فروشگاه اینترنتی انواع موتور سیکلت جدید {نقد و اقساط}
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

نکات انتخاب باک موتور سیکلتِ باکیفیت

نکات انتخاب باک موتور سیکلتِ باکیفیت

باک سوخت موتور سیکلت یکی از اجزای مهم و اصلی موتوره که وظیفه ذخیره کردن سوخت رو به عهده داره.

 

جنس محفظه سوخت موتور سیکلت باید مقاوم باشه تا در برابر عواملی مثل ضربه، زنگ زدگی، اشتعال و نشتی جلوگیری کنه.

 

به غیر از جنس خود باک، باید طراحیش هم متناسب با خود موتور باشه.

 

وقتی باک موتور با شکل، مدل و سایز موتور هم‌خونی نداشته باشه، اون‌ وقت زمان استفاده از موتور هماهنگی درستی بین خود موتور و سوختش شکل نمی‌گیره.

 

در این مقاله می‌خوایم با ساختار باک موتور و انواع اون بیشتر آشنا بشیم.

 

جنس باک موتور

باک بنزین معمولا از جنس فلز یا پلاستیک فشرده هستش. برای ساخت نوع فلز از ورق‌های فولادی یا آلومینیومی استفاده می‌کنن و با رنگ‌هایی که در برابر یه سری عوامل مقاومه، باک رو پوشش می‌دن.

 

اما نوع پلاستیکی اون یا از نوع پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپیلن تولید می‌شه و وزن کمتری نسبت به جنس فلزی داره و قابل بازیافت هم هست.

 

هر کدوم از این مدل‌ها، نقاط قوت و ضعف خودشون رو دارن. برای مثال، جنس فلز مقاوم‌تره ولی سنگین‌تره و ممکنه زنگ هم بزنه.

 

اما جنس پلاستیک سبک‌تره ولی خب نسبت به فلز ضعیف‌تره و ممکنه تحت تأثیر دما تغییر شکل هم بده.

 

انواع باک موتورسیکلت

 

انواع باک موتورسیکلت

باک فلزی: همون طوری که گفتیم، باک فلزی از ورقه‌های فولادی یا آلومینیومی ساخته می‌شه و با رنگی که به بدنه‌اش می‌زنن، در برابر یه سری عوامل محیطی مقاوم می‌شه.

 

باک‌های فلزی درسته که نسبت به بقیه مدل‌ها مقاوم‌ترن ولی هم سنگین‌ان و هم زودتر دچار زنگ زدگی می‌شن.

 

موتورهای قدیمی یا کلاسیک و موتورهای کلاس نِیکِد، از این نوع باک استفاده می‌کنن و خب معمول‌ترین جنس باک هم، همینه.

باک پلاستیک فشرده: باک‌هایی هستن که از جنس پلاستیک فشرده ساخته می‌شن.

 

این پلاستیک‌ها از پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپیلن تولید می‌شن، که هم وزن کم‌تری دارن و هم قابل بازیافت‌ان.

 

تو موتورهای جدید مثل موتورهای اسکوتر، تا حدودی از این نوع باک استفاده می‌شه.

 

باک پلیمر: آخرین نوع باک موتور، پلیمره. این نوع باک جدیدتر و پیشرفته‌تر از باک‌های پلاستیک فشرده‌ست و خصوصیات بهینه‌تری نسبت به اونا داره.

 

استحکام و مقاومت بالاتر، ضخامت کم‌تر، حجم مخزن بیشتر و قابل شستشو بودن، از مزیت‌های اصلی این نوع باک موتورسیکلته.

 

موتورهای خیلی گرون قیمت و لوکس از این باک تو ساخت‌شون استفاده می‌شه.

 

فرآیند انتقال سوخت از باک به موتور

 

فرآیند انتقال سوخت از باک به موتور

با جنس باک‌هایی که تولید می‌شن آشنا شدیم. حالا می‌خوایم ببینیم که چه جوری سوخت منتقل می‌شه و داخل باک چه قطعاتی وجود داره.

 

محفظه بنزین یا همون باک بنزین دوتا قسمت داره که یکیش مخزن اصلیه و یکی دیگه مخزن ذخیره یا زاپاسه.

 

باک موتور سیکلت بسته به کلاس موتور جاهای مختلفی نصب می‌شه. مثلا تو موتورهای نِیکِد یا همون شهری یا خیابونی، باک جلوی زین و چسبیده به فرمونه موتوره.

 

ولی تو موتورهای کلاس اسکوتر یا مدل کاب، باک زیر زین موتور نصب می‌شه.

 

مخزن سوخت هرجایی که نصب بشه، با یه لوله‌ به سیستم سوخت وصل می‌شه. فرقی هم نداره سیستم سوخت کاربراتوری باشه یا انژکتوری.

 

وقتی بنزین تزریق می‌شه با هوا ترکیب میشه و باعث احتراق می‌شه. باک یه ‌سری قطعه هم داره که تو انتقال سوخت تاثیر می‌ذارن.

 

قطعات باک موتورسیکلت

 

درپوش باک موتور سیکلت

 

  • درپوش باک: اولین چیزی که هر باکی داره و کاملا هم مشخصه، ورودی سوخت به باک موتوره که یه درپوش مخصوص خودش رو هم داره. این درِ باک باعث می‌شه تا سوخت نپره و چیزی هم وارد اون نشه.

 

  • شیر: قسمت پایین باک یه شیری داره که جریان انتقال سوخت رو به موتور کنترل می‌کنه و چندتا حالت هم داره. که باز و بسته شده و جریان سوخت را کنترل می‌کنن. شیر دارای چندین حالت است که عبارتند از:

 

۱. ON: حالت روشن که اجازه می‌ده سوخت منتقل بشه.

۲. OFF: حالت خاموش جریان سوخت رو قطع می‌کنه.

۳. RES: حالت ذخیره، که سوخت رو از قسمت ذخیره باک به کاربراتور یا انژکتور هدایت می‌کنه. این حالت مالِ وقتیه که باک خالی شده و رفته رو حالت زاپاس.

 

 

  • آمپر و شناور بنزین: اما اینکه ما از کجا بفهمیم که باک چقدر بنزین داره، برمی‌گرده به شناور بنزین. شناور، مقدار بنزین رو روی صفحه کیلومتر موتور مشخص می‌کنه. تو موتورهای جدید، شناور پیشرفته‌تره و سنسورش الکتریکیه ولی تو موتورهای معمولی شناور مکانیکی عمل می‌کنه. سنسورهای الکتریکی میزان سوخت رو دیجیتالی نشون می‌دن ولی مکانیکی میزان سوخت باقی مانده رو با عقربه که روی صفحه کیلومتره نشون می‌دن.

 

ظرفیت و حجم باک موتور سیکلت

 

ظرفیت و حجم باک موتور سیکلت

وسلیه نقلیه موتوری، مدل‌های مختلفی داره که هر کدوم مخصوص یه مکان یا یه جاده طراحی شدن.

 

همین تفاوت‌هایی که تو مدل موتورها هست، تو مخزن باک‌شون هم هست.

 

ظرفیت باک موتورها از حدود ۴ لیتر که بیشتر مخصوص موتورهای اسکوتره شروع می‌شه تا ظرفیت ۴۰ لیتر که مخصوص موتورهای کلاس تورینگه.

 

ظرفیت باک موتورهای شهری یا خیابونی حدودا بین ۱۰ تا ۲۰ لیتره و موتورهای جاده‌ای هم حدود ۲۰ لیتر و بیشتر.

 

این ظرفیت باک دقیقا برمی‌گرده به عملکرد خود موتور. مثلا موتورهای تورینگ چون مسافت زیادی رو باید طی کنن، ظرفیت باک‌شون از همه مدل‌ها بیشتره. اما حرف آخر…

 

آشنایی با لوازم یدکی موتور سیکلت چه کمکی به شما می‌کند؟

 

حرف آخر

سعی کردیم تمام مواردی که مربوط می‌شه به باک موتور سیکلت رو تو این مقاله بررسی کنیم.

 

از جنس باک گرفته تا فرآیند سوخت رسانیش به موتور.

 

حتما شما هم دیدین که موتور چپ کنه و بیوفته وسط خیابون و باز هم دیدین که تو این شرایط پیش اومده که از باک بنزین بریزه بیرون، که حالا می‌تونه از در باک باشه. اگه خدایی نکرده تو این شرایط یه کبریت یا اصلا یه ته سیگار بیوفته رو بنزینی که رو زمین ریخته، موتور قشنگ می‌ره هوا.

 

باک موتور خیلی مهمه، چون چیزی رو تو خودش ذخیره می‌کنه که هم می‌تونه باعث حرکت بشه و شما سر موقع به مقصدتون برسین و هم می‌تونه باعث صدمات بشه.

 

پس در نتیجه باید به باک هم توجه کنین. اگه فرسوده شده یا زنگ زده و خیلی اوضاعش بی‌ریخته، بهتره سریعا پیش یه تعمیرکار برین.

 

اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنت‌ها با ما درمیون بزارین 😊

 

پدال، مرکز تخصصی فروش موتور سیکلت

دیدگاه‌های نوشته

*
*