فروشگاه اینترنتی انواع موتور سیکلت جدید {نقد و اقساط}
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

معرفی موتور سیکلت استریت

معرفی موتور سیکلت استریت

خب بریم برای معرفی جذاب‌ترین و هیجان‌ انگیزترین کلاس موتور سیکلت.

 

کلاس‌بندی موتورها با قدیم فرقای زیادی داره. قبلا کلا یه سبک موتور زده میشد و به همون می‌گفتن استاندارد.

 

یه چیزی مثل هوندا ۱۲۵. اما الان موتورها با توجه به عملکردشون طراحی و کلاس بندی میشن.

 

بعضیا موتورهای معمولی ۱۲۵ رو میگن استریت و بعضیا هم میگن شهری. ولی این موتورها هیچ کدومشون استریت محسوب نمیشن.

 

کلاس اصلیشون که همون استانداره، اما خود استاندارد به چندتا زیرمجموعه تقسیم میشه و این موتورا که قدیمی و کلاسیک هم هستن رو، بهشون میگن رِترو. اما موتورهای استریت کدومن؟

 

 

موتورهای رودِستِر یا جاده‌ای

 

موتورهای رودِستِر یا جاده‌ای

تو کلاس استاندارد، یه زیرمجموعه هست به نام رودِستِر یا همون جاده‌ای. موتورهای این کلاس قدرت، شتاب و سرعت بالاتری دارن و طراحیشونم خیلی جذابه.

 

استایلشون هم با رِتروها فرق داره و هم خشنن و هم هجومی. آیرودینامیکشونم متفاوته و خیلی راحت‌ترن. اما باز هم این دسته، یه زیرگروه دیگه برای خودش داره به نام استریت فایتر.

 

موتورهایی که ما بهشون میگیم استریت یا نیکد، دقیقا میشن همین کلاس. میشه گفت موتورهای سبک اسپرت که فلاپ ندارن.

 

البته نیکد کلا به موتورهایی میگن که قطعات و تجهیزات داخلیشون از بیرون پیداست. پس نمیشه به عنوان یه کلاس در نظر گرفت. اما داستان این استریت فایترها چیه؟

 

 

موتور سیکلت استریت فایتر

استریت فایتر به معنی جنگجوی خیابان و میشه گفت بین مدل‌های دیگه رودِستِر، انجین قوی‌تری دارن.

 

نه فلاپ دارن و نه محافظ، نیکد نیکدن. اما چه وجه تمایزی دارن که باعث میشه ما تفاوت اونا با موتورهای دیگه رودِستِر رو متوجه بشیم؟

 

چراغ‌های بزرگ و شکسته، طول فرمون بلند و شیبدار، عضلانی بودن باک و …. .

 

ولی مهم‌ترین وجه تمایزشون، افزایش گشتاور و شتاب انجینه که باعث میشه تو سرعت پایین هم، گشتاور و شتاب بالایی داشته باشن.

 

موتور سیکلت استریت فایتر

 

تاریخچه موتورهای استریت فایتر

ریشه‌ی ساخت این موتورها، برمی‌گرده به دهه‌ی ۵۰ و ۶۰ میلادی و مسابقات کافه‌ای.

 

بعد از اون ژاپنی‌ها در دهه‌ ۷۰ و ۸۰ فریم‌ و طراحیشون رو تقویت کردن. این مدل‌ها خیلی تو اروپا محبوب شدن و شرکت‌ها شروع کردن به طراحی جدیدتر اونا.

 

برندهای تریومپ در سال ۱۹۹۴ و هوندا در سال ۱۹۹۹، از اولین تولید کننده‌های موتور سیکلت استریت فایتر نسل الانن.

 

اولین بار الگوی طراحی استریت فایتر‌ها تو مجله Bike انگلستان در سال ۱۹۸۳ دیده شد.

 

اون زمان یه سری موتورسوار بودن که خون و اعضای بدن انسان‌ها رو برای عمل پیوند به بیمارستان‌ می‌رسوندن.

 

موتورهایی که اونا استفاده می‌کردن، بدون قطعات جانبی بودن و هیچ چیز اضافی هم نداشتن. در عین حال که سبک بودن، سرعت و قدرت بالایی هم داشتن.

 

میشه گفت انگلیس اولین کشوری بود که این کلاس رو به جهان معرفی کرد.

 

تاریخچه موتورهای استریت فایتر

 

موتور سیکلت‌های جاده‌ای

خب تا به اینجا با کلاس استریت فایتر آشنا شدیم. اما بعضیا هستن که به این موتورا، جاده‌ای هم میگن و اتفاقا درسته.

 

کلا موتورهای جاده‌ای به مدلی میگن که قدرت، شتاب و سرعت بالایی داشته باشه و تا حدودی هم شبیه موتورای کلاس اسپرتن، با این تفاوت که هیچ فلاپی ندارن.

 

اما حالا بیاین این کلاس رو با تورینگ ترکیب کنید، میشه چی؟ تورینگ اسپرت.

 

یعنی همون موتورها ولی یکم مجهزتر. البته ما تو ایران تورینگ اسپرت نداریم، هرچی هست همین استریت فایتران که به عنوان موتور جاده‌ای ازشون استفاده میشه. حالا که مشخص شد جاده‌ای همون استریته، بریم ببینیم بهترین موتور سیکلت استریت فایتر تو جهان و بعدش تو ایران کدومه…

 

موتور سیکلت‌های جاده‌ای

 

موتور سیکلت Ducati Streetfighter V4 S

شرکت دوکاتی استریت فایتر V4 S رو سال ۲۰۲۳ معرفی کرد. طراحی این موتور از مدل Ducati Panigale V4 گرفته شده که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد.

 

Ducati Panigale V4 یه موتور سیکلت سوپر اسپرته که از انجین V4 Desmosedici Stradale ساخته شده و از Ducati Desmosedici GP الهام گرفته.

 

موتور سیکلت استریت فایتر V4 S دوکاتی هم از همین انجین ساخته شده اما با یه سری تفاوت تو ظاهر، تعلیق و …. .

 

طراحی این مدل، از فلسفه جنگجوی خیابانی دوکاتی میاد که اسمش هم مطابق با همین فلسفه‌ست و به ۳ تا اصلم تو طراحیشم پایبنده.

 

قدرت، تکنولوژی و زیبایی. پارامتر زیباییش رو میشه تو خطوط تیز و حجیم بدنه، چراغ‌های LED، گلگیرها و باله‌های فیبر کربنی دید. اما قدرتش.

 

توان خروجیش ۲۰۸ اسب بخار در ۱۳۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۲۳ نیوتن متر در ۹۵۰۰ دور در دقیقه گشتاوری که می‌تونه تولید کنه. تکنولوژییش هم کاملا به‌روز و پیشرفته‌ست.

 

سیستم‌های کمکی الکترونیکی، تعلیق الکترونیکی Ohlins، کنترل لغزش، کنترل کشش، کنترل شتاب گیری و … .

 

موتور سیکلت Ducati Streetfighter V4 S

 

موتور سیکلت Triumph Speed Triple 1200 RS

موتور استریت فایتر Triumph Speed Triple 1200 RS در سال ۲۰۲۱ به عنوان پرچمدار شرکت تریومپ معرفی شد.

 

این مدل از یه انجین ۱۱۶۰ سی سی و ۳ سیلندر خطی ساخته شده. قدرت و گشتاوری که Speed Triple 1200 RS می‌تونه تولید کنه، به ترتیب ۱۷۷ اسب بخار در ۱۰۷۵۰ دور در دقیقه و ۱۲۵ نیوتن متر در ۹۰۰۰ دور در دقیقه‌ست.

 

جذاب‌ترین بخش این موتور، ۵ حالته بودنشه. حالت بارونی، جاده‌ای، اسپرت، مسابقه‌ای و دستی.

 

تو حالت دستی، موتور سوار می‌تونه هر جور که دوست داره موتور رو تنظیم کنه. واقعا هیجان انگیزه این حرکت که خودت برحسب نوع رانندگی و جاده، بتونی موتور سیکلتت رو تنظیم کنی.

 

موتور سیکلت Triumph Speed Triple 1200 RS

 

موتور سیکلت MV Agusta Rush 1000

بریم سراغ یه موتور استریت فایتر جذاب دیگه. MV Agusta Rush 1000. این مدل رو اصطلاحا بهش میگن آشوبگری بی‌سابقه.

 

حالا چرا بهش میگن رو نمی‌دونم، ولی واقعا جذابه. اصلا شما رخ رو ببین. ایتالیایی‌ها تو طراحی موتور بی‌نظیرن.

 

Rush 1000 از یه انجین ۴ سیلندر خطی با حجم ۹۹۸ سی سی ساخته شده که می‌تونه قدرتی معادل ۲۰۸ اسب بخار در ۱۳۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۱۱۶.۵ نیوتن متر در ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.

 

از قدرت، سرعت و شتابش که بگذریم، آخ آخ تکنولوژیش. بی‌نظیره. سیستم کنترل کشش، کنترل دمای لاستیک، کنترل دمای موتور، سیستم صوتی و به هر چی که فکرشو بکنید مجهزه.

 

آخرشم بگم که موتور سیکلت جاده‌ای MV Agusta Rush 1000، صفر تا صدش تو کمتر از ۳ ثانیه‌ست.

 

موتور سیکلت MV Agusta Rush 1000

 

موتور سیکلت Aprilia Tuono V4 Factory

رقیب سرسخت دوکاتی، موتور سیکلت استریت فایتر Tuono V4 Factory که توسط شرکت آپریلیا ساخته شده. جفت این برندها، تخصصشون رو ساخت موتورهای مسابقه‌ای و موتوجی‌پیه.

 

انجین این موتور ۴ سیلندره با حجم ۱۰۷۷ سی سی که می‌تونه تا حداکثر قدرت ۲۱۷ اسب بخار در ۱۳۲۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۲۲ نیوتن متر در ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.

 

آپریلیا تو این مدل از سیستم ترمز ABS با توانایی کنترل در پیچ‌ استفاده کرده، که با اتصال به سیستم اطلاعات موتور روی نمایشگر، قابلیت تنظیم حالت‌های مختلف اسپرت، مسابقه‌ای و بارونی رو داره. کنترل کشش، کنترل شتاب، کُروز کنترل و … از تکنولوژی‌های دیگه این موتور جاده‌ای به شمار میان.

 

موتور سیکلت Aprilia Tuono V4 Factory

 

موتور سیکلت Yamaha MT-10

بریم سراغ سامورایی‌ها از نوع یاماها. یه موتور جذاب دیگه به نام MT-10. یاماها این موتورو که سری جدید خونواده‌ MT محسوب میشه، سال ۲۰۲۲ معرفی کرد.

 

این مدل از پیشرانه‌ی جدید CrossPlane 4 بهره می‌بره که قبلا هم رو مدل YZF-R1 تست شده و خیلی خوب جواب داد. MT-10 از یه انجین ۴ سیلندر خطی با حجم ۹۹۸ سی سی تولید شده که می‌تونه ۱۶۵.۵ اسب بخار در ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۱۲ نیوتن متر در ۹۰۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کنه.

 

 

موتور سیکلت Yamaha MT-10

 

موتور سیکلت KTM 1290 Super Duke R

موتور استریت فایتر ۱۲۹۰ سی سی، اونم از برند کی تی ام.

 

چقدر می‌تونه جذاب و دوست داشتنی باشه!! یه موتور سیکلت ۱۱۳۰ سی سی از نوع V-twin که می‌تونه ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کنه.

 

اما باید منتظر جدیدترین نسخه‌ی KTM باشیم که از این موتور الهام گرفته. Super Duke R Evo موتور ۲۰۲۴ کی ‌تی ‌ام و پرچمدار این شرکته.

 

این مدل از یه انجین با حجم ۱۳۵۰ سی سی ساخته شده و می‌تونه تا ۱۸۸ اسب بخار در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه قدرت و گشتاوری حدود ۱۴۵ نیوتن متر تولید کنه. ظاهرشم که دیگه… فقط ببینید!!

 

موتور سیکلت KTM 1290 Super Duke R

 

بهترین موتورهای استریت فایتر ایران

خب رسیدیم به موتورای ایران. اصلا اونایی که تا الان گفتیم رو، فقط لذتش رو ببرید همین. چون نمی‌بینیمشون.

 

بهترین موتورای جاده‌ای یا استریت فایتری که داخل موجوده، مربوط میشه به ژاپنیا. کاوازاکی، یاماها و… .

 

البته کی‌تی‌ام هم هست ولی خب نمیشه زیاد روش مانور داد. دلیل اصلیشم این هستش که موتورهای ژاپنی خیلی وقته که وارد میشن و یه زیرساختی دارن.

 

ولی KTM نداره. یعنی بعضی از قطعاتش به این راحتی پیدا نمی‌شه. اما بریم یه چندتا از بهترین موتورهای استریت فایتر ایران رو معرفی کنیم. البته یه نکته، موتورایی که می‌خوایم معرفی کنیم بعضیاشون در اصل طراحیشون ریس محسوب میشه ولی از لحاظ قدرت و تکنولوژی همون استریت فایترن.

 

بهترین موتورهای استریت فایتر ایران

 

کاوازاکی ZX-25R

تنها موتور ۴ سیلندر ایران، کاوازاکی ZX-25R. این مدل از یه انجین ۲۴۹.۸ سی سی، ۴ سیلندر، ۴ زمانه و آب خنک ساخته شده که به ازای هر سیلندر هم، ۴تا سوپاپ داره.

 

حداکثر قدرت و گشتاوری که می‌تونه تولید کنه، به ترتیب ۵۰.۲ اسب بخار در ۱۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۲.۹ نیوتن متر در ۱۴۵۰۰ دور در دقیقه‌ست.

 

کاوازاکی ZX-25R

 

هوندا CBR 250rr

از این مدل دوتا نسخه موجوده. اسپشیال ادیشن و معمولی. اولی که کلا اسپرت، ولی دومی رو میشه گفت ظاهرش استریت فایتره.

 

جفتشون از یه انجین ۲۴۹.۸ سی سی، ۲ سیلندر، ۴ زمانه و ۸ سوپاپ ساخته شدن. قدرت و گشتاور نسخه‌ی اسپشیال، به ترتیب ۴۱.۵ اسب بخار در ۱۳۰۰۰ دور در دقیقه و ۲۵ نیوتن متر در ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه‌ست.

 

اما نسخه‌ی معمولی ۳۸.۲ اسب بخار در ۱۲۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۳.۳ نیوتن متر در ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کنه.

 

هوندا CBR 250rr

 

یاماها MT25

این موتور دیگه کاملا استریت فایتره، یاماها ام‌تی ۲۵.

 

این مدل از یه انجین ۲۴۹ سی سی، ۲ سیلندر، ۴ زمانه و ۸ سوپاپ‌ ساخته شده. MT25 یاماها، می‌تونه قدرتی معادل ۳۵.۵ اسب بخار در ۱۲۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۲۳.۶ نیوتن متر در ۱۰۰۰۰ در دقیقه تولید کنه.
به غیر از این ۳ مدل، می‌تونیم کی ‌تی‌ ام، بنلی ۲۵۰ دو سیلندر رو هم اضافه کنیم به این لیست.

 

یاماها MT25

 

حرف آخر

آقا واقعا چه موتورایی هست که ما فقط باید از دور ببینیمشون.

 

موتورای اروپایی و آمریکایی که کلا ازشون خبری نیست.

 

ولی خداروشکر ژاپنیا هستن و صد البته، کشور دوست و همسایه چین عزیز که به هیچ عنوان اجازه نمیده که ما نبود خاص‌ترین و لوکس ترین موتور سیکلت‌های استریت فایتر و کلا همه چی رو حس کنیم. خدا شما رو برای ما حفظ کنه. امیدوارم این مقاله براتون جذاب بوده باشه.

 

اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنت‌ها با ما درمیون بزارین 😊

 

پدال، مرکز تخصصی فروش موتور سیکلت

دیدگاه‌های نوشته

*
*