فروشگاه اینترنتی انواع موتور سیکلت جدید {نقد و اقساط}
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

روش‌های عملی نگهداری و تقویت موتور سیکلت {تجربیات یک مکانیک ماهر}

روش‌های عملی نگهداری و تقویت موتور سیکل

وقتی قراره یه موتور سیکلت بخریم، نگهداری و تقویت اون مساله مهمیه که باید رعایت بشه. ما در بعضی مواقع فقط به فکر نگهداری موتوریم که میشه به تعویض روغنِ به موقع اون اشاره کنیم.

 

ولی اگه قرار باشه موتور رو تقویت کنیم، به‌غیر از نگهداری موتور باید به فکر تقویت خود موتور بیفتیم.

 

البته این برای زمانیه که میخوایم موتور بازدهی بیشتری نسبت به بازدهی اصلی خودش داشته باشه. پس تقویت موتور در این شرایط الزامیه.

 

نگهداری از موتور و تقویت اون دو مقوله‌ایه که نمیشه اونا رو از هم جدا کرد ولی بسته به کاربرد موتور می‌تونیم این دوتا مولفه رو از هم جدا کنیم.

 

در این مقاله قصد داریم با نگهداری و تقویت موتورسیکلت بیشتر آشنا بشیم و راهکار اونا رو بدونیم.

 

نگهداری از موتور سیکلت

 

نگهداری از موتور سیکلت

فرضا شما یه جنسی خریدین که بهتون درست کارایی بده و بجای اینکه یه باری از رو دوشتون برداره، به یه چالش تبدیل بشه.

 

حتما برای شما هم حتما پیش اومده که یه وسیله نقلیه خریده باشید یا شنیده باشید که هر کاری میکنم بازم درست نمیشه و همش خرج برام میتراشه. خب چرا؟

 

اگه همون وسیله نقلیه رو بهش رسیدگی کنید و ازش درست نگهداری کنید اینطوری میشه که دائم خراب بشه؟ بله شما هرچیزی که بخرید باید ازش مراقبت و نگهداری کنید.

 

مثلا وقتی شما یه موتور میخرید که مخصوص جاده آسفالته، نباید ازش انتظار داشت که مثل موتورهای تریل تپه‌های خاکی رو بالا بره.

 

مکانیزم اون موتور با اون موتور کلا فرق داره. یا مثلا اگه موتور مرتب تمیز نشه، خاک، گِل یا هرچی، باعث میشه تا عملکرده موتور ضعیف بشه.

 

حالا میگید که وقتی کاکرده بخریم چیکار کنیم؟ ما که نمیدونیم اون موتور قبلا دسته کی بوده و چطوری ازش نگهداری کرده؟ بله اینا درسته.

 

اول بگم نباید انتظار داشت و خرید موتور سیکلت وسیله دست دوم یه ریسکه. ولی میشه تا حدی این ریسک رو کمش کرد. چطوری؟

 

فرقی نداره که چه وسیله می‌خواین بخرید، هر وسیله که باشه قبل اینکه خریداری بشه باید با یه کارشناس مشورت کرد تا تموم نکاتی که باعث میشه اون وسیله ضعیف کار کنه یا خرابی خاصی داره، مشخص بشه.

 

بعد که متوجه مشکلاتش شدید، اون موقع اقدام به خرید می‌کنید و میدونید که باید چطوری از اون نگهداری کرد.

 

شستشوی موتورسیکلت

 

شستشوی موتورسیکلت

تمیز کردن موتور و شستشوی موتور باید به طور منظم انجام بشه. فرض کنید شما در یه شب بارونی با موتور رفتید بیرون.

 

خبری هم از بارون نبود و یهو بارون بارید.

 

به خاطر آلودگی که شهر و کشورمون رو فرا گرفته، قطرات آب باعث گل شدن جاده میشه و با تردد در مسیر و به دلیل چرخش تایرها، آبی که روی زمین هست به موتوسیکلت پاشیده میشه و باعث میشه بعضی از منافذ موتور بسته بشه.

 

وقتی این اتفاق بیفته، موتور عمکردش رو از دست میده پس باید موتور تمیز بشه. شستشوی موتور فقط به عملکرد خود موتور برنمیگرده و تمیز بودن اون روی راننده هم تاثیر میزاره.

 

مثلا تو خیابون یه موتورسوار میبینید که خیلی شیک لباس پوشیده ولی موتورش خیلی تمیز نیست ولی برعکس یه موتورسوار میبینید که یه لباس معمولی پوشیده ولی موتورش شسته شده و تمیزه.

 

بعضی وقتا تمیز بودن و شستشوی موتور روی شخصیت موتورسوار هم تاثیر میذاره.

 

نگهداری از باتری موتورسیکلت

 

نگهداری از باتری موتورسیکلت

باتری موتور سیکلت یکی از قطعات حیاتی اونه که اگه به درستی نگهداری نشه، ممکنه باعث خاموش شدن موتور موقع رانندگی بشه یا اصلا روشن نشه.

 

یه جورایی باتری موتور مثل قلب میمونه که اگه از کار بیوفته، موتور خاموش میشه و باید هر چند وقت یه بار شارژ بشه.

 

اگه از موتور زیاد استفاده می‌کنید، باید حواستون به باتری باشه که خالی نکنه و به طور منظم هم چک بشه و هم شارژ بشه.

 

یه نکته مهمی که در مورد باتری هست، اینکه باتری باید در دمای مطلوبی قرار بگیره.

 

حتما دیدید که در سرما موتور درست روشن نمیشه و این به خاطر سردی هواست که نمیذاره باتری درست کار کنه. همون طور که نباید موتور سرما ببینه، نور مستقیم آفتاب هم باعث ایجاد اختلال در عملکرد باتری میشه.

 

به‌غیر از اینکه موتور باید در دمای مطلوبی باشه، باید از زنگ‌زدگی و خوردگی اونم جلوگیری کنید.

 

زنگ زدگی و خوردگی باعث میشه که اتصالات باتری ضعیف بشه و جریان برق به درستی منتقل نشه.

 

برای تمیز کردن و نگهداری از سطح باتری و اتصالاتش، باید از یه پارچه خشک و تمیز استفاده کنید و برای جلوگیری از زنگ‌زدگی باید از چرب‌کننده‌های مناسب استفاده بشه.

 

نگهداری از سیستم ترمز موتور

 

نگهداری از سیستم ترمز موتور

سیستم ترمزی که در موتورسیکلت‌ها استفاده میشه دو نوعه که یا کاسه‌ایه یا دیسکی.

 

ترمزهای کاسه‌ای که تکلیفش روشنه ولی ترمز دیسکی میتونه تقویت بشه و قوی‌تر عمل کنه.

 

برای همین بعضی موتورها در ترمزهاشون از سیستم ABS یا CBS استفاده میکنن. البته بعضی وقت‌ها استثنا هم به وجود میاد.

 

مثلا ترمز عقب موتور اونجر ۲۲۰ کلاسِ کروزر، کاسه‌ایه ولی ABS هم داره که خب این موارد زیاد نیست.

 

در هر صورت فارغ از اینکه سیستم ترمز از چه نوعیه، باید از اون درست نگهداری بشه یا اگه تعویض خواست تعویض بشه.

 

وقتی از موتور زیاد استفاده میکنید، قاعدتا از ترمزش هم زیاد استفاده میشه که این باعث ساییده شدن لنت و دیسک موتور میشه و باید تعویض بشه.

 

ترمز موتور به وسیله اتصالات سیم و کابل عمل میکنه، یعنی شما ترمز جلو رو که میگیرید، سیمی که از فرمان به ترمز جلو وصل شده کشیده میشه تا ترمز بگیره.

 

حالا اگه این اتصالات پوسیده بشن یا زنگ بزنن، ترمز موتور یا ضعیف کار میکنه یا اصلا دیگه کار نمیکنه، پس، از پوسیده شدن و زنگ زدگی اتصالات جلوگیری کنید.

 

وقتی قراره از موتور استفاده کنیم و با یه سرعت معمولی مسیر رو طی کنیم، باید به ترمز موتور اطمینان داشته باشیم برای همین نگهداری از ترمز موتور اهمیت زیادی داره که باید رعایت کرد.

 

نگهداری و تعویض روغن موتور

 

نگهداری و تعویض روغن موتور

وقتی موتور بدون روغن کار کنه که اصطلاحا میگن موتور خشک کار میکنه، علمکرد موتور رو کاهش میده و حتی باعث میشه بقیه اجزاء موتور هم خراب بشن.

 

تعویض روغن موتور باید مرتب انجام بشه و بر اساس یه زمان مشخص مثل ۱۰۰۰ کیلومتر باید صورت بگیره.

 

البته این عدد بستگی به خود موتور و روغنی که استفاده میشه داره و باید در این رابطه با کارشناس مشورت کرد.

 

اگه روغن به طور منظم عوض نشه، باعث میشه که روغن کثیف بشه و راندمان و عملکرد موتور رو کاهش بده که این اصلا برای موتور خوب نیست.

 

در این وضعیت اگه دیدید که روغن رنگش تیره شده یا سطحش از سطح استاندارد پایین‌تره، باید به فکر تعویض روغن موتور بیوفتید.

 

همه روغن رو واردموتور نکنید. شما وقتی می‌خواین برید شام بیرون، فکر میکنید کجا برم کیفیتش خوب باشه.

 

روغن موتور هم همین طوره و برای اینکه از موتور درست نگهداری کنید، نباید هر روغنی رو استفاده کنید.

 

نگهداری از لاستیک‌های موتورسیکلت

 

نگهداری از لاستیک‌های موتورسیکلت

عمر دقیق لاستیک موتور براساس صحبت متخصصین ۴ سال هستش و باید بعد ۴ سال لاستیک موتور تعویض بشه.

 

حالا در این بین یه سری اتفاقات میفته که لاستیک‌ها زودتر فرسوده میشن و زودتر از موعد باید عوض بشن.

 

مقدار استفاده از موتور، اصلی‌ترین عامل تعویض زود هنگامِ لاستیکه. البته نحوه استفاده هم مهمه. مثلا شما با یه لاستیکی که مخصوص آسفالته بخواین مسیر خاکی رو برین، این دقیقا تاثیر میزاره رو عمر مفید لاستیک.

 

درسته که مجبوریم با یه لاستیک معمولی همه‌جا بریم و کاریش هم نمیشه کرد ولی میشه عمرش رو بهینه‌تر کنیم. حالا چه‌جوری؟

 

نکته مهم برای لاستیک موتور یا هر وسیله نقلیه دیگه، تنظیم فشار باد لاستیکه. وقتی باد لاستیک تنظیم نباشه، به لاستیک فشار میاد و از عمر اون کاسته میشه.

 

تنظیم کردن باد لاستیک هم مثل روغن موتوره، باید به طور منظم و مرتب انجام بشه تا عمر لاستیک کمتر از حد استانداردش نباشه.

 

نگهداری از زنجیر یا تسمه موتورسیکلت

 

نگهداری از زنجیر یا تسمه موتورسیکلت

وقتی شما به موتور گاز میدید تا حرکت کنه، یه قدرتی برای حرکت موتور بوجود میاد.

 

حرکت موتور توسط لاستیک عقب انجام میشه پس باید قدرت به لاستیک عقب انتقال پیدا کنه.

 

زنجیر یا تسمه موتور عملیات انتقال قدرت موتور به لاستیک عقب رو انجام میده و اگه زنجیر یا در بعضی موتورها تسمه، خراب باشه موتور درست حرکت نمیکنه.

 

برای اینکه موتور درست عمل کنه، فشار زنجیر باید تنظیم باشه. به طور مثال زنجیر نباید شل باشه یا فشار انقدر زیاد باشه که زنجیر پاره بشه، بلکه باید فشاری که به زنجیر میاد تنظیم شده باشه.

 

چرب بودن زنجیر موتور هم یه عاملیه که باعث میشه زنجیر خیلی روان کار کنه ولی نه هر روغنی. هر چند وقت یه بار باید از چرب بودن زنجیر مطمئن شد تا زنجیر پوسیده نشه و پاره هم نشه.

 

تقویت موتور سیکلت

 

تقویت موتور سیکلت

بعضی از موتورسوارها دوست دارن موتورشون یه صدای خاصی بده یا اصلا موتور، قدرتش بیشتر از حد معمولش بشه.

 

به همین خاطر میرن سراغ ارتقا دادن موتور یا به اصطلاح تیونینگ کردن موتور. بعضی شرکت‌ها موتورهایی که استقبال زیادی ازشون شده رو تو کارخونه تیونینگ میکنن.

 

به طور مثال موتور هوندا CG125 فقط همین حجم انجین توسط برند هوندا براش ساخته شده، ولی شرکت‌های ایرانی اومدن هم ۱۲۵ زدن، هم ۱۵۰ و هم ۲۰۰. تیونینگ کردن موتور باید جوری باشه که موتور زیاد از سطح استانداردش خارج نشه وگرنه دیگه فقط حکم یه موتور تیونینگ زیبا و قشنگ رو داره و قابله استفاده نیست.

 

تقویت کردن موتور بستگی داره به خواسته شما از موتور، مثلا میخواین صدای اگزوز قوی‌تر باشه، پس سراغ تقویت اگزوز و تعویض اون میرین.

 

خلاصه هر قسمتی از موتور رو میشه تیونینگ کرد. البته به‌غیر از مسئله تقویت عملکرد موتور، تیونینگ میتونه جلوه زیبایی هم داشته باشه که اونم برمیگرده به سلیقه شخصی شما.

 

تقویت قطعات مکانیکی و الکتریکی موتور

 

تقویت قطعات مکانیکی و الکتریکی موتور

قطعات مکانیکی موتور سیکلت شامل انجین، گیربکس، زنجیر، لاستیک و … میشه که بر عملکرد کلی مثل شتاب، سرعت و … موتور تاثیر میذاره.

 

برای تقویت و تیونینگ قطعات مکانیکی موتور باید از قطعات استاندارد و باکیفیت استفاده کرد تا موتور دچار مشکل نشه.

 

طی تیونینگ کردنِ موتور باید دقت کرد که آیا این قطعه با این قدرت با موتور سازگاری داره یا نه.

 

این چیزی نیست که سرسری گرفته بشه چون اگه درست اعمال نشه بجای اینکه موتور تقویت بشه و عملکردش بهتر بشه، برعکس هر دفعه باید تعمیر بشه.

 

به‌غیر از قطعات مکانیکی که تاثیر بر سرعت و شتاب موتور دارن، میشه قطعات برقی موتور رو هم تقویت کرد.

 

برای مثال چراغ‌های موتور. میشه به جای چراغ‌های معمولی از چراغ‌های خاص با عمکلرد قوی‌تر استفاده کرد، یا بوق موتور رو تقویت کرد.

 

حتما دیدید که بعضی از موتورها یه سری بوق‌های وحشتناکی دارن که واقعا آزار دهندست، پس رعایت کردن این مورد هم حائز اهمیت هستش.

 

اسپورت کردن موتورسیکلت

 

اسپورت کردن موتورسیکلت

موتور رو هم میشه مثل ماشین اسپورتش کرد. موتورهای هارلی دیویدسون {پست اینستاگرامی هارلی که بود 😊} رو که میشناسیم، این موتورها تو ایران خیلی خیلی کم‌ هستن.

 

ولی یه سری موتور هست که شبیه اوناست، دسته فرمون بلند، زینشون خیلی راحت‌تره و… حتی بعضیاشون دقیقا شبیه همون مدله.

 

این موتورها از لحاظ ظاهری هم تیونینگ شدن و جلوه خاصی دارن. علم الان انقدر پیشرفت کرده که شما هرجور که دلتون بخواد میتونید موتورتون رو تیونینگ کنید و هر شکلی که بخواین دَرِش بیارین.

 

 

حرف آخر

وقتی شما بخواین بهترین عمکرد رو از موتورتون داشته باشید، باید به اون رسیدگی کنید.

 

رسیدگی کردن فقط این نیست که یه دستمال بردارید و تمیزش کنید، باید یه سری قطعاتش رو منظم تعویض کنید و حالا بسته به موتور میتونید تقویتش هم بکنید.

 

نکته مهمی که این وسط هست اینکه، چه برای نگهداری و چه برای تقویت موتور باید حتما با یه کارشناس یا متخصص مشورت کنید.

 

وقتی موتور رو دست کسی بدین که تخصصش در اون حد نیست، نباید انتظار کار خفن رو داشته باشید. هم موتور، اونی نمیشه که شما میخواین و هم پولتون رو دور ریختید. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.

 

اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنت‌ها با ما درمیون بزارین 😊

 

پدال، مرکز تخصصی فروش موتور سیکلت

دیدگاه‌های نوشته

*
*

    علی 20 شهریور 1402 پاسخ

    دو سال دیگه حسرت این قیمتا رو خواهیم خورد
    توی آینده نچندان دور حسرت همین روزای سخت و تلخ رو خواهیم خورد

      امیرعرب 28 شهریور 1402 پاسخ

      باسلام ی موتر بوکسر ۱۵۰ cc دارم که مدل ۹۵ میباشد از اگزوز بعضی مواقع دود سفید میکنه بردم موتور سازی میگه روغن سوزی ندارد چونکه اگزوز چرب نیست خشک است بنظر شما مشکل از کجاست

        گروه تولید محتوای پدال 6 آبان 1402 پاسخ

        با عرض سلام و درود
        این مشکل می‌تونه چندتا دلیل داشته باشه: می‌تونه از نرسیدن درست سوخت به سیستم سوخت رسانی باشه. فرسودگی یا خرابی واشر سرسیلندر هم می‌تونه باعث خروج دود سفید بشه. گرفتگی فیلتر هوا یا نشت روغن یا مایع هم می‌تونه باعث خروج دود سفید از اگزوز بشه.

      گروه تولید محتوای پدال 30 شهریور 1402 پاسخ

      با عرض سلام و و درود

      بله همینطوره ولی با توجه به نوسان نرخ‌ها و افزایش قیمت موتور سیکلت، شما میتونید موتور دلخواه خودتون رو از فروشگاه پدال به صورت قسطی تهیه کنید. البته سعی شده قیمت‌های سایت به روز باشه تا مشتریان راحت تر تصمیم بگیرند.

    Surna 21 شهریور 1402 پاسخ

    درود.بسیار جامع و مفید بود.راستش من یک هندا ۲۰۰ رهرو دارم که ارتقا دادم و شده ۳۵اسب بخار و با مشکل ترمز روبرو هستم.ترمز هندا جوابمو نمیده چکار کنم.چطوری ترمزمو قوی کنم؟؟!؟

    Ğ 25 شهریور 1402 پاسخ

    خیلی عالیه

      گروه تولید محتوای پدال 30 شهریور 1402 پاسخ

      با عرض سلام و و درود

      از اینکه مطلب رو خوندید و نظر گذاشتید ممنونیم. سعی شده در این مقاله همه جوانب روش‌های مفید نگهداری از موتور سیکلت بیان بشه.

    ابراهیم یعقوبی زاده 30 شهریور 1402 پاسخ

    حیف پول بدی موتور های اشغال تو ایران

      گروه تولید محتوای پدال 3 مهر 1402 پاسخ

      با عرض سلام و درود

      با وجود اینکه نظر منفی دارین اما خوشحالیم که نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتین. طبیعتا با هزینه های بالای وسایل حمل و نقلی مثل موتور سیکلت انتظار کیفیت بالایی رو هم داریم اما به خاطر مشکلات به وجود اومده راه چاره ای نیست اما اگر شما موتور سیکلت خوبی میشناسید که کیفیت خوبی داره حتما بهمون معرفی کنید تا بازدیدکنندگان دیگر هم ازش استفاده کنند. این نکته رو هم فراموش نکنید که میتونید از فروشگاه پدال به صورت اقساطی موتور موردنظرتونو بدون پیش پرداخت خرید کنید. ==> موتور قسطی

    ابراهیم نورالدین 6 مهر 1402 پاسخ

    نکات بسیار خیلی خوبی بود، در صورت دقت هم کارایی موتور افزایش پیدا می‌کند هم عمر موتور طولانی می‌شود هم دچار مشکل در طول استفاده نخواهید شد

      گروه تولید محتوای پدال 8 مهر 1402 پاسخ

      با عرض سلام و درود
      ممنون از توجه شما ابراهیم عزیز. بله کاملا درسته با رعایت نکات نگهداری از موتورسیکلت، عمر و کارایی موتور هم افزایش پیدا میکنه.