آشنایی با موتور سیکلت برقی؛ از قدیم تا الان
محتواها
موتور سیکلت برقی، به عنوان یه تکنولوژی و نوآوری پیشرفته در صنعت وسیله نقلیه شخصی، در سالهای اخیر توجه جامعه جهانی رو به خودش جلب کرده.
بعد از اینکه آلایندههای زیست محیطی زیاد شد، شرکتها سراغ ساختن موتور و ماشینهای برقی رفتن.
موتور سیکلتهای برقی که بهشون موتورهای شارژی هم میگن، بجای بنزین از باتری برای حرکت استفاده میکنن.
باتری موتورهای الکتریکی هم با برق شهری شارژ میشه.
بهغیر از اینکه این موتورها، آلایندگی زیست محیطی کمتری دارن، صدای کمتری تولید میکنن و نسبت به موتورهای بنزینی هزینههای کمتری هم دارن.
در ابتدا به خاطر یه سری محدودیتها که وجود داشت، این موتورها زیاد طرفدار نداشتن، ولی با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد زیرساختها، موتورهای شارژی طرفدارهای زیادی پیدا کردن.
در این مقاله قصد داریم با موتور سیکلت برقی و انواعشون آشنا بشیم.
تاریخچه موتور سیکلت شارژی
تاریخچه ساخت موتور برقی دقیقا مشخص نیست ولی طبق گزارشهای ثبت شده، ساخت موتوربرقی به قبل از سال ۱۹۰۰ میلادی برمیگرده.
به گفته بعضی از تاریخدانان، در دهه ۱۸۷۰، تاجری انگلیسی به نام سیگیوسف براون، اولین موتور سیکلت برقی رو طراحی کرد، ولی جایی ثبت نشده.
برای همین نمیشه به این تاریخ استناد کرد.
اولین درخواست ثبت موتور سیکلت شارژی، در ۱۹ سپتامبر ۱۸۹۵ توسط فردی به نام اوگلدن بولتون جونیور از منطقه کانتون اوهایو، به ثبت رسید و ۸ نوامبر همون سال هم یه درخواست دیگه توسط Hosea W. Libbey از بوستون ثبت شد که این شروع تحول در وسائل موتوری بود.
در سال ۱۸۹۶، انگلیسیها در لندن و در نمایشگاه استنلی سیکلت، اولین موتور سیکلت برقی رو به نمایش گذاشتن.
موتوری که در اصل یه دوچرخه بود و با یه باتری که جلوی چرخ عقب بود کار میکرد.
بعد از اون در اکتبر ۱۹۱۱، یه موتور برقی دیگه معرفی شد، موتوری که به گفته سازندههاش با یه بار شارژ میتونست مسافت ۱۶۰ کیلومتر رو طی کنه و یه موتور سه سرعته بود که حداکثر سرعتش، ۵۶ کیلومتر برساعت بود.
تا اون موقع باتری موتور سیکلتها روی چرخ جلو یا عقب تعبیه میشدن، ولی در سال ۱۹۱۹ اولین موتورشارژی که باتریش زیر صندلی قرار میگرفت توسط سیمز و جفریز معرفی شد.
اولین شرکت ساخت موتورهای برقی در چه سالی تاسیس شد؟
اولین شرکت ساخت موتورهای برقی در سال ۱۹۳۶ توسط برادران لیملت در بروکسل تاسیس شد.
در اون زمان بروکسل در اشغال نازیها بود، ولی برادران لیملت تونستن موتورهای برقی که تا سال ۱۹۴۸ ازشون استفاده میشد رو بسازن.
در طول جنگ جهانی دوم، به دلیل سهمیه بندی سوخت در آمریکا، مرل ویلیامز در کالیفرینا یه موتورسیکلت برقی اختراع کرد که بعد از استقبالی که از اختراعش شد، شرکت Parcar Crop کنونی رو تاسیس کرد.
فرآیند پیشرفت تکنولوژی موتورهای برقی، خیلی سریع بود و تا به همین امروز هم ادامه داره.
با پیشرفت علم، موتورهای جدیدی توسط شرکتهای بزرگ در جهان تولید میشن. یکی از اون شرکتها، کاوازاکی ژاپنه.
کاوازاکی با ساختن موتورهای نینجا، یه تحول بزرگ در صنعت موتور بوجود آورد. ولی الان نوبت به موتورهای برقی کاوازاکیه که مثل بمب صدا بده، مثل موتورسیکلت Z و یا نینجای برقی.
انواع موتور سیکلت برقی
موتورهای برقی هم مثل موتورهای بنزینی، کلاسهای متفاوتی دارن. مثل اسکوتر، شهری، جادهای و… . البته ما در ایران، بیشتر اسکوترهای برقی رو دیدیم تا مدلهای دیگه.
نمیگم از بقیه مدلها خبری نیست، هست ولی محبوبیتی که اسکوترهای شارژی دارن رو ندارن.
در حال حاضر شرکتهای بزرگی در جهان هستن که انواع موتور سیکلت برقی رو تولید میکنن.
ما هم در ایران شرکتهایی داریم که تخصصی انواع موتورهای برقی رو تولید میکنن.
شرکت توسن که توسط دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تاسیس شده، در حال حاضر یکی از شرکتهایی هست که انواع موتورهای برقی رو تولید میکنن.
بهترین موتورهای برقی در سراسر جهان عبارتند از:
کلاس نیکد
- موتورسیکلت الکتریکی Verge TS Ultra
- موتورسیکلت الکتریکی Zero SR/F
- موتورسیکلت الکتریکی Pursang E-Tracker
- موتورسیکلت الکتریکی Fuell Fllow
- موتورسیکلت الکتریکی LiveWire Del Mar S2
کافه ریسر
- موتورسیکلت الکتریکی Tarform Luna
- موتورسیکلت الکتریکی LiveWire One
- موتورسیکلت الکتریکی هارلی- دیویدسون Sondors
- موتورسیکلت الکتریکی Super Soco TC
اسپورت
- موتورسیکلت الکتریکی Arc Vector
- موتورسیکلت الکتریکی Energica Ego+
- موتورسیکلت الکتریکی Damon Hyperfighter
آفرود
- موتورسیکلت الکتریکی Cake & Kalk
کروزر
- موتورسیکلت الکتریکی Evoke 6061
اسکوتر
- موتورسیکلت الکتریکی BMW CE 04
- موتورسیکلت الکتریکی Vespa Elettrica
- موتورسیکلت الکتریکی SEAT Mo
قطعات و فناوری موتور سیکلت برقی
موتورسیکلتهای شارژی هم مثل موتورهای بنزینی از قطعات مختلفی تشکیل شدن، با این تفاوت که عملکردشون از طریق نیروی برق انجام میگیره.
این موتورها توان و قدرت کمتری دارن و نباید ازشون توقع خاصی داشت ولی واقعا راحتن. یه مشکلی که موتورهای برقی دارن اینه که زمان شارژ شدنشون زیاده.
مثلا شما وقتی بخواید برید یه موتور معمولی رو بنزین بزنید، حداکثر زمانی که میگیره ازتون، ۱۰ دقیقه است ولی برای موتورهای شارژی این قضیه خیلی زمانبره و حتی ممکنه ساعتها طول بکشه.
در ادامه با فناوری و قطعات مهم این موتورها آشنا میشیم.
باتری موتور برقی
باتری یکی از اجزای کلیدی و مهم در موتورسیکلتهای شارژیه که انرژی الکتریکی رو تو خودش ذخیره میکنه و انرژی لازم برای حرکت موتور رو تامین میکنه.
این باتریها یه سری ویژگی دارن که روی قدرت و توان موتور تاثیر میذاره. اولین پارامتر باتری موتورهای برقی، ظرفیت باتریه که مربوط میشه به مقدار انرژی که ذخیره میکنه و به واحد آمپر – ساعت (Ah)اندازهگیری میکنن.
هرچی ظرفیت باتری بالاتر باشه، دامنه عملکرد و مقدار مسافتی که موتور میتونه بره، بیشتر میشه.
ولتاژ باتری، توان و قدرت موتور رو نشون میده که معمولا در ایران ولتاژ موتورهای برقی حداقل ۴۸ ولتان.
باتری موتورهای شارژی یا از نوع لیتیومیان یا از نوع سرب اسیدی. تفاوت این دوتا باتری هم خیلی نیست، ولی باتریهای لیتیومی عملکرد بهتری دارن اما گرونتر از باتری اسیدیان.
سهولت در کنترل
موتورسیکلتهای برقی، معمولا بدون کلاچ و تک سرعته ساخته میشن و گیربکس اتومات هم ندارن که بخواید دنده عوض کنین.
اگه شما یه تازه کار هستین و قراره یه موتور بنزینی و دندهای بخرین، اول از همه باید با سیستم گیربکس و دنده آشنا بشین ولی همه موتورها تعویض دندههاشون یکی نیست و باهم فرق دارن.
ولی موتورهای برقی اینطوری نیستن و کار کردن باهاشون خیلی راحته. نه نیاز دارین دنده عوض کنین و نه کار خاصی انجام بدین.
شاید بگین موتورهای کلاس اسکوتر هم همین مزیت رو دارن ولی نکته مهم اینجاست که موتورهای شارژی امنیت بیشتری نسبت به اسکوترهای بنزینی دارن، اونم به خاطر حداکثر سرعتیه که دارن.
سیستم ترمز
اگه سوار دوچرخه شده باشین، خیلی راحتتر متوجه سیستم ترمز موتورهای برقی میشین.
ترمز این موتورها، یه سیستم معمولیه که با دوتا اهرم کنترل میشن. اهرم ترمز در موتورهای اسکوتر و برقی شبیه به همه و اهرم جفتشون بر روی دسته موتور قرار گرفته.
بعضی از افراد هستن که میگن ترمز پایی بهتر و راحتتره. بله خب، حرف درستیه.
وقتی شما با موتور دندهای رانندگی کرده باشین، به ترمز پایی عادت کردین و براتون ترمز دستی سخته.
ولی اصولا کنترل با دست از پا خیلی بهتره و شما خیلی زودتر یاد میگیرین و این یه مزیت برای موتورهای برقی و اسکوتریه که باعث راحتی راننده میشن.
آلودگی صوتی
فرض کنید سوار بر موتورین و دارین مناظر اطرافتون رو نگاه میکنین.
اگه موتورتون بنزینی باشه، حتی اگه آروم هم برین باز هم صدای موتور اذیت کننده است.
ولی اگه یه موتور برقی داشته باشین، اصلا احساس سروصدا نمیکنین. مثلا رفتین جنگل و دوست دارین که فقط صدای پرندگان و نسیمی که به درختان میخوره رو بشنوین و همونطور هم با موتور حرکت کنین.
بجای اینکه صدای خشک و خشن موتورهای بنزینی رو مغزتون باشه، بیصدا بودن موتورهای برقی باعث میشه که قشنگ صدای طبیعت رو بشنوین.
انواع موتور سیکلت برقی در ایران
بریم سراغ موتور سیکلتهای برقی ایرانی. در کشورمون اونطوری که از موتورهای اسکوتر استقبال شد، از موتورهای برقی استقبال نشده و بیشترین تقاضای خرید موتور سیکلت برقی، از سمت نووجونها یا بانوانه.
موتورهای برقی که در ایران حضور به هم رسوندن، انواع مختلفی دارن که بیشترین مدل هم از نوع اسکوتر برقیه.
شرکتهای ایرانی که در صنعت موتور سیکلت فعالیت میکنن، الان دیگه همگی وارد موتورسیکلت برقی هم شدن. حالا یا وارد میکنن یا خودشون تولید میکنن.
موتورسیکلت برقی ۶۰۰۰ وات مدل ادونچر، یکی از خاصترین مدلهایی هستش که الان در بازار ایران وجود داره.
این موتور شارژی، ۲۱۰ کیلومتر برد داره و سرعتش به ۱۰۰ کیلومتر برساعت میرسه.
موتورسیکلت برقی ۶۰۰۰ وات که از باتری لیتیوم قابل حمل 72V100Ah استفاده میکنه، از سیستم شارژ سریع هوشمند هم بهره میبره.
حتما شما هم موتور گازیهای قدیمی رو یادتونه.
موتورسیکلت برقی 500 وات دندی (dandy)، یاد اون موتورهای گازی رو دوباره زنده کرده.
این موتور مجهز به پدال برای رکاب زدنه و میتونه مسافت ۳۰ کیلومتر رو با حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر طی کنه.
موتورسیکلت برقی ۵۰۰ وات دندی، مخصوص نوجوونها و میانسالها ساخته شده که بانوان هم میتونن ازش استفاده کنن.
از انواع موتورسیکلتهای برقی دیگه که در ایران هست، میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- موتور برقی دایچی EC 3000
- موتور برقی کویر ET1
- موتور برقی نامی ۸۰۰ وات
- موتور برقی سپهر خودرو
- موتور برقی هیلتون مدل EL1200
- موتور برقی ولتاسیتی اسکورت
- موتور برقی کویر مدل KV1958
- موتور برقی سوپر سوکو TC
انواع موتور سیکلت بدون گواهینامه
کلا موتوری که بشه بدون گواهینامه ازش استفاده کنیم نداریم. البته موتورش رو نداریم وگرنه خیلیها بدون گواهینامه سوار موتور میشن، مخصوصا افرادی که در شهرهای کوچیک زندگی میکنن.
فرقی نداره موتور شما برقی باشه یا بنزینی، اصلا سوختش مهم نیست.
به دستور پلیس راهنمایی و رانندگی، هر وسیلهای که از یه موتور برقی یا بنزینی استفاده کنه برای جا به جایاش، نیاز به گواهینامه داره و نداشتن گواهینامه، تخلف محسوب میشه.
حرف آخر
در این مقاله با موتورسیکلت برقی، فناوری و تاریخچه شکل گرفتنشون آشنا شدیم.
موتورهای شارژی یه سری مزیت نسبت به موتورهای بنزینی دارن که باعث میشه بیشتر به این موتورها توجه کنیم، اما نباید از معایبشون چشم پوشی کرد و اونا رو بذاریم کنار.
این بستگی به شما داره که میخواین از موتور چه استفادهای بکنین.
اگه دنبال یه وسیلهای میگردین که هم کمخرج باشه و هم راحت باشه، موتور برقی گزینه خوبیه.
ولی اگه عشق سرعتین، اصلا سمت موتورهای شارژی نرین، چون این موتورها برای سرعت و هیجان ساخته نشدن.
اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنتها با ما درمیون بزارین 😊