فروشگاه اینترنتی انواع موتور سیکلت جدید {نقد و اقساط}
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

موتور سیکلت: از گذشته تا امروز {همه چیز درباره این وسیله نقلیه ارزان}

همه چیز درباره موتورسیکلت

می‌خوایم در مورد وسیله‌ای صحبت کنیم که خیلی‌ها، اونو به خاطر داشتن صفاتش می‌شناسن. صفاتی از قبیل سرعت، شتاب، هیجان و حتی صداش. قبل از اینکه موتور سیکلت اختراع‌شه، هیچ کس فکر نمی‌کرد که بشه با یه وسیله‌ای که فقط رو دوتا چرخ استواره، حرکت کرد. اما الان فقط حرکت ملاک نیست. همون طور که سطح دانش، فرهنگ و … مردم بیشتر شده، فاکتور و پارامترها برا انتخاب موتور سیکلت هم دقیق‌تر و جزئی‌تر شده. یکی از مهم‌ترین پارامترها، پولِ پول. بله مهم‌ترین مسئله‌ای که تمام مردم دغدغش رو دارن. بخصوص تو کشور خودمون. می‌گن کسی که نمی‌تونه ماشین بخره، می‌ره موتور می‌خره و منظورشون هم قشر ضعیف جامعه‌ست. اما کِی قراره دست از این حرفای پوچ، بی‌ارزش و غیر انسانی برداریم!! این حرف دقیقا از دل، سیاستمدارها میاد. کسایی که می‌گن ما همه برابریم، ولی هیچ وقت پاشون رو این‌ور مرز نذاشتن.

این حرفا رو زدیم که بگیم، تموم اون شعارها رو بریزید دور. موتور سیکلت فراتر از این حرفاست که می‌زنن. بهتر بگیم موتورسواری یه سبک زندگی، که خیلی‌ها تو دلش هستن ولی نمی‌دونن که هستن. یکی برا عشقش می‌خره، یکی برا کار می‌خره و یکی هم برا تفریح. از همه مهم‌تر، اینکه تو ترافیک و شلوغی هم گیر نمی‌کنیم. اماااا… قراره از موتورسواری لذت ببریم، نه اینکه بلای جونمون بشه. حتما شما هم شنیدین که می‌گن (موتوریو به‌پا). شاید یکی از دلایلی که موتور رو مخصوص قشر ضعیف جامعه اسم می‌برن، همین به‌پاهای مردم باشه. پس بیاین تا نشون بدیم، ماها چه کسایی هستیم. اصلا بریم از اول ماجرا شروع کنیم. اینکه موتور دقیقا چیه، مخترعش کیه، چه قوانینی داره، برای خرید موتور سیکلت باید به چه مواردی توجه کرد و ….

موتور سیکلت دقیقا چیه؟

به وسیله‌ای که از یه موتور احتراق درونی یا برقی تشکیل شده و روی دوتا چرخ حرکت می‌کنه، موتور سیکلت می‌گن. البته ۳چرخ و ۴چرخ هم داریم و به خاطر اینکه از همین انجین ساخته می‌شن، به اونا هم می‌گن موتور سیکلت. اغلب موتورا از یه‌سری اجزای اصلی تشکیل می‌شن که عبارتند از:

  • فرم: ساختار اصلی موتورِ که از قاب، فرمون، صندلی یا زین، چرخ‌ها و لاستیک‌ها شکل می‌گیره.
  • موتور: در واقع همون انجین یا پیشرانه‌ست. جایی که قدرت و گشتاور موتور با احتراق سوخت یا برق بوجود میاد.
  • ترانسمیشن: ترانسمیشن بخشی از موتورِ که قدرت و حرکت رو از انجین به چرخ‌ها منتقل میکنه. ترانسمیشن شامل دنده، کلاچ، شفت یا زنجیر و ….
  • برق موتور: موتور سیکلت دارای باتری، دینام، رگولاتور و غیره‌ست. این قطعات جریان برق موتور رو برا روشنایی چراغ‌ها، صفحه نمایش، استارت و … ایجاد می‌کنن.
  • سیستم ترمز: وقتی می‌خوایم موتورسواری کنیم اونم با سرعت، باید به فکر توقفش هم باشیم. سیستم ترمز دقیقا همین کارو انجام می‌ده.
  • تعلیق موتور: کمک فنر موتور یا همون سیستم تعلیق، ضرباتی که موقع رانندگی به موتور وارد میشه رو جذب می‌کنه. این کار از آسیب به قطعات دیگه‌، جلوگیری می‌کنه.

این می‌شه ساختار اصلی موتور سیکلت. حالا می‌خواد کلاس تورینگ باشه یا نیکد. فرقی نداره، همشون از این فرم پیروی می‌کنن. اما این ساختار، کِی و توسط چه کسی شکل گرفت؟ بریم سراغ تاریخچه این وسیله نقلیه و با مخترعش یا بهتره بگیم مخترعانش، آشنا بشیم…

 

اولین موتور سیکلت ساخته شده در جهان

 

اولین موتور سیکلت در جهان

ایده و طراحی اولین موتور سیکلت، برمی‌گرده به نیمه دوم قرن نوزدهم. گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ در سال ۱۸۵۵ میلادی، در شهر اشتوتگارت آلمان اولین موتور احتراق درونی رو، روی یه دوچرخه پدال دار نصب کردن. دوچرخه‌ای که از بنزین تغزیه می‌کرد و ۰.۵ اسب بخار، حداکثر قدرتی بود که می‌تونست ارائه بده. پس از ساخت، پائول پسر دایملر موتور رو مورد آزمایش قرار داد و اسمش رو گذاشت، دایلمر رایت واگن. در واقع رایت واگن دوچرخه‌ی موتور داری بود که با سوخت نفتی روشن می‌شد و حرکت می‌کرد. بدنه اون از چوب، شاسی فلزی و چرخ‌هایی که از ترکیب اسپوک‌های چوبی و تسمه‌ ساخته شده بودن، فرم گرفته بود. دایلمر رایت واگن با انجین تک سیلندر اتوسیکل و کاربراتور تلمبه‌ای، به عنوان اولین موتور سیکلت جهان، شناخته می‌شه. اما ایده و ساخت موتور سیکلت، به این دو نفر ختم نمی‌شه. بعضی از اسناد، نام گوتلیب دایملر رو به عنوان پدر موتور سیکلت معرفی کردن و این در حالیه که بعضیا معتقدن مخترع موتور سیکلت، یه ایتالیایی به نام جوزپه مورنینگو بوده. کلا اینکه مخترع موتور سیکلت کیه، حرف و حدیث‌های زیادی هست.

دوچرخه‌های موتوردار

اواسط قرن ۱۹ میلادی و در سال ۱۸۶۰ پییر میشو، برای ساخت دوچرخه‌های پدالی، شرکتی به نام میشو و شرکا رو راه انداخت. پسر میشو، ارنست، ۷ سال بعد یه موتور با سوخت بخار آب، روی دوچرخ‌های پدال‌دار نصب کرد. ارنست نام اختراع خودش رو، دوچرخه‌های موتوردار گذاشت. تو همون سال‌ها بود که یه کارمند سابق شرکت مایباخ در آمریکا به نام پیر لالمان، دوچرخه‌ای با موتور بخار رو به ثبت رسوند. همه‌ی این افراد به عنوان مخترع موتور سیکلت معرفی شدن. امااا، اولین اقدامی رسمی برای طراحی و ساخت موتور سیکلت، در سال ۱۸۸۱ رقم خورد. لوییس کوپلند آمریکایی، با نصب یه بویلر کوچیک، دوچرخه‌ی موتورداری رو با حداکثر سرعت ۱۹ کیلومتر بر ساعت معرفی کرد. کوپلند پس از اختراع موفقیت آمیزش، شرکت خودش رو به نام نورثروپ برای ساخت نخستین سه‌چرخه‌های موتوردار، بنا کرد. پس از نورثروپ شرکت‌های دیگه‌ای مثل باتلر انگلستان، رو سه‌چرخه‌های موتوردار سرمایه‌گذاری کردن و در نهایت پیشگامان ساخت اتومبیل در دنیا لقب گرفتن.

 

اولین موتور سیکلت وارد شده در ایران

 

ورود موتور سیکلت به ایران

طبق اسناد گمرک ایران، اولین موتور سیکلت در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی توسط کشورهای هند و روسیه، وارد ایران شد. البته اون زمان هندوستان تحت سلطه‌ی انگلیسی‌ها بود و در نتیجه می‌شه گفت، انگلیس و روسیه بودن که وسیله‌ی نقلیه‌ی موتوری رو وارد ایران کردن. یه وسیله‌ای که در اصل همون دوچرخه‌ی موتوردار بود که اول مطلب در موردش صحبت کردیم. نقلِ که می‌گن اولین موتور کامل توسط انگلیسی‌ها در دهه ۳۰ شمسی برای استفاده نیروهای خودشون، وارد ایران شد و پس از جنگ جهانی دوم این موتورها به دست ایرانی‌ها رسید. ولی یه‌سری از مورخان این گفته رو قبول ندارن و می‌گن تجار ایرانی این موتورها رو از کمپانی‌های انگلیسی خریدن و وارد کشور کردن. موتورهای ساده‌ای که تو اون زمان برای شهروندان ایرانی تازگی داشتن و مورد استقبال زیادی هم قرار گرفتن و این شروع تجارت موتور توسط اروپایی‌ها از جمله ایتالیا، فرانسه و آلمان در ایران بود.

تحول صنعت موتور سیکلت در ایران

با وجود اینکه چند سالی از ورود موتورهای اروپایی به ایران گذشته بود، اما تحول بزرگ در صنعت موتور سیکلت، در اواخر دهه ۳۰ شمسی با ورود برندهای ژاپنی رقم خورد. ولی ورود ژاپنی‌ها هم تداوم کاملی نداشت و با وقفه چندین ساله روبه‌رو شد. نخستین برند ژاپنی که بعد از این وقفه وارد ایران شد، موتور سیکلت یاماها بود. برندی که توسط کارخانه‌ی ایران دوچرخ در بازار عرضه شد و تونست دهه ۵۰ رو به اسم خودش ثبت کنه.

 

اولین موتور سیکلت سوزوکی سال 1965

 

سوزوکی خاطره‌انگیز

با ورود یاماها به ایران، بازار موتور کامل دگرگون شد و این فرصتی بود که کمپانی‌های دیگه‌ی ژاپنی وارد رقابت بشن. سامورایی معروف و تازه نفس اومد. موتور سیکلت سوزوکی دومین برندی ژاپنی بود که توسط آقای گلابچی وارد ایران می‌شد. موتورهای دو زمانه ۸۰، ۱۰۰ و ۱۲۵ سی سی که در کنار موتورای یاماها، طرفداران زیادی پیدا کرده بودن. اوج شهرت سوزوکی برمی‌گرده به سال‌های ۵۷ تا ۶۲. تو اون زمان موتور Gs1000 با حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت و با طراحی زیبا، صلابت و شتابی که داشت، تبدیل شد به رویای جوانان ایرانی. اما ورود موتورهای سنگین تداومی نداشت و پس از اوج درگیری‌های دهه ۶۰ و زیاد شدن ترورهای خیابونی، فروش و تردد موتور با انجین بالای ۲۵۰ سی سی به غیر از ارگان‌های دولتی و نظامی، توسط کمیته انقلاب ممنوع شد.

 

اولین موتور هوندا سال 1947

 

هوندا و کاوازاکی

هوندا سی جی ۱۲۵ رو همه می‌شناسیم، بخصوص موتورسوارها. موتوری که با ورودش کل بازار رو گرفت و هنوزم طرح موتور هوندا 125 توسط شرکت‌های داخلی تولید میشه. البته یکی از موتورهای هوندا که در خاطرات ما ایرانی‌ها ثبت شده، موتورهای تریل ۲۵۰ سی سیِ. این موتور در طول ۸ سال دفاع مقدس و طی جنگ ایران و عراق، به وفور استفاده می‌شد. بعد از یاماها، سوزوکی و هوندا، دیگه نوبت به کاوازاکی رسید که وارد این رقابت مهیج بشه. کاوازاکی زمانی وارد کشور شد که بازار موتور سیکلت در شرایط سکونی قرار داشت و این یه فرصت ایده‌ال برا اونا بود. همین شد، دهه ۷۰ شمسی با ورود برند کاوازاکی صنعت موتور در ایران دوباره استارت خورد و دوام پیدا کرد. در حال حاظرم، خفن‌ترین موتور وارداتی تو ایران، کاوازاکی نینجا دو سیلندره. از اینجا بود که دیگه صنعت موتور ایران جون گرفت و آروم آروم به برندها و شرکت‌های داخلی اضافه می‌شد. بماند که بیشتر برندهایی هم که هست چینی و ما از داشتن بعضی از برندها محرومیم.

خب اینم از تاریخچه ورود موتور سیکلت به ایران. در ادامه می‌خوایم با انواع موتور یا بهتره بگیم کلاس‌ها، آشنا بشیم.

فروشگاه موتور سیکلت (انوع موتور سیکلت)

 

انواع موتور سیکلت

قدیم، موتور رو به عنوان یه وسیله رفت و آمد می‌شناختن. ولی همون طور که اول مطلب گفتیم، الان دیگه از اون خبرا نیست. انقدر مدل‌های مختلفی اومده، که آدم می‌مونه کدوم رو انتخاب کنه. طراحی، ساخت و تکنولوژی به کار رفته در هر کدوم از این مدل‌ها یا کلاس‌های موتور سیکلت، اساس و پایه علمی خودشون رو دارن. موتورها براساس نیاز راکب طراحی می‌شن، حالا می‌خواد تردد در سطح شهر باشه یا مسابقات موتورسواری و براساس همون کاربرد کلاس‌بندی می‌شن. کلاس‌هایی که خودشون به چندتا دسته تقسیم می‌شن.

موتور سیکلت‌های استاندارد (Standard)

موتورهای استاندارد، رایج‌ترین و معمولی‌ترین کلاس‌ بین بقیه کلاسان. انجین نسبتا قوی دارن و از لحاظ قیمتی هم، مقرون به‌صرفه‌ان. زین معمولی، فرمون عمودی و کم بودن لوازم جانبی، ویژگی‌های بارز این کلاس‌ به حساب میاد. از همه مهم‌تر، هزینه‌ی نگهداری و تعمیرشونِ که نسبت به کلاس‌های دیگه کمتره. معروف‌ترین موتور استاندارد، هوندا ۱۲۵ سی سیِ.

موتورسیکلت‌های کروزِر (Cruiser)

موتورهای معروفه هارلی دیویدسونی. کروزِرها به خاطر شتاب بالا، گشتاور کم و طی کردن مسافت طولانی، بهترین گزینه برای سفرهای کوتاهَن. زین یا صندلی کروزِرها ارتفاع کمتری نسبت به سطح زمین داره. فرمونشون بلنده و جاپای راکب هم نسبت به زین موتور، جلوتره. این نوع نشستن رو اصطلاحا بهش APE Hanger Pos می‌گن که مدل نشستن میمون‌هاست و باعث خستگی کمتر بدن حین موتورسواری می‌شه.

موتور سیکلت‌های ورزشی (Sport)

موتورهای ورزشی، برای سواری با سرعت بالا و مسابقات‌ طراحی می‌شن. دارای فلاپ‌های پلاستیکی، موقعیت سواری رو به جلو، تعلیق سخت و انجین قدرتمندی‌ هستن. اکثر موتورهای ورزشی یا اسپرت چهارسیلندر خطی یا دوقلو V شکل‌ان. لاستیک‌هاشون نسبت به کلاس‌های دیگه عریض‌تر و بزرگ‌تره و پیچیدن با سرعت بالا باهاشن راحته.

موتور سیکلت‌های تورینگ (Touring)

همون طور که از اسمشون مشخصه، این موتورها برا سفر و تور مسافرتی طراحی شده. موتورهای تورینگ، صندلی نرم و راحتی دارن و فرمونشون هم به صورت عمودی نصب شده. انجین تورینگ‌ها به خاطر مسافت طولانی که طی می‌کنن، قدرت‌ بالایی دارن. بارزترین ویژگی ظاهریشون هم، وجود لوازم جانبی مثل صندوق، رادیو، گرم‌کن و غیره‌ست. این ویژگی‌ها، راحتی و امکانات بیشتری رو موقع سفر در اختیار موتورسوار قرار می‌دن.

موتورهای فرا جاده‌ای (Off-Road)

ساختار و کاربرد این موتورها با موتورهایی که تا الان گفتیم، کاملا متفاوته. فراجاده‌ای‌ها یا همون آفرود، وزن کمتر و فاصله بیشتری از سطح زمین دارن و به‌علاوه قدرت مانور بالایی هم نسبت به کلاس‌های دیگه دارن. لاستیک‌های ضخیم و ضربدری این موتورها اجازه میده تا موتورسوار روی سطوح ناهموار مثل ماسه، گِل و خاک نرم، راحت حرکت کنه.

موتور سیکلت‌های دوگانه (Dual Sport, On/Off-Road Motorcycle)

به این کلاس، هم دو منظوره می‌گن، هم دوال اسپرت. این موتورها مزیتی دارن که بقیه کلاس‌ها ندارن. فرقی نداره که شما بخواین تو جاده‌های آسفالتی رفت و آمد کنین یا جاده‌های خاکی. دوال اسپرت‌ها جوری طراحی شدن که قابلیت تطبیق با شرایط مختلف جاده‌ای رو داشته باشن. تعلیق قدرتمند، لاستیک‌های عاج‌دار و ارتفاع زین، ویژگی‌های ظاهریِ دومنظوره‌هاست.

اسکوتر (Scooter)

اسکوترها در مقایسه با موتور سیکلت‌های دنده‌ای، معمولا وزن سبک‌تری دارن. البته به‌غیر از مدل ماکسی که بعضا وزن بیشتری هم داره. اصلی‌ترین مشخصه این اسکوترها، سیستم گیربکسشونِ که از نوع اتوماته (CVT) و رانندگی رو راحت‌تر می‌کنه. به‌غیر از گیربکس، تجهیزات بیشتری هم نسبت به موتورهای معمولی یا استاندارد دارن.

اینم از کلاس‌بندی اصلی وسایل نقلیه‌ی موتوری. اما چرا اصلی؟ هر کلاس چندتا زیرمجموعه برا خودش داره. شاید در طراحی اصلی از یه نوع باشن، ولی وقتی جزئیاتشون رو دقیق‌تر بررسی کنیم، با تفاوت‌های زیادی روبرو می‌شیم. در مطلب انواع موتور سیکلت، تفاوت‌های اونا رو توضیح می‌دیم. بریم سروقت آشنا شدن با برندهای مطرحِ جهانی…

 

انواع برندهای موتور سیکلت در ایران و جهان

 

برندهای موتور سیکلت در جهان

تو دنیا، شرکت‌ها و برندهای مختلفی وجود دارن. از شرق بگیر تا غرب. هر کدومشون هم با سیاست‌ها و استراتژی خودشون فعالیت می‌کنن. به طور مثال، برند وسپا تمرکزش رو ساخت اسکوترِ. یا مثلا هارلی که کروزر طراحی می‌کنه. این مسئله در اصل به تاریخچه‌ی اون برند برمی‌گرده. اینکه از کجا نشات می‌گیره و برای چه قشری موتور طراحی کرده. این کمپانی‌ها به عنوان پیشرو این صنعت تلقی میشن و هر ساله، در حال پیشرفت و خلق تکنولوژی جدیدی‌‌ان.

برند‌های آسیایی:

  • هوندا (Honda): هوندا یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های ژاپنی که در سال ۱۹۴۶ میلادی تاسیس شد و در سال ۱۹۵۹، اولین موتور سیکلت خودش رو به نام C100 Super Cub روانه بازار کرد.
  • یاماها (Yamaha): یاماها موتور در سال ۱۹۵۵ با تولید دوچرخه موتوری کار خودش رو آغاز کرد. یاماها با تولید محصولاتی با طراحی زیبا، قدرت بالا و صدای نرم به عنوان یه برند پیشرو در جهان شناخته می‌شه.
  • سوزوکی (Suzuki): شرکت سوزوکی ژاپن در سال ۱۹۰۹ میلادی تاسیس و در سال ۱۹۵۲ اولین موتور سیکلت خودش رو به نام Power Free معرفی کرد.
  • کاوازاکی (Kawasaki): کاوازاکی یکی دیگه از برندهای ژاپنیِ که در سال ۱۸۹۶ تاسیس شد و در سال ۱۹۶۰ اولین موتور سیکلت خودش رو به نام B8 عرضه کرد.

برندهای اروپایی و آمریکایی:

  • بی‌ام‌و (BMW): ب‌ام‌و آلمان یکی از شرکت‌های معروف و محبوب در صنعت خودرو و موتور سیکلتِ. این شرکت آلمانی در سال ۱۹۱۶ تاسیس و در سال ۱۹۲۳ اولین موتور سیکلت خودش رو به نام R32 معرفی کرد. ب‌ام‌و با تولید محصولات باکیفیت، طراحی منحصر به فرد، قابل اطمینان و لوکس، به عنوان یه برند پرافتخار و خاص تو جهان شناخته می‌شه.
  • هارلی‌-دیویدسون (Harley-Davidson): برند آمریکایی که یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان موتور سیکلت در دنیا‌ست. هارلی در سال ۱۹۰۳ تاسيس شد و در سال ۱۹۰۵ اولین موتور سيكلت خودش رو به نام Model 1 روانه بازار كرد. این برند با توليد محصولات با طراحي كلاسيك، قدرت بالا و صدای خشن، به عنوان يه برند فرهنگی و پيشرو در جهان شناخته می‌شه.
  • دوکاتی (Ducati): برند معروف ایتالیا که در سال ۱۹۲۶ تاسیس شد و در زمینه تولید موتور سیکلت‌های لوکس و پرقدرت فعالیت داره. دوکاتی موتورهاش رو به صورت دست‌ساز و با جزئیات دقیق و زیبا طراحی می‌کنه. این برند در رده‌های بالای MotoGP فعالیت می‌کنه.
  • وسپا (Vespa): زنبور معروف ایتالیایی که موتورهای جمع‌ و جور و شاداب تولید می‌کنه. پیاجیو که مادر وسپاست، با ساخت هواپیما فعالیت خودش رو شروع کرد و پس از جنگ جهان دوم، دست به تولید موتور سیکلت سَبُک و مناسب برا شهرونداش زد.
  • بنلی (Benelli): یکی دیگه از قدیمی‌ترین کمپانی‌های ایتالیایی که در سال ۱۹۱۱ تاسیس شده. بنلی موتوراش رو با طراحی خلاقانه و با قدرت و شتاب بالا طراحی کرده. این برند در رشته‌های ورزشی مانند Superbike و MotoGP فعالیت زیادی داره.

شرکت های موتور سیکلت در ایران

 

شرکت‌های موتور سیکلت در ایران

اوایل ورود صنعت وسایل نقلیه‌ی موتوری به ایران، محدود بود به چندتا شرکت انگشت شمار. اما الان از چندتا کارخونه، رسیدن به ده‌ها مجموعه. بعضی از این شرکت‌ها و برندهای تولیدکننده داخلی، محصولات خودشون رو با قطعات داخلی یا وارداتی تولید می‌کنن. یه‌سری دیگه هم هستن که نماینده یا مونتاژکننده برندهای خارجی‌ان. اما واقعا تا حالا چیزه خاصی برا ارائه نداشتن. بیشتر محصولاتشون مونتاژه و چیزی نیست که بگیم صفرتاصد تولید داخله. ولی چاره‌ای هم نیست. اما شرکت‌های ایرانی که تو این حوزه فعالیت می‌کنن: کبیر، نیرو موتور، هانی موتور، گروه صنعتی کثیر، عرفان سیکلت ایرانیان، نیکران موتور پاسارگاد، جهان رو، سپهر خودرو، کویر موتور، ثاقب خودرو، پیشرو گستر فارس، تکتاز موتور و… .

خب تا به اینجا مقاله، در مورد روند پیدایش موتور سیکلت، برندهای معروف و در نهایت شرکت‌های ایرانی گپ زدیم. اما استفاده از موتور، شرایطی داره که باید تا جایی که می‌شه رعایت کرد. یادتون نره می‌خوایم سبک زندگی موتوری رو باهم بسازیم. پس باید رعایت کنیم تا این نگاه برداشته بشه.

قوانین استفاده از موتور سیکلت

هر کشور یا منطقه تو دنیا، قوانین خاص خودش رو برا رانندگی و استفاده از موتور سیکلت داره. این قوانین ممکنه درباره‌ی مواردی مثل سرعت، کلاه ایمنی، لباس، چراغ‌ها، صدا، تعداد سرنشین، گواهینامه و بیمه باشن. یه‌سری از این مقررات رو همه‌ی کشورا دارن و یه‌سری دیگم هستن که مختص یه منطقه‌ست. مثل قوانینی که تو کشور خودمون هست. اما بیاین این طوری بهش نگاه کنیم، که این موارد رو خودمون برا موتورسواری تعیین کردیم.

  • گواهینامه: اولین قانون برا موتورسواری، داشتن گواهینامه‌ست که باید با نوع موتور سیکلت و قدرتش هم‌خونی داشته باشه. خیلی‌هامون بلدیم موتورسواری، ولی واقعا نمی‌صرفه که جریمه بشیم و موتوری که وسیله‌ی دستمونه بره تو پارکینگ.
  • بیمه شخص ثالث: داشتن بیمه‌ی ثالث با گواهینامه هیچ فرقی نداره و به‌نفعمونه. حداقلش اینه که بدون استرس رانندگی می‌کنیم. بيمه بايد پوشش‌ لازم رو در صورت تصادف يا آسيب ديدگی يا خسارات وارد شده به ديگران رو فراهم كنه.
  • کلاه ایمنی: درسته یکم گرونه، ولی یه لحظه فکر کنین، اگه خدایی نکرده یه اتفاقی بیفته و کلاه نداشته باشیم، چی می‌شه؟ سعی کنیم برا حفظ جونمون که شده، ازش استفاده کنیم.
  • پوشش مناسب: قرار نیست یه کاپشن و بوت مخصوص بپوشیم. قراره لباسی بپوشیم که هم راحت باشه و همه اگه اتفاقی افتاد، کمتر آسیب ببینیم.
  • چراغ‌ها: فرض کنین شب داریم تو خیابون رانندگی می‌کنیم، اونم با چراغ خاموش یا خراب. حالا دوباره فرض کنین که یه ماشین با چراغ خراب داره میاد سمتمون. هیچی دیگه شاخ به شاخ می‌شیم. پس اینم رعایت کنیم تا احتمال تصادفمون کمتر بشه.

خب، اینم از قوانین موتورسواری. اوایل مقاله به مدل‌های مختلفی که تو بازار موجوده، اشاره کردیم. اما بین این همه مدل، کدوم رو باید خرید؟

 

خرید موتور سیکلت

خرید موتور سیکلت

قبل از خرید موتور سیکلت، باید از خودتون بپرسین که چرا می‌خوام موتور بخرم؟ برای تفریح و لذت می‌خوام؟ یا برای استفاده روزمره و صرفه جویی در هزینه‌هام؟ یا اصلا برای کار میخوام بخرم؟ و شایدم بخوام وارد مسابقات موتور سواری بشم؟ پاسخ به این سوالات باعث میشه تا نوع و سبک موتور سیکلتی که لازم دارین رو راحت‌تر پیدا کنین. بعد از اینکه هدفتون رو برا خرید موتور پیدا کردین، حالا باید سراغ کلاس موتور سیکلت و زیرمجموعه‌هاش برین. البته موقع خرید باید یه نگاهیَم به جیبتون بندازین، بعد برند موتور رو انتخاب کنین. متاسفانه این مورد رو همه درگیرشیم و کاریشم نمی‌شه کرد. برا خرید موتور، دوتا راه داریم. یکی اینکه بریم نقد بخریم، یکی هم اینکه قسطی خرید کنیم. بیشتر فروشگا‌ها هم الان فروش قسطی دارن، ولی اینکه کدوم به‌صرفه در بیاد و شرایط مناسب‌تری داشته باشه، مهمه. ما خودمون سعی کردیم بهترین شرایط رو ارائه بدیم. شرایطی که بشه بدون پیش‌پرداخت و از دم قسط، وارد سبک زندگی موتوری شد. در این مورد تو مطالب جدیدمون، بیشتر گپ می‌زنیم. اما حرف آخرمون…

حرف آخر

تو این مقاله، با تاریخچه و تحولات موتور سیکلت از گذشته تا امروز آشنا شدیم. اینکه چه جوری موتور سیکلت از یه دوچرخه تبدیل شد به این چیزی که الان هست. با شرکت‌ها و برندهای معروف و پرطرفدار موتور سیکلت در جهان و ایران آشنا شدیم و در آخرم قوانین استفاده از موتور سیکلت و نحوه انتخاب و خرید موتور سیکلت رو هم بررسی کردیم. این مطلب شروع سبک زندگی موتوری بود و قراره بیشتر باهاش اُنس بگیریم و دنیای جذاب موتورسواری رو، بهتر بشناسیم.

 

اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنت‌ها با ما درمیون بزارین 😊

 

بنر انتهای صفحه مقاله

دیدگاه‌های نوشته

*
*

    عارف شعبانی 1 شهریور 1402 پاسخ

    مطلب بسیار کاملی درباره موتور سیکلت بود. از خوندنش لذت بردم. فقط توی این مقاله قیمت نزدین! مثلا قیمت موتور هوندا ۱۲۵ چنده؟

      گروه تولید محتوای پدال 1 شهریور 1402 پاسخ

      از نظر مثبت شما ممنونیم. برای مشاهده لیست قیمت موتورها به صفحه موتور سیکلت مراجعه کنید.