معرفی موتورسواران ایرانی {قهرمانان ملی}
محتواها
قهرمان بودن، معانی مختلفی داره. برای یکی میتونه معنی نجات باشه، برا یکی میتونه معنی بزرگ بودن باشه و برای یکی هم میتونه انگیزه باشه.
قهرمانای رشتههای ورزشی، جنسشون بیشتر انگیزهست و بعد از اون، تاثیرگذار بودن رو جامعه.
داستان موتورسوارای ایرانیم همین طوره. اونا اولش با سختیهای زیادی که این رشته تو ایران داره جنگیدن.
بعد وارد مسیر پرچالشش شدن تا بتونن به یه دستاوردی برسن. داستان بعضی از موتورسوارای ایرانی تبدیل شد به یه فرهنگ، بعضیاشونم تبدیل شدن به قهرمانان ملی ایران.
تو این مطلب قراره با بعضی از این موتورسوارا آشنا بشیم و یه بیوگرافی از زندگیشونم بکشیم. پس بریم برای معرفی اولین مورد از این لیست…
داستان برادران امیدوار
اگه یه سرچی بزنیم تو کاخ سعدآباد، یه قسمتی از اون کاخ درندشت هست، که زده برادران امیدوار.
زندگی این دوتا برادر، الان تبدیل شده به فرهنگ ما ایرانیا. عیسی و عبدالله امیدوار، اولین جهانگردان ایرانی بودن که کارشون پژوهش و مستندسازی بود.
این دوتا داداش، اوایل پاییز ۱۳۳۳ اولین سفر جهانگردی خودشون رو با دوتا موتور ماچلس ۵۰۰ سی سی شروع کردن.
اونا سفرشون رو از مرز شرقی ایران و افغانستان شروع کردن و از اونجا با گذشتن از کشورهای پاکستان و هند، رسیدن به مقصد اولشون تبت.
بعد از تبت اونا عازم استرلیا شدن تا از طریق کشتی برن سمت اروپا.
از اقیانوس آرام به آلاسکا، از آلاسکا به آمریکای شمالی و از اونجا به آمریکای جنوبی و در آخرم به اروپا سفر کردن.
اروپا جایی بود که اونا مرحله اول سفرشون رو به اتمام رسوندن. این سفر پژوهشی برادران امیدوار، حدود ۷ سال طول کشید.
تو این سفر اونا یه سری مقاله در مورد جهانگردیشون نوشتن و به شرکت خودروسازی سیتروئن فروختن. در ازای فروش این مقالات، سیتروئن وسیله سفر دومشون رو بهشون داد، یه ماشین ون دو سیلندر با برند سیتروئن.
سال ۱۳۹۴ یانگهون کواک، دبیرکل سازمان شهروند جهانی، برادران امیدوار رو به عنوان اولین جهانگردان ایرانی و پیام آور صلح جهانی معرفی کرد.
اینکه یه آدم با همچین اراده و شجاعتی بخواد ۷ سال تو سفر باشه، واقعا تحسین داره. واقعا دمشون گرم باعث افتخار ایران شدن. ایرانی که مردمش زیاد حالشون خوب نیست، متاسفانه.
بهناز شفیعی، اولین قهرمان موتور ریس ایران
خب بریم سراغ بانوی افتخار آفرین ایران. بهناز شفیعی، یکی از موفقترین موتور سواران زن ایرانی که با تلاش و پشتکار خودش، تونست تموم موانع رو رد کنه و به رویای بچگی خودش برسه.
اون در سال ۱۳۶۸ در البرز متولد شد و از کودکی به موتور و موتورسواری علاقه داشت. اولین باری که بهناز سوار موتور شد، فقط ۱۵ سالش بود و ۷ سال صبوری کرد تا موتور خودش که یه آپاچی ۱۸۰ سی سی بود رو بخره.
برای اینکه بتونه رشته موتورسواری رو ادامه بده، سال ۹۳ کاره خودش رو رها کرد و وارد دنیای مسابقات شد.
سختیهای زیادی رو به جون خرید. سرو کله زدن با مسئولین مسابقات موتورسواری برای مجوز مسابقات بانوان، مهمترین چالشی بود که بهناز تونست بگذرونه و در سال ۹۵، اولین مسابقات موتور ریس بانوان رو بنیانگذاری کرد و تو همون مسابقاتم قهرمان شد.
اما این تازه شروع کارش بود.
حمل مشعل المپیک زمستانه ۲۰۱۸ کرهی جنوبی، یکی دیگه از افتخارات بهنار بود. انقدر این دختر خوب بود، که بدلکاری آثار سینمای ایران رو هم به اون سپردن.
در فیلم آذر ساختهی محمد حمزهای و تهیه کنندگی بانو نیکی کریمی، اون به عنوان بدلکار و مربی موتورسواری حضور داشت. مسیر بهناز هنوز ادامه داره و باید منتظره افتخارات اون در آینده باشیم.
مهران همتیان
اگه بخوایم کسی رو تو این لیست معرفی کنیم که تاثیر زیادی تو رشد ورزش موتورسواری داشته، مهران همتیانه. مهران متولد ۱۳۴۸ تهران و یکی از مدیران فعال در فدراسیون موتورسواریه ایرانه.
اون از سن ۱۴ سالگی ورزش حرفهای خودش رو شروع کرد. شنا، بدنسازی، کیک بوکسینگ و…، کلا همهی ورزشا رو یه سری بهشون زد، اما با مدال برمیگشت.
تا اینکه سال ۷۰ رفت سراغ موتورسواری، البته قبلش کار کرده بود، ولی جدی بهش نگاه نکرده بود. ولی از اونجا به بعد نگاه کرد، بدم نگاه کرد.
قهرمانی پشت قهرمانی آورد و سال ۷۹ هم عضو تیم ملی شد. از سال ۸۰ هم یه آموزشگاه تاسیس کرد و به علاقمندان این رشته آموزش داد.
مهران کم فعالیت حرفهای نداشت. هرجا پا میذاشت، با یه مدالی چیزی برمیگشت.
هم تو رشته کراس کار میکرد و هم تو رشتهی ریس. تو جفتشم عنوان کسب کرد. سال ۱۳۷۹ عوامل هنر اونو به عنوان بدلکار، وارد سینما کردن. فیلم دختری به نام تندر به ساختهی حمیدرضا آشتیانی، اولین فیلمی بود که مهران جزء عواملش بود.
مسیر پیشرفت مهران از سال ۸۱ با ورود به مسابقات جهانی موتور ریس در مالزی به عنوان اولین موتورسوار ایرانی، شدت گرفت.
تو اون مسابقات، تونست بین ۳۰ نفر شرکت کننده، مقام ۱۵ رو بیاره. سال بعد هم در مسابقات جهانی موتوکراس در امارات، شرکت کرد و بین ۴۰ موتورسوار، مقام ۱۲ رو آورد. مهران در سال ۱۳۸۸، به عنوان مدیر بخش موتورسواری فدراسیون اتومبیلرانی ایران منصوب شد.
سلمان عضایی، قهرمان موتور ریس
خب بریم سر وقت یکی از موتورسوارای جوون ایرانی و قهرمان کلاس ریس ۶۰۰ سی سی. مثل بقیه موتورسوارا، سلمان هم از همون نوجوونی آرزوی قهرمانی داشت.
اون که متولد ۶۸ در تهران و اصالتا نراقهایه، اولین موتورش رو تو سن ۱۱ سالگی خرید. سال ۸۹، سالی بود که سلمان به صورت حرفهای، پا به عرصه موتورسواری گذاشت.
بعد از ورودش به این رشته و گذشت ۴ سال از فعالیتش، اولین عنوان قهرمانی رو در سال ۹۳ کسب کرد و از اونجا به بعد، قهرمانی پشت قهرمانی. سلمان عضایی دارنده ۳۵ عنوان قهرمانی و یکی از موفقترین ورزشکاران رشتهی موتورسواری ایرانه.
تجربههای سفر سروش مطهر
تا به الان چندتا از موتورسوارای ایرانی رو معرفی کردیم. اما قبل از اینکه لیست بقیه موتورسوارا رو باهم ببینیم، میخوایم با کسی آشنا بشیم که تمام ایران رو با موتور یا ماشین طی کرده.
جناب آقای سروش مطهر. ایشون يکی از طبيعتگردای ايرانه که تقریبا ۹۸ درصد کل کشور رو سفر کرده. از بیابونای کویری بگیر تا دشت و جنگل. حال میخواد موتور باشه یا ماشین، فرقی به حال ایشون نداره.
آقای مطهر متولد سال ۱۳۳۷ در اصفهان و به گفته خودش، سال ۵۴ اولین موتور سیکلت رو خرید.
یه موتور یاماها تریل ۱۲۵ سی سی، که باهاش کل استان اصفهان رو چرخیده. از اون سال به بعد شروع کرد به طبیعتگردی و تموم مناطق ایران رو ثبت کرد.
البته فقط ایران نبود و سفرهاش به خارج از کشورم بود. آقای سروش مطهر تموم این مطالبی که تو سفرها نوشته رو، تبدیل به مقاله کرد و توی سایت خودش بارگذاری کرد.
سایت سروش سفر میکند، بهترین مناطقی که ایشون سفر کرده رو معرفی میکنه.
دیگر موتورسواران ایران
ما خیلی موتورسوار تو ایران داشتیم و داریم، که هیچ نشونهای ازشون نیست.
یعنی اگه این شبکههای مجازی مثل اینستاگرام نبود، خیلی از این افراد رو نمیشناختیم. البته این یه نقطه ضعف محسوب میشه.
تو لیستی که این پایین هست، اسامی موتورسواری ایرانی که متاسفانه خیلی محدود اطلاعات ازشون هست.
محمد جواد فالیزوانیان
متولد ۱۳۴۸ در شهر شیراز و قهرمان پرش با موتور در آسیا بود. ایشون در سانحهی پرش با موتور، درگذشت.
سامان قنبری
متولد ۳۰ شهریور ۱۳۷۰ در شهر دزفول و اولین موتورسوار نمایشی در ایرانه. قهرمانی در مسابقات آسیا و عنوان ۹ جهان رو تو این رشته کسب کرده.
مهرشاد نراقی
قهرمان مسابقات موتورسواری و یکی از بهترین موتورسواران ایرانی در ۳ سطح موتوکراس ۱۲۵، ۲۵۰ و ۴۵۰ سی سی.
نورا نراقی
اولین بانوی قهرمان رشته موتوکراس در ایران
حرف آخر
همون طوری که گفتیم، تو ایران ما قهرمان و موتورسوارای زیادی داریم و تو این مقاله به بعضی از این افراد اشاره کردیم.
موتورسواری تو ایران، متاسفانه محدودیتهای زیادی داره و کاریشم نمیشه کرد.
خیلیا هستن که به این رشته و کلا به موتور، هیجان و سرعت علاقه دارن، ولی به دلیل نبود یه سری زیرساختها با مشکل روبهرو میشن.
اما کم نیارید و برید جلو، بلاخره این شرایط درست میشه. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊