فروشگاه اینترنتی انواع موتور سیکلت جدید {نقد و اقساط}
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

همه چیز درباره انواع موتور سیکلت در ایران

آشنایی با انواع کلاس موتورسیکلت

قبلا با انواع کلاس‌بندی جهانی درست‌شون آشنا شدیم. ولی یه سری موتورها هستن که بین دوتا کلاس‌ان، نه می‌شه بهشون بگیم مثلا اسکوتر، نه استاندارد.

 

در ایران هم کلاس‌بندی موتورها با کلاس‌بندی جهانی فرق داره. مثلا استاندارد، کلاس جهانی موتورهاییه که ما بهشون می‌گیم شهری و خیابونی.

 

همین موتورهای شهری و خیابونی در ایران دوتا سبک جدا از هم هستن. ولی ما داریم در ایران زندگی می‌کنیم، پس باید با اسم کلاس‌هایی که در ایرانه آشنا باشیم.

 

البته بعضیاشون همون کلاس‌بندی جهانی هستن که یا اصلا یه چیزه دیگه بهش می‌گیم یا یه کلاس رو دوتا کلاس می‌کنیم.

 

پیش اومده که یه کلاس رو به دوتا اسم هم خطاب کردیم، مثلا موتور نیکد و موتور خیابونی یا استریت. در این مقاله، می‌خوایم با انواع موتور سیکلت در ایران {نام‌های من درآوردی خودمون} آشنا بشیم.

 

 

موتور سیکلت شهری

انواع موتور سیکلت‌‌های شهری

موتورهای شهری رو زیاد می‌بینیم، همون موتورهایی که برای کار یا تردد استفاده می‌شن.

 

تمامی موتورهای شهری در اصل زیرمجموعه کلاس استاندارد‌ن ولی در ایران کسی نمی‌گه کلاس استاندارد. مدل موتورهای شهری رو به همون موتورهای طرح هوندا یا باکسر می‌شناسیم که بیشتر برای حمل و نقل و کار استفاده می‌شه.

 

اگه دقت کرده باشین، موتورهایی که برای شرکت “اسنپ” یا “میاره” کار می‌کنن، از همین موتورهای شهری‌ان و با جثه‌ای که دارن بعضیاشون بد صدایی دارن.

 

این موتورها از ارزون‌ترین موتورهایی‌ان که تو بازار پیدا می‌شه و اگه دنبال یه موتور معمولی می‌گردین که شاید بخواین باهاشم کار کنین، موتورهای کلاس شهری موتورهای مناسبی هستن.

 

 

موتور سیکلت استریت (استاندارد)

انواع موتور سیکلت‌‌های استریت

موتورهای استریت هم مثل موتورهای شهری، کلاس جهانی‌شون استاندارده با این تفاوت که حجم موتورشون بالاتره و از لحاظ ظاهری هم شبیه موتورهای اسپورتن.

 

موتورهای استریت رو نیکِد هم می‌گن. نیکِد یه اصطلاح برای موتورهاییه که قطعات داخلی‌شون مثل انجین از بیرون پیداست. موتورهایی که مخصوص جاده و بزرگراه هستن، حجم موتورشون بالاست و تو ایران اجازه تردد ندارن.

 

برای همین بجای اون موتورها از همین موتورهای استریت استفاده می‌شه. البته این موتورها رو تو شهر هم زیاد استفاده می‌کنن.

 

موتور سیکلت کافه ریسر

انواع موتور سیکلت‌‌های کافه ریسر

موتورسیکلت‌های کافه ریسر (Cafe Racer) یکی از کلاس‌های منحصر به‌فرد موتورسیکلته که زیرمجموعه موتورهای استاندارد قرار می‌گیره.

 

نام “کافه ریسر” از دهه ۱۹۶۰ میلادی نشأت گرفته و به معنای موتورسیکلت‌هاییه که به صورت اختصاصی برای سرعت و عملکرد مناسب ساخته شدن و ترکیبی از جذابیت، کلاسیک بودن و عملکرد دینامیکی هستن.

 

راهنمای کاربردی خرید موتور سیکلت

 

این کلاس از موتورسیکلت‌ها، یه سری ویژگیهای خاصی دارن. ویژگی‌های کافه ریسر عبارتند از:

 

  • طراحی ساده و کلاسیک: موتورهای کافه ریسر به طراحی‌ ساده و کلاسیک معروفن. ظاهر اونا به طرح‌های قدیمی و دهه‌های ۵۰ و ۶۰ برمی‌گرده.
  • طراحی صندلی: صندلی این موتورها معمولاً باریک و تک نفره است که راننده رو به وضعیت پایین و رو به جلو خم می‌کنه و به موتورسوار برای کنترل موتور در سرعت بالا کمک می‌کنه.
  • دسته‌های پهن و منحنی: دسته‌های موتورسیکلت‌های کافه ریسر پهن و منحنی شکلن، تا به راننده برای کنترل دقیق‌تر موتور کمک کنه.
  • به طور کلی، موتورسیکلت‌های کافه ریسر ترکیبی از ظاهر جذاب، عملکرد دینامیکی و طراحی کلاسیک هستن که علاقه‌مندان به دنیای موتورسیکلت رو به سمت خود جذب کردن.

 

موتور سیکلت کاب

انواع موتور سیکلت‌‌های کاب

یه سری موتور هست که بهش می‌گن کاب. این موتورها بین اسکوتر و موتورهای شهرین. موتورهای کاب رو می‌شه یکی از انواع کلاس موتورهای شهری هم دونست.

 

حجم این موتورها بیشتر از ۱۵۰ سی سی نیست و برای همین فقط میشه داخل شهر ازش استفاده کرد. موتور کاب، یه موتور دنده‌ایه که کلاچ نداره، یعنی شما بدون اینکه کلاچ بگیرین، دنده عوض می‌کنین.

 

برای همینه که می‌گیم بین کلاس اسکوتر و شهرین و بهشون نیمه اتومات هم می‌گن.

 

این موتورها قبل از اینکه اسکوترها بیان، خیلی طرفدار داشتن، ولی از زمانی که اسکوترها وارد بازار شدن، تقاضای این کلاس هم کمتر شد. موتورهای کاب یه سبد بزرگم جلو زین‌شون داشتن که می‌شد وسیله مثل کیف یا هرچیزه دیگه‌ای رو داخلش بزاری.

 

موتور اسکوتر

انواع موتور سیکلت‌های اسکوتر

موتورهای اسکوتر یکی از کلاس‌های موتوره که از اسم اصلیش در ایران استفاده می‌شه. شرکت وسپا ایتالیا رو می‌تونیم به‌عنوان مادر کلاس اسکوتر بدونیم.

 

وسپا از همون شروع کارش تا الان، تمرکزش روی کلاس موتور اسکوتر بوده؛ مدل یا کلاس دیگه‌ای نزده. اسکوتر یه موتور دنده اتوماتیکه و تکنولوژی بروزتری نسبت به موتورهای شهری یا استریت داره.

 

البته اگه دنبال قدرت و شتابین، برین سراغ موتورهای نیکِد یا استریت، ولی اگه دنبال راحتی هستین، کلاس اسکوتر مناسب‌ترین مدل بین انواع موتور سیکلت‌ در ایران هستش.

 

 

موتورهای اسکوتر دو نوعن، بنزینی و برقی. موتورهای برقی حجم موتورشون با باتری حساب میشه و باید گفت ظرفیت باتری به جای حجم موتور یا انجینه.

 

این موتورها رو نباید ازشون توقع خاصی داشت که مثل موتورهای بنزینی قدرت داشته باشن. در اصل این موتورها مخصوص نوجوون‌ها ساخته شده. موتور برقی، ‌همونطور که از اسمش مشخصه با برق کار میکنه و باید باتریشون رو با برق شهری شارژ کرد.

 

به این موتورها، موتورهای الکتریکی هم میگن. یه سری موتور برقی هم هست که ظاهرشون شبیه موتورهای استریته و قدرتشون هم بیشتره ولی در کل موتورهای برقی، قدرت و توان موتورهای بنزینی رو ندارن.

 

 

موتور سیکلت مسافرتی

انواع موتور سیکلت‌های مسافرتی

موتورهای مسافرتی یا تورینگ که همونطور که از اسم‌شون پیداست، برای سفر ساخته شدن.

 

این موتورها قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی دارن و به همین خاطر طرفدارهای زیادی هم دارن. یکی از قابلیت‌های ویژه موتورهای تورینگ،‌ داشتن محفظه‌های بزرگ‌شونه که در قسمت عقب موتور قرار گرفته.

 

کلاس‌ موتور مسافرتی یا کلاس تورینگ خودش چندتا زیرمجموعه داره که هر کدوم از این زیرمجموعه‌هاش ویژگی‌های خودشون رو دارن.

 

موتورهای مسافرتی یه مدل دارن که بهشون می‌گن، فول درس. موتور فول درس تورینگ، پرآپشن‌ترین موتوریه که در جهان ساخته شده، حتی بعضی از مدل‌های جدیدشون دنده عقب هم دارن. موتورهای مسافرتی که در ایران بیشتر موجوده، مدل ادونچر تورینگه.

 

موتور سیکلت کلاس ادونچر

انواع موتور سیکلت ادونچر (دو منظوره)

موتورسیکلت‌های ماجراجویی یا ادونچر، یکی از کلاس‌های موتور مسافرتیه که برای سفر در مسیرها و شرایط مختلفی ساخته شدن.

 

موتورهای ادونچر فقط مخصوص جاده‌های آسفالتی نیستن و به خاطر طراحی‌ای که دارن، می‌شه ازشون در مسیرهای خاکی هم استفاده کرد. به طور کلی این موتورها از عملکرد بالایی بهره می‌برن و با ظاهری جذاب، توانایی روبرو شدن با مسیرهای دشوار رو دارن.

 

سیستم تعلیق و لاستیک‌های موتورهای ادونچر، قوی و بزرگن تا بتونن راحت با تمام جاده‌ها و مسیرها مطابقت پیدا کنن.

 

 

موتور سیکلت مسابقه ای (ریس)

انواع موتور سیکلت‌های ریس

موتورسیکلت‌های ریس یا همون موتورهای مسابقه‌ای که در اصل بهشون اسپورت می‌گن، یکی از انواع کلاس‌های موتورسیکلتن که برای مسابقات ساخته شدن.

 

این موتورها انعطاف‌پذیری زیادی دارن. حتما دیدین که در مسابقات موتورسواری، راننده چقدر می‌تونه موتور رو سر پیچ‌ها خم کنه و تعادلش هم بهم نخوره. تمرکز روی ساخت موتورهای ریس و اسپورت بیشتر روی قدرت، سرعت و کنترل موتور بوده.

 

به همین خاطر در این موتورها، عواملی که باعث راحتی می‌شن تا حدودی حذف شده. به طور مثال: صندلی راحت، تجهیزات پیشرفته و… . همونطور که گفتیم، موتورهای ریس مخصوص مسابقاتن ولی الان طرح این موتورها هم توسط شرکت‌های موتورسواری ساخته شدن که یجورایی می‌شه گفت موتورهای استاندارد طرح ریسه.

 

 

انواع موتور سیکلت‌های کراس

موتورسیکلت‌های کراس یکی از انواع موتور سیکلت در ایران که مخصوص مسابقات موتوکراس ساخته شدن. این مدل از موتورها قابلیت‌ها و طراحی خاصی دارن که مناسب مسابقات موتورسواریه.

 

موتورهای کراس یه مدل دارن به نام مینی ‌کراس. مینی‌ کراس‌ها، حجم موتور و توان‌شون نسبت به خود کراس کمتره و در مسابقات سطح پایین‌تر استفاده می‌شن. این مدل از کراس‌ها بیشتر برای نوجوون‌ها و مبتدی‌ها ساخته شده. ویژگی‌ها و قابلیت‌های موتورهای کراس و مینی‌ کراس عبارتند از:

 

  •  موتورسیکلت‌های کراس و مینی ‌کراس، با استفاده از مواد سبک و فناوری‌های پیشرفته‌ای ساخته شدن تا وزن موتورسیکلت برای مسابقات کمتر باشه و عملکرد بهتری داشته باشن.
  • موتورهای با توان بالا: این نوع کلاس موتورسیکلت‌ها، توان بالایی دارن و به موتورسوار برای تسلط در مسیرهای خاکی کمک می‌کنه.
  • سیستم تعلیق پیشرفته: موتورهای کراس به خاطر فشار و ضربه‌هایی که باید تحمل کنن، از کمک‌های پیشرفته‌ استفاده می‌کنن.
  • لاستیک‌های خاص: موتورسیکلت‌های کراس از لاستیک‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنن که مناسب مسیرهای خاکی و سخته.
  • حذف عوامل تفریحی: به منظور وزن کم و عملکرد بالای موتور در مسابقات، بیشتر موتورهای کراس و مینی‌ کراس عوامل تفریحی رو ندارن و تا حد ممکن ساده طراحی می‌شن.

 

انواع موتور سیکلت‌های چهارچرخ

آخرین کلاس از انواع موتور سیکلت در ایران، موتورهای چهارچرخه.

 

وقتی میرید لب ساحل، حتما موتورهای چهارچرخ رو دیدین که بدون هیچ مشکلی خیلی راحت تو ساحل تردد می‌کنن.

 

البته نه فقط ساحل، بلکه انواع‌شون تو کویر هست. اگه کویر برین از این مدل موتورها زیاد می‌بینین که بعضیاشون هم تیونینگ شدن.

 

انجین موتورهای چهارچرخ، همون انجین موتورهای معمولیه ولی با این تفاوت که رو چهارتا لاستیک سوارن. موتورهای چهارچرخ ترکیب موتور و ماشینن. یعنی تعادل ماشین رو دارن ولی تجهیزاتشون کاملا مثل موتور سیکلته.

 

همون فرمون، همون اگزوز و…، البته نمی‌گیم تمام تجهیزات‌شون. به طور مثال، زنجیری که باعث انتقال قدرت موتور چهارچرخه، با موتور معمولی فرق داره، چون باید قدرت حرکت رو به دوتا محور انتقال بده.

 

ولی اگه رفتین کویر یا ساحل حتما امتحان کنین، واقعا هیجان داره.

 

حرف آخر

در این مقاله با انواع موتور سیکلت در ایران آشنا شدیم و متوجه شدیم که موتورهایی که در ایران اسم می‌برن، کدوم کلاس جهانی موتورسیکلته.

 

دونستن ویژگی کلاس‌های موتور مسئله مهمی برای انتخاب موتورسیکلته. مثلا شما فرض کنین می‌خواین یه موتور راحت بخرین برای رفت و آمد به محل کارتون، بهترین گزینه چی می‌تونه باشه؟ اسکوتر

 

موتورهای اسکوتر بهترین گزینه برای رفت وآمد راحته و از اون گذشته، مصرف کمی هم دارن. ولی اگه برای کار می‌خواین موتور بخرین، بهترین گزینه موتورهای شهریه، که هم توان و قدرت خوبی دارن و هم قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه‌ای دارن.

 

اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنت‌ها با ما درمیون بزارین 😊

 

پدال، مرکز تخصصی فروش موتور سیکلت

دیدگاه‌های نوشته

*
*