فروشگاه اینترنتی انواع موتور سیکلت جدید {نقد و اقساط}
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

عیب‌یابی موتور سیکلت با ترفندهای کاربردی {صرفه‌جویی در هزینه‌ها با پیدا کردن عیب‌ها توسط خودتون}

عیب‌یابی موتور سیکلت با ترفندهای کاربردی {صرفه‌جویی در هزینه‌ها با پیدا کردن عیب‌ها توسط خودتون}

مبحث عیب‌یابی و تعمیر موتور سیکلت یکی از واجبات مهم برای نگهداری موتوره و باید رعایت بشه.

 

فرض کنید سوار یه موتورید و یه خیابونی که یکمم شیب‌ داره رو طی می‌کنید اونم با این ساندویچ‌های بمبی که وسط خیابون هست.

 

این وسط یهو موتور ریپ میزنه یا اصلا خاموش میشه، چه مصیبتی! تو خیابونی که شیب داره موتور خراب میشه.

 

تازه دیرتم هست و باید استرس اینکه دیر نرسی رو بکشی. بعضی وقتا که کاری نمیشه کرد و باید بری تعمیرگاه، ولی بعضی وقتا هم هست که می‌تونی خودت آستین بالا بزنی و موتورو جمعش کنی.

 

مثلا خیلی پیش میاد که زنجیر موتور بیوفته که البته زنجیر جا انداختن کار خاصی نداره ولی باید بلد باشی که چجوری جاش بندازی.

 

اینکه بدونی وقتی موتور یه چیزیش میشه و بتونی همون لحظه متوجه بشی که مشکل از کجاست، یه مزیت برای یه موتورسوار به حساب میاد.

 

بعضی وقتا عیب‌یابی و تعمیر موتور، احتیاج به تخصص خاصی نداره و همین که بدونی چی‌ به‌ چیه، می‌تونی خودت موتور رو تعمیر کنی.

 

حالا فرض می‌کنیم که خرابی که برای موتور بوجود اومده کار یه تعمیرکاره و از دست ما کاری برنمیاد.

 

تو این شرایطم اگه بدونیم مشکل و خرابی از کجاست به نفعمونه، چراکه اونوقت میفهمیم که تعمیرکار کارشو خوب بلده یا نه و هزینه‌ای که ما میکنیم تو چاه نمیره.

 

در این مقاله قصد داریم در مورد عیب‌یابی موتور سیکلت صحبت کنیم.

 

نگهداری از باتری موتورسیکلت

 

عیب‌یابی باتری موتورسیکلت

اولین چیزی که میخوایم بررسی کنیم، باتری موتوره که منبع تغذیه برق موتورسیکلت محسوب میشه.

 

وقتی شما استارت میزنید تا موتور روشن بشه، این باتری هستش که برق موتور رو به جریان میندازه تا موتور روشن بشه.

 

حالا فرض کنید باتری موتور مشکل داشته باشه یا ضعیف باشه، اون وقته که موتور روشن نمیشه یا اگه هم بشه، یه چند باری باید استارت بخوره.

 

برای اینکه باتری به این درجه نرسه و ضعیف بشه، باید به طور منظم بررسی بشه. عیب‌یابی باتری و تعمیر اونم کاری نداره.

 

وقتی موتور رو روشن می‌کنید، از قدرت نور و چراغ‌های موتور میشه فهمید که باتری ضعیف شده یا نه، که اگه ضعیف بود باید شارژ بشه یا کلا عوض بشه.

 

اتصالات باتری رو همیشه تمیز کنید. این کار باعث میشه تا رسوبات و گرد و غباری که روی سطح اتصالات جمع شدن، پاک بشن.

 

اگه بی‌خیال تمیز کردن اتصالات باتری بشید، احتمال داره این رسوبات و آلودگی‌ها موجب خوردگی باتری و آسیب به ترمینال‌های اون بشه.

 

اتصالات باتری نباید شل و ول باشه، چراکه اگه شل باشه جریان به‌درستی وارد قطعات موتور نمیشه و باعث میشه تا قطعات دیگم خراب بشن و نیاز به تعمیر داشته باشن.

 

این نکات عیب‌یابی و تعمیر موتورسیکلت، عمر باتری رو زیاد میکنه و دیگه احتیاجی به پرداخت هزینه‌های اضافی هم نیست.

 

نگهداری از لاستیک‌های موتورسیکلت

 

بررسی و تعمیر لاستیک موتور

موتور یه وسیله‌ایه که رو دوتا چرخ راه میره که اگه این دوتا چرخ یا لاستیک مشکل داشته باشن، احتمال داره سلامتیتون رو از دست بدین.

 

بی‌پروا گفتم، چون واقعا مسئله‌ی مهمیه. کار خاصی هم نداره، فقط باید هر روز که از خونه میزنید بیرون، لاستیک‌ها رو بررسی کنید که اگه مشکی داشت، چک بشن.

 

اولین کاری که می‌کنید، اینکه باد لاستیک‌ها رو چک کنید. با انگشت شصت لاستیک‌ها رو فشار بدین و از تنظیم بودن فشار باد تایرها مطمئن بشین.

 

البته باید به صورت دوره‌ای، مثلا هر دوهفته یه‌ بار، باد لاستیک‌ها رو با دستگاه پمپ باد تنظیم کنید.

 

یادتون باشه که اگه باد لاستیک موتور کم باشه، لاستیک گرم میشه و سرعت مستهلک شدن اون بالا میره و اگه باد لاستیک زیاد باشه، عمر مفید لاستیک موتور کم میشه.

 

عمر مفید لاستیک هم زمانیه که آج لاستیک‌ها حدودا به ۱.۶۰ میلیمتر برسه، اون موقع‌ست که باید لاستیک‌ها رو عوض کنید.

 

همین طور که لاستیک‌ها رو هر روز چک می‌کنید، رینگ‌ها رو هم یه نگاهی بهش بندازید که اگه خم شدن یا ترک برداشتن، باید تعمیر بشن.

 

بررسی کردن لاستیک‌های موتور، یه نکنه خیلی ساده‌ از نکات عیب‌یابی و تعمیرات موتورسیکلت به حساب میاد که باید هر روز انجام بشه.

 

زنجیر یا تسمه موتورسیکلت

 

عیب‌یابی و تعمیر سیستم انتقال نیرو و زنجیر

یکی دیگه از نکاتی که از مبحث عیب‌یابی و تعمیر موتورسیکلت باید رعایت بشه زنجیره که باید از سالم بودن و تنظیم اون مطمئن باشید.

 

در موتور سیکلت انتقال نیرو توسط زنجیر یا تسمه شکل می‌گیره که اگه مشکی در زنجیر بوجود بیاد، هیچ نیرویی برای حرکت به چرخ عقب منتقل نمیشه.

 

بعضی وقتا عیب‌یابی و تعمیر زنجیر موتورسیکلت احتیاجی به تعمیرکار حرفه‌ای نداره و اگه بلد باشید خوتون می‌تونید تعمیرش کنید.

 

زنجیر موتور هم باید به طور منظم بررسی بشه و فقط کافیه موتور رو روی جک وسط بزارید و ببینید که چرخ عقب و اتصالاتش به درستی کار میکنه یا نه.

 

هیچ‌وقت از آب برای تمیز کردن زنجیر موتور استفاده نکنید، اینکار باعث میشه که زنجیر زنگ بزنه و پوسیده بشه.

 

اگه دیدید که زنجیر کثیف شده بجای آب از یسری مایعات مخصوص برا تمیز کردن اون استفاده کنید تا دچار خرابی نشه.

 

زنجیرو نذارید خشک کار کنه که اگه کار کنه بر اثر گرمای زیاد موقع حرکت فرسوده و پاره میشه.

 

پس همیشه زنجیر رو با روغن مخصوص چرب کنید تا روان کار کنه. اگه زنجیر شل باشه و یهو پاره بشه، از چرخ دنده میوفته و قبل از اینکه چرخ عقب قفل بشه، باید وایسید و سریع به فکر عوض کردن زنجیر باشید.

 

ترمز موتور سیکلت

 

بررسی و تعمیر ترمز موتورسیکلت

وقتی شما دارید با سرعت در خیابون‌های شهر چرخ می‌زنید، یهو متوجه می‌شید که ترمزتون نمیگره یا اگه بگیره خیلی ضعیف میگیره.

 

در رانندگی یکی از نکات حیاتی اعم از وسیله ‌نقلیه، ترمز وسیله‌ است که باید درست کار کنه.

 

برای بررسی ترمزها شما باید به ضخامت دیسک ترمز توجه کنید که اگه از حداقل مجازش نازک‌تر شده باید عوض بشه.

 

باید حواستون به تاب داشتن دیسک ترمز موتور هم باشه که اگه این مورد پیش بیاد و بهش توجهی نشه، امکان داره حین ترمز گرفتن تعادل موتور بهم بریزه.

 

به غیر از دیسک باید کالیپرم بررسی کرد. اگه کالیپرها مشکلی داشته باشن، باعث میشه تا لنت زودتر از بین بره و استهلاک و مصرف سوخت هم بالا میبره.

 

بعد از هربار تعویض لنت‌ها، باید کالیپرها رو با گیریس نسوز روان کنید و ترمزها رو هم مطابق نیازتون ریگلاژ کنید. در مبحث تعمیرات موتورسیکلت، سالم بودن ترمز رو حتما جدی بگیرید.

 

تعویض روغن موتور سیکلت

 

تعویض روغن موتور سیکلت

روغن باعث میشه که انجین و دنده‌های موتور روان کار کنن و باید قبل از اینکه سوار موتور بشید، روغن موتور، آب رادیاتور (در بعضی موتورها) و روغن ترمز رو چک کنید.

 

تعویض مرتب و به‌موقع روغن موتور، از آسیب رسیدن به موتور و دنده‌ها جلوگیری میکنه.

 

روغنی که شما برای موتور استفاده می‌کنید با روغنی که یکی دیگه‌ برای موتورش استفاده میکنه فرق داره.

 

زمان تعویض روغن هر موتوری متفاوته و برای دونستن زمان تعویض روغن موتورسیکلتتون، از یه متخصص معتبر باید مشاوره بگیرید.

 

نشت روغن از زیر موتور رو همیشه چک کنید و یادتون باشه که استفاده کردن از روغن غلیظ و کثیف، باعث بالا رفتن مصرف سوخت و پایین اومدن عمر موتور میشه.

 

تعویض به موقع روغن موتور موردیه که باید در عیب‌یابی و تعمیر موتور سیکلت جدی گرفته بشه.

 

عیب‌یابی کاربراتور موتور

 

عیب‌یابی کاربراتور موتور

کاربراتور قطعه‌ایه که مقدار هوا و سوخت تزریق‌شده به سیلندر رو مخلوط میکنه. موتور فضای خلأ ایجاد میکنه و اجازه میده تا هوای جذب ‌شده از طریق فیلتر، از اونجا به داخل کاربراتور کشیده ‌بشه.

 

مخلوط هوا و سوخت به سیلندر که محل شمع موتوره، تزریق میشه و شمع‌ها مخلوط رو آتیش میزنن و پیستون‌ها رو به‌ سمت پایین فشار میدن و میل‌لنگ رو هم می‌چرخونن.

 

این روند باعث میشه تا موتور شروع به کار کردن کنه. حالا اگه کاربراتور براش مشکلی بوجود بیاد، عملکرد کلی موتور بهم میریزه. پس باید به اون توجه کرد.

 

یه سری علائم هست که نشون میده کاربراتور مشکل داره و باید تعمیر بشه. این علائم عباتند از: ریپ زدن کاربراتور، شنیدن صداهای غیر طبیعی، خارج شدن دود از کاربراتور و ایجاد رسوب در کاربراتور.

 

معمولا کثیف بودن باک و زنگ زدگی اونه که باعث میشه رسوب در کاربراتور ایجاد بشه. در مبحث تعمیر موتور سیکلت، تعمیر کاربراتور باید حتما توسط یه تعمیرکار حرفه‌ای صورت بگیره.

 

تنظیم و تعمیر کلاچ موتورسیکلت

 

تنظیم و تعمیر کلاچ موتورسیکلت

تنظیم بودن کلاچ موتورسیکلت باعث میشه تا عمر صفحه کلاچ، گیربکس و انجین بالا بره.

 

پس باید همیشه کلاچ موتور رو بررسی کرد تا اگه تنظیم نیست یا مشکلی داره، برطرف بشه. رگلاژ نبودن کلاچ و یا شل بودن بیش از حد اون، باعث میشه تا وقتی میخواین کلاچ بگیرید، به سیستم انتقال نیرو ضربه وارد بشه و فرسوده بشه.

 

البته نباید هم کلاچ رو خیلی سفت کرد که این مسئله باعث میشه صفحه اصطکاک زیادی داشته باشه و به‌غیر از اینکه مصرف سوخت رو بالا میبره، موجب از بین رفتن زودتر دیسک و صفحه هم میشه.

 

در نتیجه تنظیم بودن کلاچ در مبحث تعمیرات موتور سیکلت، باعث کم شدن مصرف سوخت و عمر مفید موتور میشه و باید رعایت کرد.

 

عیب‌یابی شمع موتور

 

عیب‌یابی شمع موتور

گفتیم که مخلوط هوا و سوخت توسط شمع آتیش میگیره و با احتراقی که بوجود میاره، انرژی لازم برای حرکت موتور رو فراهم میکنه.

 

پس اگه شمع موتور مشکلی براش بوجود بیاد، موتور اصلا روشن نمیشه، چون اصلا احتراقی بوجود نمیاد که روشن بشه.

 

اگه شمع کار کنه ولی نه به‌درست، مصرف سوخت رو بالا میبره، آلاینده زیادی تولید میکنه و استهلاک قطعات موتور رو هم بیشتر میکنه. از اینا گذشته، باید از شمعی استفاده کرد که استاندارد باشه وگرنه این مشکلات دوباره ایجاد میشه.

 

برای اینکه بفهمیم شمع مشکل داره یا نه یسری علائم هست که می تونیم بهش اشاره کنیم: شنیدن صدای غیرطبیعی از اگزوز موقع شتاب گرفتن، روشن نشدن موتور.

 

مبحث شمع از مباحث تعمیرات موتورسیکلت، مورد مهمیه که اگه رعایت نشه، باعث میشه تا موتور اصلا روشن نشه و یا اگه هم روشن بشه، عمر موتور رو میاره پایین.

 

بررسی کمک فنر و سیستم تعلیق موتور

 

بررسی کمک فنر و سیستم تعلیق موتور

آخرین موردی که میخوایم در مبحث تعمیرات موتورسیکلت بهش اشاره کنیم، کمک فنر و سیستم تعلیق موتورسیکلته.

 

وظیفه اصلی کمک فنر، خنثی کردن ناهمواری‌های جاده و ایجاد تعادل موتور هنگام رانندگی که از آسیب دیدن به موتور جلوگیری میکنه.

 

خراب بون و مشکل داشتن کمک فنرها یسری نشونه‌هایی داره که اگه به این نشونه‌ها توجه نکنیم، موتورسیکلت دچار آسیب میشه. این نشونه ها عبارتند از:

 

  • ایجاد بخار روغن روی کمک فنر
  • عدم تعادل هنگام ایجاد ضربه
  • پرش کمک فنر هنگام عبور از سرعت‌گیر

آشنایی با روش‌های کاربردی نگهداری از موتور سیکلت + راهنمای خرید لوازم یدکی برای آن

 

حرف آخر

عیب‌یابی و تعمیر موتور سیکلت، مبحث خیلی مهمیه که روی عمر مفید موتورسیکلت تاثیر میذاره و باید رعایت بشه.

 

برای اینکه درست از موتورتون نگهداری کنید و موتور هم مثل یه رفیق همیشه کنارتون باشه، باید همیشه بهش رسیدگی کنید.

 

حتما باید به طور منظم قطعات موتور سیکلت رو بررسی کنید که اگه

 

مشکلی داشت یا نیاز به تعمیر داشت، سریع اقدام کنید. اگه یه قطعه از موتور خراب بشه و بی‌خیال درست کردنش بشید، همون قطعه باعث میشه تا قطعات دیگه هم دچار خرابی بشن.

 

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.

اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنت‌ها با ما درمیون بزارین 😊

 

پدال، مرکز تخصصی فروش موتور سیکلت

دیدگاه‌های نوشته

*
*

    محمد رضا 22 شهریور 1402 پاسخ

    واقعا توضیحات کامل،زیبا و کارآمدی رو بیان کردین که در زمان وقوع مشکل صد درصد بکار می آید،متشکر.

      گروه تولید محتوای پدال 22 شهریور 1402 پاسخ

      ممنون از لطف شما، محمد رضا عزیز

        مهرداد @ 30 شهریور 1402 پاسخ

        اقا دم شما همیشه گرم باشه خیلی حال کردم با این همه حرفهای پر محتوایی که زدی ایوالله داری. خیلی هم ممنون

          گروه تولید محتوای پدال 30 شهریور 1402 پاسخ

          با عرض سلام و و درود

          از نظر شما ممنونیم. اگر در رابطه با عیب یابی موتور سیکلت تجربه‌ای دارین بفرمایید تا دیگران هم استفاده کنند. در واقع هدف این مطلب انتقال تجربیات یک مکانیک در این حوزه هستش که موتور سواران بتونن خودشون موتور سیکلت رو بررسی کنن و دیگه برای موارد سطحی هزینه نکنند.

      گروه تولید محتوای پدال 30 شهریور 1402 پاسخ

      با عرض سلام و و درود

      نظرتون برای ما ارزشمنده و خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده. مطلب با کمک یک مکانیک که در حوزه موتور تجربه بالایی داره نوشته شده اما اگه شما هم در این خصوص تجربه‌ای دارین، بفرمایید تا دیگران هم استفاده کنند.

    مهران 8 مهر 1402 پاسخ

    بعضی اوقات بخاطر وایر هم میشه که برق رو به شمع نمیرسونه
    یا سر چوپوقی رو در بیاریرید مطمئن شوید که برق به سر شمع میرسد

      گروه تولید محتوای پدال 8 مهر 1402 پاسخ

      با عرض سلام و درود
      ممنون از توجه و نکته‌ای که اشاره کردید

    مسعود 30 آبان 1402 پاسخ

    سلام . موتورم استارت نمیخورد ، باتری به باتری از ماشین کردم روشن شد . چطور بدونم مشکل از باتری ، ویا شارژکن باتری ؟