معرفی برند یاماها YAMAHA
شرکت موتور سیکلت سازی یاماها، یکی از بزگترین سازندگان موتور سیکلت در جهانه که نه فقط در عرصه موتور سیکلت بلکه در عرصه ساخت آلات موسیقی در جهان هم شناخته میشه.
پایه گذاری یاماها برمیگرده به نیمهی دوم قرن نوزدهم میلادی.
توراکوسو یاماها (موسس این شرکت)، در شهر ناکازاکی ژاپن و در خانوادهای تحصیل کرده متولد شد.
در سال ۱۸۸۷ به توراکوسو پیشنهاد تعمیر یه ارگ بادی داده میشه و بعد از اون توراکوسو به فکر تاسیس شرکت میوفته.
شرکت یاماها از همون ابتدای کارش، تبدیل شد به بزرگترین تولید کننده پیانو در جهان. سال ۱۹۵۵ میلادی رسما شرکت یاماها موتور که زیرمجموعه شرکت Nippon Gakki، تاسیس شد.
در این مقاله میخوایم با این شرکت و موتورسیکلتهای این برند آشنا بشیم.
اولین موتورسیکلت یاماها
جنگ جهانی دوم روی بیشتر شرکتها و صنایع تولیدی تاثیر گذاشت، به خصوص یاماها.
در اون زمان دولت ژاپن کارخانهها رو مصادره کرد و وادار به تولید موارد مورد نیاز برای جنگ جهانی کرد.
اما بعد از پایان جنگ جهانی و ثباتی که در کشور ژاپن بوجود اومد، دولت در سال ۱۹۵۴ کارخانهها رو به مالکین اصلی واگذار کرد.
رئیس کارخونه در اون زمان به نام جنیشی کاواکامی، به این نتیجه رسید که آلات موسیقی اولویت مردم نیست. به همین دلیل شرکت بر روی طراحی و تولید موتورسیکلت تمرکز کرد.
اولین محصول به نام YA-1 در سال ۱۹۵۵ ساخته شد. موتورسیکلتی تک سیلندر که طراحی اون از موتور آلمانی DKW RT گرفته شد بود و با فروش 120 دستگاه گام اول خودش رو در ساخت موتور سیکلت برداشت.
کپی موتور ژاپنیها مجهزتر از موتور آلمانیها بود. مدل آلمانی گیربکس ۳ دندهای داشت ولی ژاپنیها به گیربکس ۴ دندهای مجهزش کردن.
بعد از اون سال، یاماها ۳ سال بعد وارد بازار آمریکا شد و موتور خودش رو به فروش گذاشت.
ورود یاماها به مسابقات موتورسواری
موفقیت در ساخت اولین موتور سیکلت یاماها و اهمیت موفقیت در مسابقات موتورسواری، باعث شد تا مدیران شرکت تصمیم به ورود مسابقات موتورسواری بشن.
در سال ۱۹۵۵ میلادی دو مسابقه برای بالا رفتن از دامنه های کوه فوجی و منطقه دشوار کوهستانی آساما برگزار شد.
از همون مسابقات دو شرکت یاماها و هوندا رقابت خودشون رو شروع کردن و تا امروز هم ادامه داره.
دو سال بعد یاماها موسسه علمی تحقیقاتی هاماماتسو رو با شرکت خودش ادغام کرد تا برای طراحی و ساخت موتور سیکلت نیازی به الگوبرداری از موتورهای ساخت کشورهای دیگه نداشته باشه.
ورود موتورسیکلت یاماها به ایران
موفقیت این برند به ایران هم وارد شد. بین شرکتهای ژاپنی اولین شرکتی که وارد ایران شد یاماها بود.
کیفیت موتورهای آنها باعث شد تا خاطرهی مردم ایران از برندهای ژاپنی تصویر خوبی بسازه و بنیان گذار ورود برندهای دیگه به ایران بشه.
دهه پنجاه رو باید به نام موتورهای یاماها سند زد. در اون سالها موتورهای شهری و آفرودی با حجم انجین ۵۰ سی سی تا ۱۰۰۰ سی سی، بازار موتور سیکلت در ایران رو مال خودش کرد.
موتور YB 125cc یاماها یکی از موتورهای پرفروش در ایران بود. مجوز واردات موتور برند یاماها در اون سال در دست کارخونهی ایران دوچرخ قرار داشت.
اما در حال حاضر کدوم موتورهای این برند ژاپنی در ایران موجوده؟ در ادامه با موتورهای یاماها که در ایران هست و همچنین مشخصات اونا آشنا میشیم.
موتور سیکلت یاماها مدل MT25
موتورسیکلت یاماها مدل MT25 یکی از محصولات جذاب و پرطرفدار برند یاماهاست که در رده موتورهای استریت قرار داره.
طراحی این موتور از فلسفه طراحی سری MT الهام گرفته. MT25 یه موتور دو سیلندر، چهار زمانه، مایع خنک که با سیستم تحریک سوپاپ DOHC حرکت میکنه و با حجم انجین ۲۴۹ سی سی که داره، میتونه قدرتی مساوی با ۳۵.۵ اسب بخار و گشتاری معادل ۲۳.۶ نیوتون متر تولید کنه.
MT25 با موتورهایی مانند کاوازاکی Z250، کی تی ام 250 Duke و هوندا CB250R رقابت میکنه.
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | چهار زمانه، دو سیلندر، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور سیکلت | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۱۲۸ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۵ لیتر |
موتور سیکلت یاماها مدل R15
موتورسیکلت مدل R15 یکی دیگه از موتورهای پرطرفدار یاماهاست که در کلاس موتورسیکلتهای مدل ریسینگ قرار داره.
طراحی این مدل به سبک موتورهای مسابقهای که ظاهری اسپورت داره و طراحی اون از موتورهای YZF-R1 و YZF-R6 الهام گرفته شده.
انجین این موتور ۱۴۹ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه، مایع خنکه. یاماها R15 میتونه حداکثر قدرت ۱۶.۶ اسب بخار و ۱۵ نیوتون متر گشتاور تولید کنه.
یکی از رقیبای این موتور در این کلاس، موتور سوزوکی GSX-R150.
حجم انجین | ۱۵۵ سی سی |
نوع انجین | چهار زمانه، تک سیلندر، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور سیکلت | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۵ لیتر |
موتور سیکلت یاماها مدل R25
یاماها یه مدل دیگه هم داره به نام R25 که از لحاظ ظاهری شبیه R15 ولی از لحاظ قدرت و توان خیلی تفاوت داره.
R25، انجینش ۲۴۹ سی سی که به خاطر قدرت و توانی که داره بجای یه سیلندر، دو سیلندر در اون استفاده شده.
این موتور چهار زمانه، مایع خنک با سیستم تحریک سوپاپ DOHC، میتونه قدرت ۳۵.۵ اسب بخار با گشتاور ۲۲.۶ نیوتون متر تولید کنه. موتور Ninja 250RR یکی از رقبای سرسخت این موتور محسوب میشه.
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | چهار زمانه، دو سیلندر، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور سیکلت | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۱۲۷ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۵ لیتر |
موتور سیکلت یاماها مدل XSR155
اگه بخوایم یه موتور کلاسیک نام ببریم، باید بریم سراغ موتور XSR155.
موتورسیکلت XSR155 یکی از محصولات جدید و جذاب برند ژاپنی یاماهاست که در سبک رترو استاندارد یا مدرن کلاسیک طراحی شده.
این موتورسیکلت ترکیبی از ظاهر کلاسیک و تکنولوژی روز دنیاست که با رقبایی مانند سوزوکی TU150X و کاوازاکی W175 رقابت میکنه.
انجین این موتور ۱۴۹.۸ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک است.
این موتور میتونه حداکثر قدرتی با توان ۱۹.۴ اسب بخار و ۱۴.۷ نیوتن متر گشتاور تولید کنه و همچنین مجهز به سیستم Variable Valve Actuation (VVT) که باعث بهبود عملکرد انجین در دور موتورهای مختلف میشه.
حجم انجین | ۱۵۵ سی سی |
نوع انجین | چهار زمانه، تک سیلندر، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور سیکلت | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۱۰۲ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۰ لیتر |
موتور سیکلت یاماها مدل WR155
موتورسیکلت WR155 موتوری در کلاس آفروده که به اون موتور دومنظوره هم میگن.
WR155 ترکیبی از قدرت، سبکی و انعطافه و با قابلیتهای بالایی که داره میشه از اون هم تو جادههای آسفالتی استفاده کرد و هم تو جادههای ناهموار و خاکی.
این موتور از انجین ۱۵۵ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه، مایع خنک و از سیستم تحریک سوپاپ SOHC بهره میبرد.
WR155 میتونه ۱۶.۷ اسب بخار قدرت و ۱۴.۳ نیوتون متر گشتاور تولید کنه و همچنین مجهز به سیستم Variable Valve Actuation (VVA) هستش.
حجم انجین | ۱۵۵ سی سی |
نوع انجین | چهار زمانه، تک سیلندر، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور سیکلت | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۹۳ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۸.۱ لیتر |
موتور سیکلت یاماها آیروکس 155
یاماها آیروکس که دیگه معرفی نداره. یکی از موتورهای کلاس اسکوتره که طرفدارای زیادی هم داره.
یاماها آیروکس رقیب سرسخت کلیک هونداست. در اول مقاله گفتیم که این دوتا شرکت رقبای هماند و هنوز هم در رقابت باهم به سر میبرند.
ظاهر این موتور اسپورت و نسبت به هوندا خشنتر و جذابتره. یاماها آیروکس در کنار ظاهر جذابی که داره، از قدرت بالا و تکنولوژی پیشرفتهای برخورداره.
این موتور با حجم انجین ۱۵۵ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و با سیستم خنک کنندهی مایعی که داره، میتونه قدرتی معادل ۱۴.۹ اسب بخار و ۱۳.۸ نیوتن متر گشتاور تولید کنه.
آیروکس یکی از موتورهای مناسب استفاده روزمرهست.
حجم انجین | ۱۵۵ سی سی |
نوع انجین | چهار زمانه، تک سیلندر، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور سیکلت | استارتی |
ترمز عقب | کاسهای |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۹۷ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۵ لیتر |
موتور سیکلت یاماها مدل MX KING150
موتور سیکلت Wave هوندا تنها موتوری نیست که در کلاس کاب قرار گرفته و طرحش زده شده.
باز هم رقابت گام به گام این دوتا برند تو این کلاس هم به چشم میخوره. خیلی ساله که از ساخت موتور هوندا Wave میگذره و طرح این مدل رو بیشتر شرکتهای داخلی و خارجی میزنن.
اما در این وسط یاماها موتور MX KING150cc خودش رو با چهرهای جذاب و طراحی یونیک به بازار عرضه کرد. MX KING از انجین ۱۴۹.۸ سی سی بهره میبره.
موتوری تک سیلندر، چهار زمانه، مایع خنک، که میتونه قدرتی معادل ۱۶.۳ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴.۵ نیوتن متر تولید کنه.
این موتور یکی از موتورهای مناسب استفاده شخصی و روزمرهست.
حجم انجین | ۱۵۰ سی سی |
نوع انجین | چهار زمانه، تک سیلندر، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور سیکلت | استارتی – هندلی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۱۰۳ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۴.۵ لیتر |
موتور سیکلت یاماها مدل XMAX 250
غول آخر شرکت یاماها در ایران، موتور سیکلت XMAX 250cc. موتور در کلاس اسکوتر با حجم و سایز بسیار بزرگ که تا حدودی مناسب سفرهای برون شهری هم هست.
در ایران زیاد خبری از موتورهای تورینگ فول درس نیست، ولی تا حدودی میشه این موتور رو به خاطر طرحی که داره، جزء این دسته از موتورها دونست. XMAX 250 با طراحی جذاب، قدرت بالا و تکنولوژی پیشرفتهای که داره، میتونه یکی از بهترین گزینهها برای انتخاب موتورسیکلت در کلاس اسکوتر باشه.
حجم انجین این موتور ۲۴۹ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و مایع خنک، که میتونه قدرتی معادل ۲۲.۳ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۴.۳ نیوتن متر تولید کنه.
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | چهار زمانه، تک سیلندر، مایع خنک |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم راه اندازی موتور سیکلت | استارتی |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز جلو | دیسکی |
حداکثر سرعت | ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت |
مخزن سوخت | ۱۳ لیتر |
حرف آخر
موتور سیکلت برند یاماها اولین موتور ژاپنیه که وارد ایران شده و در حال حاضر شرکت نیرو موتور وارد کننده محصولات یاماها در ایرانه.
یاماها در کلاسهای مختلفی، موتور تولید میکنه که البته تمام مدلهاش تو ایران نیست، یا بهتره بگیم وارد نمیشه.
چرایی این قضیه هم مشخصه، در مقالهی قوانین موتور سیکلت سواری در ایران {مقررات جدید گواهینامه}،
گفتیم که موتورهایی با حداکثر حجم ۲۵۰ سی سی مجوز تردد دارن.
شرکتهای خارجی هم یه سری مدلهاشون رو زیر ۲۵۰ میزنن و این باعث میشه که همهی مدلها وارد ایران نشه. ولی خب باید با همین شرایط بسازیم.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊