معرفی برند بنلی Benelli
محتواها
بنلی، یکی از برندهاییه که تو این چند ساله به شدت محبوب شده. موقعی که این برند ایتالیایی وارد ایران شد، از همون اول طرفدارای زیادی پیدا کرد و به خاطر کیفیت، قیمت و… که داشت، باعث شد تا موتور سیکلتهاش تو ایران پرفروش بشه.
اما یه دلیل دیگه هم داشت که بنلی فروشش زیاد بشه.
قبل از اینکه این برند وارد کشور بشه، باجاج با مدلهای معروف پالسش، بازار رو گرفته بود.
تا اینکه تحریمها علیه ایران شروع شد و دیگه خبریم از موتورهای باجاج نبود. همون موقع بود که بنلی اومد و تونست خیلی سریع جای باجاج رو بگیره.
البته ارزونتر بودنشم بیتاثیر نبود. میگن این برند یکی از قدیمیترین برندها تو جهانه و ایتالیایی هم هست. اما چرا باید الان سهامدارای اصلیش چینی باشن؟
بریم به تاریخ تاسیس بنلی و ببینیم چه اتفاقاتی افتاد و چی به سر این کمپانی اومده…
تاریخچه تاسیس برند بنلی
سال ۱۹۱۱ میلادی بود که سرکار خانم ترزا بنلی هر چی سرمایه داشت رو گذاشت وسط و یه کارگاه برای زندگی خودش و ۶ تا پسرش راه انداخت.
اون موقع کارگاهی که ترزا راه انداخت، در حد یه گاراژ بود که تو اون قطعات یدکی ماشین و موتور ساخته میشد.
اما جاهطلبی ۶ تا پسر بنلی تازه شروع شد و ۸ سال بعد تونستن اولین موتور سیکلت ۷۵ سی سی دو زمانه رو بسازن. ولی خیلی موفق نبودن تو ساخت اون، اما شروع خوبی بود تا بتونن سال ۱۹۲۱ موتور دوم خودشون رو بسازن.
معروف شدن در ایتالیا و اروپا
بعد از موفقیت تو ساخت موتور دومشون، سال ۱۹۲۳ یه مدل ۱۴۷ سی سی دو زمانه ساختن.
انقدر این موتور خوب بود که باعث شد در سراسر اروپا شرکت شهر پسارو، زبان زد عموم بشه.
جاهطلبی برادرای بنلی افزایش پیدا کرد و جوزپه بنلی، طراحی جدیدش رو که یه موتور ۴ زمانه ۱۷۵ سی سی بود، سال ۱۹۲۶ معرفی کرد.
موفقیتها و مدلهای جدید بنلی تا سال ۱۹۳۱ ادامه داشت و تونستن ۳ سال بعد اولین موتور سیکلت بنلی ۵۰۰ سی سی رو برای مسابقات طراحی کنن. این برادرا تو اوج موفقیت بودن که یهو جنگ جهانی دوم شروع شد…
تاثیر جنگ جهانی دوم بر شرکت بنلی
کارخونهی پسارو با ۸۰۰ نفر کارمند، با خاک یکسان شد!! شروع جنگ، خیلی از شرکتها و کارخونهها رو مجبور کرد تا فقط وسایل نظامی تولید کنن، از جمله موتور سیکلتهای نظامی.
آینده و اهدافی که این برادرا ساخته بودن و با جنگ بهم ریخت به کنار، بمبارن شدن کارخونه توسط متفقین هم به کنار. از اون کارخونه فقط یه آلونک با ۴ تا ستون مونده بود.
خونواده بنلی هر چی داشتن از بین رفت؛ انگیزه، شهرت، سرمایه و هر چی که تا اون موقع ساختن پودر شد رفت هوا. اما دوباره بلند شدن!!
شروع دوباره بنلی
خونواده دوباره بلند شدن و با راهاندازی یه سری از تجهیزاتشون، موتورهایی که از جنگ باقی مونده بود رو، تبدیل کردن به موتورهای معمولی. تا اینکه سال ۱۹۴۷ مسابقات موتورسواری از سر گرفته شد.
نقطه عطف بنلی سال ۱۹۴۸ زده شد. موقعی که ورودشون به مسابقات رو با استخدام داریو آمبروسینی معروف به عنوان مسابقه دهنده، اعلام کردن.
از اون موقع تا اواخر دهه ۵۰، تو تموم مسابقات شرکت کردن و در حال ساخت مدلهای جدید بودن. تا اینکه بحران در صنعت موتور سیکلت بوجود اومد.
فروش سهام بنلی
شروع کار برندهای دیگه از اون طرف، بحران صنعت موتور از طرف دیگه. آغاز دههی ۶۰ میلادی برای بنلی سخت شروع شد.
ساموراییها داشتن از اونور دنیا، این صنعت رو تسخیر میکردن و این باعث شد تا ایتالیاییها با مشکلات مالی و فنی روبهرو بشن.
بنلی نتونست با ژاپنیها رقابت کنه و ورشکست شد. اینجا بود که آلخاندرو دیتوماسو آرژانتینی سال ۱۹۷۱ اومد و بنلی رو با رقیب اون سالهاش یعنی شرکت موتو گوتزی، خرید و باهم ادغام کرد.
این سرمایهدار آرژانتینی خیلی تلاش کرد تا بنلی رو بسازه. ولی اونم تو مبارزه با ساموراییها شکست خورد و مجبور شد سهام بنلی رو به آندریا مرلونی ۲۸ ساله در سال ۱۹۹۵ بفروشه.
مرلونی خوب پیش رفت و تونست تا حدی بنلی رو بزرگ کنه. اما جاهطلبی زیاد مدیر جوون این کمپانی، براشون بحران و دردسر جدید بهوجود اورد و مجبور به فروش دوبارهی سهام شدن. و بالاخره چینیا اومدن…
بنلی، اصالتی که ماندگار شد!
کیانجیانگ موتور وارد میدون شد و سهام بنلی رو در سال ۲۰۰۵ خرید. این شرکت چینی از سال ۲۰۱۵ با هلدینگ جیلی ادغام شد و از همون سال به عنوان زیرمجموعه این هلدینگ فعالیت میکنه.
روح و برند شیر بنلی دوباره زنده شد. این شرکت برنده بهترین صادرکننده موتور سیکلت شد. کارخونهای که با داشتن بیش از ۱۴هزار کارمند، نزدیک به ۲ میلیون موتور سیکلت در سال تولید کرد. بنلی در سال ۲۰۲۱، تولید ۱۱۰ سالگیش رو، اونم در چین، جشن گرفت.
انواع موتور سیکلتهای بنلی
از موقعی که بنلی دست چینیا افتاد، سالانه مدلهای مختلفی رو عرضه میکنه. موتورهایی که با فناوری روز دنیا و با جدیدترین تکنولوژی ساخته میشن.
در ادامه این مطلب با انواع موتور سیکلت بنلی آشنا میشیم.
Benelli IMPERIALE 400
مدل کلاسیک بنلی، ایمپریال ۴۰۰ سی سی که طراحیش رو از هوندا CG الگو گرفتن. انجین IMPERIALE، ۳۷۳.۵ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنکه و میتونه حداکثر قدرت ۲۰.۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۸ نیوتن متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.
Benelli 752S
آخرین سری موتور دو سیلندر بنلی، این موتوره. 752S از یه انجین ۷۵۴ سی سی، دو سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ و مایه خنک ساخته شده. حداکثر قدرت خروجی این موتور ۷۶ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور اونم ۶۷ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقهست. تو ایران نسخه ۲۴۹ سی سی بنلی دوسیلندر موجوده.
TRK 702cc Benelli
این مدل جدیدترین سری ادونچر تورینگ بنلی به حساب میاد. موتور سیکلتی با حجم ۶۹۸ سی سی و از نوع دو سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ و مایع خنک، که میتونه حداکثر قدرت و گشتاور ۷۰ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه و ۷۰ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه. تو ایران نسخه ۲۴۹ سی سی بنلی TRK موجوده.
Benelli 502cc
این موتور تنها مدل کُروزِر بنلیه که با انجین ۵۰۰ سی سی، دو سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ و مایع خنک، میتونه قدرتی معادل ۴۷ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۴۵ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند.
Benelli TNT
موتورهای سری TNT بنلی، با حجم پایینتر و مخصوص کشورهای مثل کشور خودمون ایران ساخته میشن. این موتورا تو ایران با حجمهای مختلفی عرضه میشه که TNT25N آخرین مدلیه که وارد شده.
Benelli Leoncino 800
جدیدترین نسخه لئونچینوی بنلی، این موتوره. طراحیش نسبت به نسخه ۵۰۰ سی سی، یه سری تغییرات ظاهریه و اسپرتتر شده.
این موتور از یه انجین ۷۵۴ سی سی، دو سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ و آب خنک ساخته شده. لئونچینو ۸۰۰ سی سی، میتونه حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور در دقیقه و ۶۸ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید کنه. سری لئونچینو تو ایران با حجم ۲۴۹ سی سی، عرضه میشه.
Benelli Leoncino 800 Trail
شرکت بنلی، مدل لئونچینو رو، دو تا نسخه ازش عرضه میکنه. همون طور که از نامش پیداست، این موتور مخصوص جادههای ناهموار ساخته شده.
یعنی با همون کلاس، ولی قابل استفاده تو جادههای مختلف. تنها تفاوتشم با نسخه معمولیش، تو قدرتش که ۵ اسب بخار بیشتر تولید میکنه.
مشخصات موتورهای بنلی در ایران
موتور سیکلتهای این برند ایتالیایی تو ایران، توسط شرکت نیکران موتور پاسارگاد عرضه میشه. میشه گفت تا حدودی تموم مدلهای بنلی با حجم کمتر از ۲۵۰ سی سی، موجوده.
البته در برههای موتور ۳۰۰ سی سی بنلی با سند ۲۵۰ سی سی وارد شد، ولی بعد چند وقت پلیس راهور جلوی ورودش رو گرفت. الانم همون موتور با فیس جدید و البته با حجم واقعی ۲۴۹ سی سی عرضه میشه. انواع موتورهای بنلی موجود در ایران:
بنلی مدل TNT 249S
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | ۲ سیلندر، ۴ زمانه، آب خنک |
توان خروجی | ۳۱.۵ اسب بخار در ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۲۱.۲ نیوتن متر در ۹۰۰۰ دور در دقیقه |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
تعلیق عقب | تک کمک هیدرولیکی |
بنلی مدل 180S
حجم انجین | ۱۷۵ سی سی |
نوع انجین | ۱ سیلندر، ۴ زمانه، مایع خنک |
توان خروجی | ۱۷.۸اسب بخار در ۹۵۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۱۴ نیوتن متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
تعلیق عقب | تک کمک هیدرولیکی |
بنلی مدل TNT 25N
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | ۱ سیلندر، ۴ زمانه، آب خنک |
توان خروجی | ۲۵.۵ اسب بخار در ۹۲۵۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۲۱.۲ نیوتن متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
تعلیق عقب | تک کمک هیدرولیکی |
بنلی مدل TNT150
حجم انجین | ۱۵۰ سی سی |
نوع انجین | ۱ سیلندر، ۴ زمانه، روغن |
توان خروجی | ۱۳ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۱۲ نیوتن متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
تعلیق عقب | تک کمک هیدرولیکی |
بنلی مدل TNT15
حجم انجین | ۱۴۸ سی سی |
نوع انجین | ۱ سیلندر، ۴ زمانه، هوا خنک |
توان خروجی | ۱۲ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۱۱ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسهای |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
تعلیق عقب | تک کمک هیدرولیکی |
بنلی مدل TNT135
حجم انجین | ۱۳۴.۷ سی سی |
نوع انجین | ۱ سیلندر، ۴ زمانه، روغن خنک |
توان خروجی | ۱۳ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۱۰.۸ نیوتن متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
تعلیق عقب | تک کمک هیدرولیکی |
بنلی مدل Leoncino 249cc
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | ۱ سیلندر، ۴ زمانه، آب خنک |
توان خروجی | ۲۵.۵ اسب بخار در ۹۲۵۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۲۱ نیوتن متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
تعلیق عقب | تک کمک هیدرولیکی |
بنلی مدل TRK 249cc
حجم انجین | ۲۴۹ سی سی |
نوع انجین | ۱ سیلندر، ۴ زمانه، آب خنک |
توان خروجی | ۲۵.۵ اسب بخار در ۹۲۵۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۲۱ نیوتن متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
تعلیق عقب | تک کمک هیدرولیکی |
بنلی مدل Panarea 125cc
حجم انجین | ۱۲۴ سی سی |
نوع انجین | ۱ سیلندر، ۴ زمانه، هوا خنک |
توان خروجی | ۸.۴ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۹ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسهای |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
تعلیق عقب | تک کمک هیدرولیکی |
بنلی مدل VZ 125cc
حجم انجین | ۱۲۴ سی سی |
نوع انجین | ۱ سیلندر، ۴ زمانه، هوا خنک |
توان خروجی | ۸.۴ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۹.۲ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسهای |
تعلیق جلو | هیدرولیکی |
تعلیق عقب | تک کمک هیدرولیکی |
حرف آخر
خب رسیدیم به حرف آخر مقاله بنلی. تو این مطلب با تاریخچه بنلی آشنا شدیم و دیدیم که چه مسیری رو گذروند تا به اینجا برسه.
بعدشم انواع موتور سیکلت بنلی رو بررسی کردیم. یکی از مزیتهای این برند، در دسترس بودن لوازم یدکی این شرکته، که اونم به خاطر زیر ساختی که تو این چند ساله براش بوجود اومد.
ولی از حق نگذریم، اگه این چینیا نبودن، شاید بنلی هم دیگه نبود. پس یکم باهاشون مهربونتر باشیم. امیدوارم این مقاله براتون جذاب بوده باشه.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊