکلت سواری در ایران
در کشور خودمون ایران، برای رانندگی با موتور سیکلت باید گواهینامه رانندگی داشت و حداقل سن هم باید ۱۸ سال باشه. داشتن کلاه ایمنی هم برای موتورسوار واجبه و حتما باید بیمه شخص ثالث رو هم داشته باشه، البته تا حدودی قانون بیمه شخص ثالث در تموم کشورها یکسانه و همه باید از اون پیروی کنن. در ایران محدودیتهای زیادی برای استفاده از موتورهای سنگین وجود داره و موتورهای با حجم بالای ۲۵۰ سی سی ترددشون ممنوعه و فقط در مسابقات استفاده میشن.
قوانین موتور سیکلت سواری در قاره اروپا
قوانین موتور سیکلت سواری در آلمان
قوانین استفاده از موتور سیکلت در آلمان، بستگی به نوع گواهینامه داره. البته در اروپا قوانین کشورها تا حدودی مثل هم هست. در آلمان ۴ دسته گواهینامه وجود داره که برحسب حجم موتور و سن راننده تقسیم بندی میشه.
- دسته A1 برای موتورهای با حجم ۱۲۵ سی سی و قدرت ۱۱ کیلووات و راننده باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشه.
- دسته A2 مربوط به موتورهای با قدرت ۳۵ کیلوواته و باید راننده حداقل ۱۸ سال داشته باشه.
- دسته A3 برای تمام موتورها استفاده میشه و راننده هم باید حداقل ۲۴ سال سن داشته باشه و دسته ۴ هم مربوط به موتورهای با حجم ۵۰ سی سی و حداکثر ۴۵ کیلومتر بر ساعته، سرعتی که این موتورها میتونن برن.
قوانین موتور سیکلت سواری در فرانسه
در كشور فرانسه هم مثل آلمان، استفاده از موتور سیکلت به ۴ دسته تقسیم میشه.
دسته A1 شامل موتورهای با حجم كمتر از ۱۲۵ سی سیِ كه راننده باید حداقل ۱۶ سال داشته باشه. دسته A2 شامل موتورهای با حجم بین ۱۲۵ تا ۶۰۰ سی سیِ و راننده باید حداقل ۱۸ سال داشته باشه. دسته A3 هم مربوط به موتور سیكلتهای با حجم بالاتر از ۶۰۰ سی سیِ كه راننده باید حداقل ۲۱ سال داشته باشه و دسته A4 هم مربوط به موتورهای با توان ۴۰ کیلوواته و راننده باید حداقل ۲۴ سال سن داشته باشه.
قوانین موتور سیکلت سواری در انگلستان
قوانین استفاده از موتور سیکلت در انگلستان هم مثل بقیه کشورهای اروپایی ۴ دسته است با کمی تفاوت در شرایط سنی راننده. دسته AM شامل موپدها (moped) یا اسکوترها و وسایل نقلیه دو یا سه چرخ با حجم كمتر از ۵۰ سی سی و توان كمتر از ۴ كیلووات و راننده باید حداقل ۱۶ سالش باشه و گواهینامه رانندگی AM رو هم داشته باشه.
- دسته A1 مربوط به موتورهای با حجم كمتر از ۱۲۵ سی سی و توان كمتر از ۱۱ كیلو واتِ و راننده هم باید حداقل ۱۷ سال داشته باشه.
- دسته A2 هم شامل موتورهای با توان كمتر از ۳۵ كیلو واتِ كه راننده باید حداقل ۱۹ سال داشته باشه و در آخر دسته A مربوط به موتور سیكلتهای با توان بالاتر از ۳۵ كیلو واتِ و راننده هم باید حداقل ۲۴ سال سن داشته باشه.
قوانین موتور سیکلت سواری در قاره آمریکا
قوانین موتور سیکلت سواری در ایالات متحده آمریکا
در كشور آمریكا، قوانین و مقررات استفاده از موتور سیكلت در هر ایالت یا منطقه ممكنه متفاوت باشه. اما به طور كلی، موتورها به دو دسته M1 و M2 تقسیم بندی میشن. دسته M1 شامل موتور سیكلتهای با حجم بالاتر از ۱۵۰ سی سیِ كه راننده هم باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشه و گواهینامه رانندگی M1 رو هم گرفته باشه. دسته M2 مربوط به موتورهای با حجم كمتر از ۱۵۰ سی سیِ كه راننده اونا هم باید حداقل ۱۵ سال داشته باشه و گواهینامه رانندگی M2 رو هم دریافت کرده باشه.
قوانین موتور سیکلت سواری در کانادا
در كشور كانادا هم مثل آمریکا، قوانین و مقررات استفاده از موتور سیكلت در هر استان یا منطقه متفاوته ولی به طور كلی، موتورها به ۳ دسته N، M و L تقسیم بندی میشن. دسته M مربوط به موتورهایی با حجم بالاتر از ۵۰ سی سیِ و راننده هم باید حداقل ۱۶ سال داشته باشه. دسته L شامل موتور سیكلتهایی با حجم بین ۵۰ تا ۲۰۰ سی سی كه راننده هم باید حداقل ۱۶ سال داشته باشه و دسته N هم مربوط به موتورهای با حجم کمتر از ۵۰ سی سیِ که راننده این موتورها باید حداقل ۱۴ سال داشته باشه.
قوانین موتور سیکلت سواری در قاره اقیانوسیه
قوانین موتور سیکلت سواری در استرالیا
در كشور استرالیا، به طور کلی قوانین و مقررات استفاده از موتور سیكلت به ۲ دو دسته LAMS و Non-LAMS تقسیم میشن. دسته LAMS شامل موتورهایی میشه که حجمشون کمتر از ۶۵۰ سی سیِ که راننده هم باید حداقل ۱۶ سالش باشه و گواهینامه رانندگی LAMS رو هم داشته باشه. دسته Non-LAMS مربوط میشه به موتور سیکلتهایی که حجمشون بالای ۶۵۰ سی سیِ و حداقل سن برای رانندگی با این موتورها ۱۸ ساله. قوانین عمومی رانندگی با موتور در استرالیا هم مثل دیگر کشورهاست و باید استفاده از کلاه ایمنی، بیمه شخص ثالث و…، رعایت بشه.
قوانین موتور سیکلت سواری در قاره آفریقا
قوانین موتور سیکلت سواری در آفریقای جنوبی
در آخر میرسیم به قاره آفریقا و کشور آفریقای جنوبی. در این کشور هم یه سری قوانین مثل قوانین کشورهای دیگه هستش ولی در کنار این قوانین یه سری قوانینی که مربوط به استفاده موتور سیکلت تصویب شده و باید رعایت بشه. در این کشور، گواهینامه موتور سیکلت به دو دسته A و A1 تقسیم میشه.
- دسته A1 شامل موتورهاییه که حجمشون کمتر از ۱۲۵ سی سیِ و راننده هم باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشه.
- اما دسته A شامل موتورهایی میشه که حجمشون بالاتر از ۱۲۵ سی سیِ و راننده هم باید حداقل ۱۸ سالش باشه.
حرف آخر
در این مقاله با قوانین و مقررات استفاده از موتور سیکلت در جهان آشنا شدیم. بعضی از قوانین موتورسواری در تمام کشورها، مثلا استفاده از کلاه ایمنی یا داشتن بیمه شخص ثالث یکسانه، ولی یه سری قوانین هم هست که مربوط به خود اون کشور و حتی منطقه به منطقه اون کشور هم فرق داره. این قوانین بر اساس سن راننده، قدرت و حجم موتور تعیین میشه و گرفتن گواهینامه هر دسته هم، نیاز به کلاس و آزمون داره. برای رانندگی در هر کشور یا منطقه، باید قوانین و مقرراتی که برای استفاده از موتور سیکلت تعیین شده رو شناخت و چون معلوم نیست که با رعایت نکردن قوانین چه اتفاقی میفته، برای همین باید رعایت کرد. اما در مجموع رعایت قوانین و مقررات موتور سیکلت، باعث افزایش امنیت، کاهش حوادث، حفظ محیط زیست، ارتقاء فرهنگ رانندگی میشه.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊
۱ دم کشور چین گرم بسیار حرکت نازنینی هست چون که تردد هرگونه موتور در سطح شهر باعث به هم خوردن نظم و نظام عبوری وسایل نقلیه هستش چون موتورها اصولاً مابین لاینها حرکت نمیکند و دراصل لابلای خودرها جابجا شده و باعث بروز خطرات جانی برای راکب میشند و موجبات دردسرهای آتی برای راننده وسیله نقلیه خودرو ، اصولاً صدور گواهینامه برای هرگونه موتور سواری باید از فیلتر قوانین سختتری نسبت به خودرو رو شامل شوند، البته جای شکر دارد بانوان در ایران برخلاف تمام دنیای متمدن از داشتن همچین امتیازی محروم هستند اگر در مورد گواهینامه مانند چندین سال پیش عربستان عملکرده بودیم واقعا از دنیای بهترتری برخوردار بودیم، مخصوصاً که در شهرهای یزرگ الان مشکل یک مادر راننده برای هر دانشآموز معضل عجیبی رو ایجاد کرده ولیکن با اعتماد بنفس کاذب همچنان مدعی برایری در همه سطوح هستند .