فروشگاه اینترنتی انواع موتور سیکلت جدید {نقد و اقساط}
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

موتور سیکلت گازی چیست؟

موتور سیکلت گازی چیست

موتورهای گازی رو یادتونه؟ وسایل نقلیه‌ای که کوچیک بودن، پدال دوچرخه داشتن و خیلی هم دود می‌کردن؟

 

تو این مطلب می‌خوایم در مورد همون موتورها صحبت کنیم و با جدیدترین نوع اونا که به موپِد معروفن، آشنا بشیم.

 

مدل‌های قدیمی موتورهای گازی، دوگانه بود، یعنی هم گاز می‌خوردن و هم مثل دوچرخه پدال داشتن و با نیرویی که از طرف راننده بهشون وارد میشد، حرکت می‌کردن.

 

معمولا این مدل‌ها برای استفاده شهری بودن که خیلیم نمی‌شد ازشون انتظار داشت. حجم موتورشون کم بود و سرعت آنچنانی هم نداشتن. در حد این بودن که یه مسیر ۲۰ دقیقه‌ای رو باهاش بریم اینور و اونور.

 

البته این برای الانه وگرنه اون موقع با همون موتور می‌رفتن خارج از شهر پیک‌نیک. اما بیاین یه سفر بریم قدیم قدیما. اون موقعی که این موتورها تو بورس بودن، بعدش میریم سراغ مدل‌های جدیدیش.

 

 

انواع موتورهای گازی در قدیم

اولین سری این موتورها که وارد ایران شد، همون موتورهای نوستالژی ژاپنی بود. یه وسیله‌ خیلی جدیدی هم محسوب می‌شد که اتفاقا تو اون سال‌ها استقبال زیادی هم ازش شد.

 

انواع موتورهای گازی در قدیم

 

موتورهای گازی در اصل یه دوچرخه بودن با یه باک بیضی شکل و یه انجینی که بهشون اضافه شده بود. ته ته سرعتشونم ۳۰ کیلومتر بود. البته رو کیلومترشون تا ۶۰ نوشته بود، ولی این عدد، یه عدد اسمی بود.

 

اگه از ۳۰ بالاتر می‌رفت، یه فشاری به موتور میومد که به پِت پِت میوفتاد و زارتی خراب میشد. اولین مدلی که می‌خوایم باهاش بریم تو خاطرات گذشته، مدل براوو هستش.

 

 

براوو نوستالژی

ورود براوو به ایران، برمی‌گرده به دهه‌ی ۷۰ شمسی. این موتور ساخت شرکت پیاجیو ایتالیا بود و با شعار (براوو برای نسل جوان)، خیلی زود محبوبیت پیدا کرد.

 

شرکت‌هایی که براوو رو عرضه می‌کردن، نیرو محرکه و ایران دوچرخ بودن. دوتا شرکت قدیمی و با اصالت. براوو موقعی که اومد، دوتا رقیب سرسخت داشت.

 

براوو نوستالژی

 

یکی رِکس و یکی هم پژو، ولی یه سری مزیت داشت که باعث شد خیلی راحت اون دوتا رو شکست بده.

 

ظاهر زیبا، سرعت و شتاب بالاتر نسبت به اونا و استفاده از تسمه بجای زنجیر برای انتقال قدرت به لاستیک عقب، ویژگی‌هایی بود که براوو رو متمایز می‌کرد. برای همینم بود که خوب فروش رفت.

 

 

جدول مشخصات فنی موتور گازی براوو

 

حجم انجین ۴۹ سی سی
نوع انجین دو زمانه / هوا خنک
سیستم سوخت رسانی کاربراتوری
سیستم انتقال قدرت تسمه
قدرت ۱.۴ اسب بخار (تقریبی)
ضریب تراکم ۸.۹:۱
وزن ۵۰ کیلوگرم
فاصله دو محور ۱۰۵ سانتی متر
ابعاد (طول / عرض / ارتفاع) ۱۶۰ / ۶۷ / ۱۰۳ سانتی متر

 

رِکس، اولین موتور گازی ایران

موتور گازی رِکس، اولین موتور سیکلت بود که وارد ایران ‌شد و ساخت اون به سال ۱۳۵۲ برمی‌گرده. قبل از اینکه براوو بیاد، اصلی‌ترین رقیب رِکس، پژو بود.

 

رِکس یه موتور دنده‌‌ای اتوماتیک بود که برای تولید برق قوی‌تر از کوئِل بهره می‌برد. قدیمی‌ها رِکس رو از پژو بهتر می‌دونستن و می‌گفتن خیلی‌ نرم‌تر از پژو بود.

 

رِکس، اولین موتور گازی ایران

 

ولی چون خیلی شبیه دوچرخه بود، فرمون بدی داشت و بجای بلبرنگ هم از ساچمه ساخته شده بود. اما از اینا گذشته، وزن کمی داشت و طراحیشم ساده بود و تا حدیَم زیبایی خودش رو داشت.

 

باک بیضی شکل، فرمون بزرگ، شاسی و بدنه‌ ساده، چرخ‌های بزرگ و گلگیر بلند ویژگی‌هایی بود که رِکس رو از موتور گازی‌های دیگه متمایز می‌کرد. اما مزیت اصلی اون که باعث میشد تو سواری خیلی نرم باشه، سیستم تعلیقش بود. رِکس یه انجین ۴۷ سی سی، تک سیلندر، دو زمانه و هوا خنک داشت که توسط شرکت آلمانی Sachs که کارش تولید اِنجین بود، ساخته شده بود.

 

خب بریم سراغ یکی دیگه از مدل‌های نوستالژی…

 

 

موتور گازی پژو

تو اون سال‌ها سرسخت‌ترین رقیب رِکس، موتور گازی پژو بود. پژو از این مدل، دوتا نسخه تولید کرد. تو یه نسخه باک سوخت عقب موتور بود و تو نسخه‌ دیگه، باک جلوی موتور بود.

 

مدلی که باک عقب بود نسبت به اون مدل وزن سبک‌تری داشت ولی قدرت کمتری داشت. تو ظاهر فرق آنچنانی با رِکس نداشت و تفاوت اصلیش تو قسمت فرمون بود که نسب به رِکس کوچیک‌تر بود، وگرنه چرخ‌هاش، گلگیر، سایز و … شبیه همون بود.

 

بعد از این موتورها و با پیشرفت تکنولوژی، موتورهای ایژ یا ایج سروکلشون پیدا شد و بعد اونا هم طرح هوندا ۱۲۵ وارد ایران شد که تا به الانم تولید میشه.

 

موتور گازی پژو

 

از موتور گازی‌های قدیم گفتیم، حالا وقتشه بریم سر وقت جدیداش و ببینم اونا چه جوری کار می‌کنن. صد در صد خیلی تفاوت دارن!!

 

 

موتور سیکلت‌های گازی جدید

موتورهای گازی جدید با نسل قدیم تفاوت‌های زیادی داشتن. همون طور که گفتیم قدیمی‌ها مثل یه دوچرخه بودن که یه موتور احتراقی روشون سوار بود که میشد هم گاز بخورن، هم با پدال حرکت کنن.

 

اما الان اوضاع فرق کرده. موتورهای گازی جدید الان همون موتورهای برقی کوچیکن که با برق کار می‌کنن.

 

موتور سیکلت‌های گازی جدید

 

یه سری ویژگی‌هاشون مثل ابعاد، تا حدودی مثل همون مدل‌های قدیمه و تفاوتشون تو اینه که با تکنولوژی پیشرفته و مدرن ساخته شدن. در ادامه‌ می‌خوایم بریم یه سری از جدیداشون رو باهم بررسی کنیم.

 

 

اسکوتر برقی سایلِنس سیت‌مو

سایلِنس سیت‌مو توسط شرکت اسپانیایی سایلنس طراحی شده. این اسکوتر یه باتری لیتیوم یون قابل جدا شدن داره که می‌تونه تو ۶ الی ۸ ساعت شارژ بشه و با یه بار شارژ، تا ۱۴۰ کیلومتر رو طی کنه.

 

اسکوتر برقی سایلِنس سیت‌مو

 

سیت‌مو قدرت حرکتیش رو از یه موتور الکتریکی با توان ۹ کیلو وات می‌گیره که می‌تونه تا حداکثر سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت، سرعت بگیره. ویژگی‌های دیگه‌ این موپد، طراحی مدرن، صفحه نمایش لمسی، ردیاب GPS، ترمز رگنراتیو و سیستم اتصال به تلفن همراهشه.

 

 

سوپر سوکو Supersoco CPx

این موتور برقی، ساخت کشور دوست و همسایه، چین هستش. یه اسکوتر با باتری لیتیوم یون که می‌تونه تو ۳ الی ۴ ساعت شارژ بشه و با یه بار شارژ، ۱۴۰ کیلومتر طی کنه.

 

سوپر سوکو Supersoco CPx

 

البته چینیا از این مدل دوتا نسخه ساختن، یکی با باتری دوبل که همین نسخه‌ست و یکی هم با باتری تک که تا ۷۰ کیلومتر می‌تونه طی کنه. سوپر سوکو قدرتش رو از یه موتور الکتریکی ۴.۸ کیلو وات می‌گیره و می‌تونه تا ۹۰ کیلومتر در ساعت هم سرعت بگیره.

 

 

نیو NIU NQi GT/S

بازم کشور دوست و همسایه،‌ یعنی چین. این اسکوتر هم مثل مدل دیگه‌ چینیا، از یه باتری لیتیوم یون استفاده می‌کنه که تو ۵ الی ۶ ساعت شارژ میشه و یه بار شارژ هم، می‌تونه مسافت ۶۵ کیلمتری رو طی کنه.

 

نیو NIU NQi GT/S

 

موپد نیو، قدرتش رو از یه موتور الکتریکی ۴.۵ کیلو واتی با گشتاور ۹۰ نیوتن متر می‌گیره و می‌تونه تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیره. ویژگی اصلی این مدل حالت‌های رانندگی هستش که داره. همچنین نیو، سه حالت رانندگیِ ورزشی، پویا و ذخیره رو شامل میشه.

 

 

پیاجیو ۱ Piaggio

یه اسکوتر برقی ایتالیایی از شرکت پیاجیو معروف. این مدل در دو نسخه ساخته شده که یکی از موتوری با قدرت ۱.۲ کیلو وات ساخته شده و یکی هم از یه موتور با قدرت ۲ کیلو وات ساخته شده.

 

پیاجیو ۱ Piaggio

 

حداکثر سرعت نسخه ۱.۲ کیلو واتی، ۴۵ کیلومتر بر ساعته و حداکثر سرعت نسخه ۲ کیلو واتی ۶۰ کیلومتر بر ساعت ثبت شده. مسافتیم که می‌تونن طی کنن، به ترتیب ۵۵ و ۸۵ کیلومتره.

 

 

سونرا Sunra ROBO S

و بازم هم کشور دوست و همسایه، جمهوری خلق چین. کلا چینیا دست به ساخت و تولیدشون خیلی خوبه.

 

موتور گازی جدید سونرا از یه باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۲.۹ کیلو وات بهره می‌بره که تو ۴ ساعتم شارژ میشه و با یه بار شارژ، می‌تونه مسافت ۹۶ کیلومتری رو طی می‌کنه.

 

راهنمای کاربردی خرید موتور سیکلت

 

قدرت حرکتی این موپِد، از یه موتور برقی ۳ کیلو وات با گشتاور ۱۹۵ نیوتن متر میاد که می‌تونه تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت بگیره. مهم‌ترین ویژگی این اسکوتر، فضای حمل باریه که در اختیار راکبش قرار میده.

 

 

هوروین Horwin EK3

بلاخره وقتی اتریشی‌ها موتوری مثل KTM رو می‌زنن، باید یه موپِد درجه یکم بزنن. این اسکوتر با ظاهر براق خودش، از یه باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۲.۹ کیلو وات ساخته شده که تو ۴ ساعت هم فول شارژ میشه و با همین شارژ، می‌تونه تا ۹۶ کیلومتر طی کنه.

 

هوروین Horwin EK3

 

هوروین قدرت حرکتیش رو از یه موتور برقی ۶.۲ کیلو وات با گشتاور ۱۹۵ نیوتن متر می‌گیره و می‌تونه تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیره. ویژگی اصلی این موتور گازی جدید، شتاب اولیه‌ای که داره، هستش. اون می‌تونه تو ۶ ثانیه از صفر به ۶۰ کیلومتر برسه. چیزی نیست ولی برای یه موتور برقی عدد خیلی خوبیه.

 

 

بی‌ام‌ دبلیو BMW CE 04

خب نمیشه تو لیست موتورهای گازی جدیدِ معروفِ موپِد، اسم کمپانی معروف BMW نباشه.

 

کلا آلمانی‌ها تو طراحی و ساخت وسایل نقلیه،‌ خیلی خاص و منحصر به‌فرد عمل می‌کنن. دقیقا مثل همین موتور برقی CE 04 که یه ظاهر خیلی عجیب و غربی داره.

 

این اسکوتر از یه باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۸.۹ کیلو وات استفاده می‌کنه که تو ۴ ساعت پر میشه و تا ۱۳۰ کیلومتر هم می‌تونه طی کنه. اما قدرتش!! قدرت این مدل از یه موتور برقی ۳۱ کیلو وات با گشتاور ۶۲ نیوتن متر گرفته میشه و می‌تونه تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت بگیره.

 

بی‌ام‌ دبلیو BMW CE 04

 

یعنی از یه موتور هوندا که ما داریم هم بیشتر میره. حالا قابلیت‌هاش!! سیستمِ آب خنک، صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی با قابلیت ناوبری و اتصال به تلفن همراه، فضای حمل زیاد، پورت شارژ USB و …. این موپِد یکی از بهترین و خاص‌ترین موپِد‌های جهان به حساب میاد.

 

 

حرف آخر

خب رسیدیم به حرف آخر این مقاله. وقتی حرف از موتور گازی میشه، یاد کوچه خیابونا قدیم شهرمون و سروصدایی که این موتورها به‌وجود میاوردن، میوفتیم.

 

اما دیگه خبری از اون سروصدا و اون آلودگی نیست. با پیشرفت تکنولوژی، موتورهای گازی جاشون رو به اسکوترهای برقی یا به اصطلاح موپِد (Moped) دادن.

 

وسایل نقلیه‌ای که چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ زیبایی، یه چهره‌ی دیگه‌ای به شهرمون میدن. البته هنوز طرفدارای زیادی پیدا نکردن و اونم به خاطر نبود زیرساخت درسته.

 

ولی در آینده می‌تونن جایگزین خوبی برای موتورهای بنزینی باشن. امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه.

 

اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنت‌ها با ما درمیون بزارین 😊

پدال، مرکز تخصصی فروش موتور سیکلت

دیدگاه‌های نوشته

*
*