فروشگاه اینترنتی انواع موتور سیکلت جدید {نقد و اقساط}
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

راهنمای کامل موتور سه چرخ

راهنمای کامل موتور سه چرخ

حتما تو فیلم‌های هندی، تاکسی‌هاشون رو دیدین.

 

تاکسی‌هایی که در اصل موتور سیکلتن با کمی تفاوت نسبت به خود موتور.

 

طراحی این موتورها که بهشون سه چرخ می‌گن، این طوریه که ۲ تا چرخ عقب دارن و یه دونه چرخ هم جلو، ولی مکانیزم‌شون دقیقاً مثل وسایل نقلیه‌ی موتوریه.

 

بله، تو این مقاله می‌خوایم در مورد موتور سه چرخ صحبت کنیم. اینکه طراحی و ساختشون برمی‌گرده به چه زمانی و بهترین مدل‌هایی که تو جهان هست کدومه.

 

 

معرفی کلی وسایل نقلیه‌ی سه چرخ

این نوع از وسایل نقلیه، چند مدل دارن، که یه مدل‌شون به شکل ماشین ساخته می‌شه، ولی عملکردشون مثل موتوره.

 

سه چرخ‌ها یا یه چرخ عقب دارن و دوتا جلو يا دوتا چرخ جلو دارن و یکی عقب که محور دوتا چرخ‌شون شبیه ماشین عمل می‌کنه.

 

اوایل تو بریتانیا به خاطر اقتصادی بودن و کم هزینه بودن از اونا خیلی استفاده می‌شد.

 

بعضیاشون هم مخصوص افراد معلول و کم‌توان طراحی می‌شد.

 

تو فیلم‌های مستربین از این ماشینا خیلی استفاده می‌شد.

 

بعداً سه چرخ‌ها تو کشورهایی مثل هند و فیلیپین، تبدیل شدن به وسایل حمل و نقل عمومی.

 

تو کشور خودمون هم از این موتور سیکلت‌ها برای حمل بار استفاده می‌شه.

 

تاریخچه‌ی ساخت موتورهای سه چرخ

 

تاریخچه‌ی ساخت موتورهای سه چرخ

کارل بنز در سال ۱۸۸۵، اولین کسی بود که شروع به ساخت وسایل نقلیه‌ی سه چرخ کرد و اولین مدل ساخته شده هم Benz Patent Motorwagen بود.

 

در سال ۱۸۹۶ جان هنری نایت سه چرخه‌ ساخته شده به وسیله‌ی خودش رو به نمایش گذاشت و یک سال بعد هم ادوارد باتلر، یه مدل دیگه از ماشین سه چرخ رو طراحی کرد.

 

از اون موقع به بعد، این نوع وسایل نقلیه‌تعدادشون بیشتر شد و یکی از شرکت‌هایی که هنوزم داره از این موتورها می‌سازه، هارلی دیویدسونه.

 

 

موتورهای دو چرخ جلو

خب بریم سراغ مکانیزم مدل‌هایی که دوتا چرخ جلو دارن و یه دونه عقب.

 

این نوع موتورها دوتا مزیت دارن. یکی آیرودینامیک‌شونه و یکی هم اینکه می‌شه از یه موتور سبک وزن استفاده کرد.

 

همچنین پایداری عرضی (مرکز جرم بیشتر از جلو) هم به عنوان یکی از مزیت‌های این مدل‌هاست.

 

البته این نوع موتورها، به نیرو و شتاب بیشتری نیاز دارن تا چرخ عقب بتونه به راحتی حرکت کنه.

 

ترمز تو موتورهای دو چرخ جلو پایدارتره ولی توی پیچ‌ها، احتمال واژگونی رو دارن.

 

موتورهای دو چرخ جلو

 

موتورهای دو چرخ عقب

اما موتورهایی که دو چرخ عقب دارن.

 

این مدل نسبت به مدل دو چرخ جلو، طرفدارای بیشتری داره.

 

با اینکه حرکت فرمون موتور کمتر و راحت‌تره، ولی پایداری ترمزش ضعیفه، مخصوصاً موقع پیچیدن و ترمز گرفتن که باعث واژگونی موتور می‌شه.

 

ولی با این حال، موتورهای سه چرخ، کلاً ناپایداری رو دارن.

 

مرکز ثقل هر وسیله‌ی نقلیه، به وسیله‌ی نیرویی که وزن اون وارد می‌کنه به زمین‌ مشخص می‌شه.

 

وقتی سه چرخ شتاب می‌گیره، مرکز ثقل تمایل پیدا می‌کنه به عقب و موقع ترمز گرفتن، مرکز ثقل تمایل پیدا می‌کنه به جلو.

 

همین فرآیند، احتمال واژگونی داره. برا همین نمی‌شه مثل موتورهای دوچرخ ازشون استفاده کرد.

 

البته مزیت‌هایی هم داره. مثلاً پایداری خیلی بهتری نسبت به موتورهای دو چرخ داره و این واژگونی به خاطر عدم تسلط داشتنه که اگه تسلط پیدا کنین، واژگونی هم اتفاق نمیوفته.

 

موتورهای دو چرخ عقب

 

بهترین موتور سیکلت‌های سه چرخ جهان

خب تا به اینجا با وسایل نقلیه‌ی سه چرخ آشنا شدیم. و گفتیم که تفاوت بین دو چرخ عقب و دو چرخ جلو چی هست.

 

می‌شه گفت از یه لحاظی مزیت‌های بیشتری نسبت به موتورهای معمولی یا همون دو چرخ دارن.

 

ولی در مقابل یه سری معایب هم دارن.

 

اما بریم ببینیم بهترین موتورهای سه چرخ موجود در جهان کدومن…

 

بهترین موتور سیکلت‌های سه چرخ جهان

 

موتور سه چرخ Harley-Davidson CVO Tri Glide

یکی از مدل‌های لوکس این دسته از وسایل نقلیه، سه چرخه‌ی هارلی دیویدسونه که با تجهیزات و ویژگی‌های منحصر به‌فردی که داره، مناسب کمپینگ و سفر با موتوره.

 

هارلی تو ساخت این مدل مثل موتورهای دیگه‌ی خودش، از طراحی کلاسیک استفاده کرده.

 

مهم‌ترین ویژگی این مدل، داشتن موتور قدرتمند Milwaukee-Eight™ 117 V-Twin هست که می‌تونه گشتاوری معادل ۱۶۳ نیوتن‌متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.

 

سیستم صوتی، دنده عقب، نورپردازی بی‌نظیر در شب و … ویژگی‌های دیگه‌ی این موتور سیکلت.

 

موتور سه چرخ Harley-Davidson CVO Tri Glide

 

موتور سه چرخ Kymco CV3

جدیدترین محصول شرکت کیمکو، موتور سه چرخ CV3 ئه که یه طراحی خیلی خاص داره.

 

این مدل از اون دو چرخ جلوهاست که با استفاده از تکنولوژی‌های روز، پایداری و ثباتِ خیلی خوبی پیدا کرده.

 

سه چرخ CV3 کیمکو، از یه انجین ۵۵۰ سی سی، دو سیلندر خطی، ۴ زمانه، ۸ سوپاپ و مایع خنک ساخته شده و می‌تونه حداکثر قدرت ۵۱ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۵۲ نیوتن‌متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.

 

از ویژگی‌های این موتور می‌تونیم به داشتن کروز کنترل، گرمکن فرمون، قفل پایداری و تعادل، حالت رانندگی دوگانه و … اشاره کرد.

 

موتور سه چرخ Kymco CV3

 

موتور سه چرخ Can-Am Ryker

سه چرخه‌ی Can-AmRyker یکی از موتور سیکلت‌های مدرن و جذابه شرکت Can-Am هست که با قدرت و طراحی‌ منحصر به‌فردش تونسته نسل جدیدی از موتورهای سه چرخ رو معرفی کنه.

 

می‌شه گفت این مدل از لحاظ رانندگی شبیه موتورهای چهار چرخ یا ATVئه، با این تفاوت که محور عقبش یه دونه چرخ داره.

 

Ryker تو دوتا نسخه عرضه شده که یکیش ۶۰۰ سی سی و اون یکی ۹۰۰ سی سیه.

 

نسخه ۶۰۰ اون می‌تونه حداکثر قدرت ۵۰ اسب بخار و گشتاور حداکثر ۵۰ نیوتن‌متر تولید کنه و نسخه‌ی ۹۰۰ سی سی، می‌تونه حداکثر ۸۲ اسب بخار قدرت و ۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کنه.

 

از ویژگی‌های مهم این سه چرخ، داشتن دو حالت رانندگی Eco و Sport هست.

 

موتور سه چرخ Can-Am Ryker

 

موتور سه چرخ Can-Am Spyder RT

شرکت Can-Am یه مدل دیگه از موتور سیکلت‌های سه چرخه هم طراحی کرده که مناسب مسافرته.

 

طراحی این مدل بیشتر شبیه تورینگ‌های مدل فول درسه.

 

فضای بزرگ برای نشستن و حمل بار، تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز برای مسافرت و … مهم‌ترین ویژگی‌های Spyder RT به شمار میره.

 

این مدل از یه انجین ۱۳۳۰ سی سی، ۳ سیلندر و مایع خنک ساخته شده که می‌تونه حداکثر قدرتی معادل ۱۱۵ اسب بخار در ۷۲۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاوری معادل ۱۳۰ نیوتن‌متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.

 

از بعضی ویژگی‌های این موتور، می‌تونیم به سیستم صوتی با ۴تا بلندگو، تغییر حالت رانندگی، گرمکن فرمون، قابلیت تنظیم شیشه جلوی موتور و … اشاره کرد.

 

موتور سه چرخ Can-Am Spyder RT

 

موتور سه چرخ Yamaha Niken

در بین موتورهای سه چرخی که معرفی کردیم، اسپورت‌ترین مدل یاماها Niken که خیلی جذابه و می‌شه به عنوان یه موتور تورینگ هم ازش استفاده کرد.

 

این موتور سیکلت که دوتا چرخ جلو داره، قابلیت خم شدن تا ۴۵ درجه رو داره. این قابلیت باعث می‌شه که موتور پایدارتر بمونه و کنترلش راحت‌تر باشه.

 

Yamaha تو مدل Niken از یه انجین ۸۹۰ سی سی، ۴ زمانه، ۳ سیلندر، ۱۲ سوپاپ و مایع خنک استفاده کرده.

 

حداکثر قدرت و گشتاوری که می‌تونه تولید کنه به ترتیب ۱۱۵ اسب بخار در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه و ۹۱ نیوتن‌متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه‌ست.

 

 

انواع موتور سیکت سه چرخ

خب با بعضی از بهترین موتورهای سه چرخ در جهان آشنا شدیم.

 

بریم ببینیم که تو ایران چه مدل‌هایی موجوده.

 

البته نباید زیاد توقع داشت که خیلی مدل داشته باشیم.

 

ولی شاید در آینده با ورود موتورهای با حجم ۵۰۰ سی سی، از این مدل‌ها بیشتر ببینیم.

 

سه چرخه‌ها رو می‌شه کلاً به سه دسته‌ مسافربری، باربری و تفریحی تقسیم بندی کرد.

 

انواع موتور سیکت سه چرخ

 

سه‌ چرخه‌های مسافربری

همون طور که اول مقاله گفتیم، تو بیشتر فیلم‌های بالیوودی از این موتورها برای مسافربری و حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنن و نه فقط تو فیلم‌هاشون، بلکه تو واقعیت هم همینه.

 

البته تو ایران زیاد از این موتورها استفاده نمی‌شه.

 

حالا شاید قبلا بیشتر استفاده می‌شد ولی الان نه.

 

یه جورایی می‌شه گفت همون موتورهای باربری‌ان، با این تفاوت که مثل ماشین شاسی و بدنه دارن.

 

سه‌ چرخه‌های مسافربری

 

سه چرخه‌های باربری

این نوع سه چرخ که تو ایران هم موجوده، برای حمل بارهای حدود ۲۰۰ الی ۵۰۰ کیلوگرم طراحی شده.

 

تو همین دسته بعضیاشون هستن که مثل ماشین‌های باربری، قابلیت تخلیه‌ی بار رو دارن و با استفاده از یه اهرم، عقب موتور برای تخلیه جابجا می‌شه.

 

این نوع وسایل نقلیه با حجم انجین ۲۰۰ تا ۲۵۰ سی سی، بهترین گزینه برای حمل بار هستن که تو کشورهای مختلف به خصوص آسیایی استفاده می‌شن.

 

سه چرخه‌های باربری

 

سه چرخه‌های تفریحی

این موتورها، دقیقا مدل‌هایی هستن که ازشون اسم بردیم و بیشترشونم مخصوص تورینگ ساخته شده.

 

یکی از دلایلش هم ابعاد و سایز اوناست.

 

موتورهای سه چرخ رو برای اینکه مرکز ثقلشون بهتر بشه، تو ابعاد بزرگ‌‌تری می‌سازن و می‌شه گفت چون ابعادشون بزرگه، فضای حمل بار خوبی هم دارن.

 

البته یه دلیل دیگه‌ش هم حجم انجین‌شونه، که برای اینکه موتور با این وزن و ابعاد حین حرکت راحت به کف جاده بچسبه، نیاز به قدرت و توان بالایی داره.

 

سه چرخه‌های تفریحی

 

حرف آخر

خب رسیدیم به حرف آخر مطلب موتورهای سه چرخ.

 

تو ایران زیاد طرفدار آنچنانی ندارن. البته شاید به دلیل نبودشونه که طرفدار ندارن.

 

هم حجم‌شون بالاست و هم به درد شهری مثل تهران نمی‌خورن.

 

دوتا مدلی که تو ایران هست و کیفیت خوبی هم دارن، موتورهای کمپانی پیاجیو ایتالیاست.

 

در اصل یه مدله که دوتا نسخه ازش عرضه می‌شه.

 

یکی مدل MP3 249 HPE و یکی هم مدل MP3 249 HPE S و از نوع دو چرخ جلو هستن.

 

هر دوتا از یه انجین ۲۴۹ سی سی، تک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ و مایع خنک ساخته شدن که می‌تونن قدرتی معادل ۲۴.۲ اسب بخار در ۷۷۴۷ دور در دقیقه‌ ایجاد کنن.

 

اما طبق آخرین اخباری که گفته شده، موتورهای اسکوتر ۵۰۰ سی سی، قراره واردات‌شون آزاد بشه و احتمال داره که موتورهای سه چرخ بیشتری هم وارد بشه.

 

البته فعلا در حد حرفه و نه بیشتر. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.

 

اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنت‌ها با ما درمیون بزارین 😊

پدال، مرکز تخصصی فروش موتور سیکلت

دیدگاه‌های نوشته

*
*