فروشگاه اینترنتی انواع موتور سیکلت جدید {نقد و اقساط}
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

موتور سیکلت اسکوتر چیست؟

موتور سیکلت اسکوتر چیست

اسکوتر یه نوع موتور سیکلته، که با چارچوب و قاب مشخصی ساخته شده.

 

عناصری که در طراحی این کلاس استفاده شده، همون عناصریه که در اسکوترهای اولیه استفاده شده.

 

محبوبیت جهانی این موتورها، از معرفی Vespa و Lambretta شروع شد و برای حمل و نقل شخصی طراحی شده بودن.

 

از موتورهای ۵۰ سی سی بگیر تا اسکوترهای ماکسی ۸۵۰ سی سی، که خب البته تو ایران بیشتر از ۲۵۰ سی سی اجازه‌ تردد نداره.

 

طراحی موتور سیکلت‌های اسکوتر، از همون موتورهای کلاسیک اولیه الهام می‌گیرن با یه سری تغییرات.

 

طرح اصلی‌شون از یه قابی ساخته شده که تو اون جای پای موتورسوار یکپارچه‌ست و سایزشون هم کوچیکه.

 

البته تفاوت اصلی‌شون با موتورهای معمولی، تو انتقال قدرت‌شونه.

 

این موتورها از سیستم اتوماتیک CVT برای انتقال قدرت استفاده می‌کنن و نیازی هم به تغییر دنده یا گرفتن کلاچ ندارن.

 

اما قبل از اینکه بریم سر معرفی و مشخصات اسکوترها، بریم ببینیم تاریخچه‌ ساخت این کلاس از کجا شروع شد…

 

تاریخچه موتور سیکلت‌های کلاس اسکوتر

 

تاریخچه موتور سیکلت‌های کلاس اسکوتر

طراحی اسکوتر برمی‌گرده به قبل از دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی. در سال ۱۸۹۴ دو آلمانی به اسم هیلدبراند و ولف‌مولر، اولین موتور اسکوتر رو طراحی کردن.

 

موتوری که اونا طراحی کرده بودن، یه چارچوب مشخصی داشت که از یه انجین دو سیلندر موازی، رادیاتور آب خنک و حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت ساخته شده بود.

 

چرخ عقبش توسط میله‌های پیستونی حرکت می‌کرد که شبیه چرخ‌های لوکوموتیو بخار بود. این اسکوتر معرفی خوبی داشت و به فروش هم رفت، اما با مشکلات فنی زیادی روبه‌رو شد.

 

به همین خاطر سرمایه گذاری‌ای که مولر و هیلدبراند روی ساخته این موتور انجام دادن، شکست خورد.

 

تو حین این کشمکش، توی فرانسه موتور Auto-Fauteuil به معنی صندلی راحت اتوماتیک، معرفی شد. این مدل تا از سال ۱۹۰۲ تا ۱۹۲۲ تولید شد.

 

 

نسل اول اسکوترها در جهان

اولین نسل این مدل‌ها از سال ۱۹۱۵ شروع شد، زمانی که اسکوتری به اسم Motoped تولید شد و به تدریج توسعه پیدا کرد و شکل گرفت.

 

گسترش ساخت اسکوتر در جهان، بعد از جنگ جهانی اول افزایش زیادی داشت.

 

شرکت‌های Kenilworth، Reynolds، Runabout و Skootamota در سال ۱۹۱۹ و شرکت هواپیمایی Gloucestershire در سال ۱۹۲۰، به صورت جدی شروع به ساخت و توسعه موتور اسکوتر کردند.

 

نسل اول اسکوترها در جهان

 

اسکوترها‌ی ساخته شده توسط این شرکت‌ها، شهرت زیادی پیدا کردن، اما دوباره با مشکلات فنی روبه‌رو شدن و شکست خوردن، تا نسل اول این موتورها در اواسط دهه‌ ۱۹۲۰ به پایان رسید.

 

 

نسل دوم اسکوترها

اما توسعه‌ و محبوبیت این موتورها، با طراحی نسل دوم اونا از سال ۱۹۳۶، شروع شد.

 

شرکت سالزبری در کالیفرنیا، از همون سال ۱۹۳۶ میلادی، شروع به طراحی و ساختن کرد و دو سال بعد هم اولین اسکوتر با انتقال قدرت CVT رو معرفی کرد.

 

بعد از موفقیت سالزبری، شرکتی مثل پیاجیو، مدل Glide خودش رو با الهام از اولین موتور CVT ساخت.

 

البته فقط پیاجیو نبود که شروع کرد به ساختن، کوشمن، راک‌اولا و موتور اسکات، شرکت‌های دیگه‌ای بودن که شروع به ساخت اسکوتر CVT کردند.

 

نسل دوم اسکوترها

 

کوشمن شرکتی بود که برای ارتش آمریکا، دو مدل تولید کرد.

 

یه مدل برای فرود سربازا به وسیله چتر نجات بود، که وقتی به زمین می‌رسیدن، درجا با موتور حرکت می‌کردن و یه مدل هم برای سربازانی بود که پیام رسانی می‌کردن.

 

 

نسل سوم اسکوترها تا به الان

بعد از جنگ جهانی دوم، ایتالیا اولین کشوری بود که به صورت تخصصی وارد صنعت موتورهای اسکوتر شد.

 

شرکت پیاجیو، در سال ۱۹۴۶، برند وسپای معروف خودش رو به ثبت رسوند و اولین موتور وسپا با حجم ۹۸ سی سی رو معرفی کرد.

 

از اون سال محبوبیت اسکوتر تو جهان افزایش پیدا کرد و وسپا هم به یه نماد طراحی و اقتصادی تبدیل شد.

 

حدود یک سال بعد هم، لامبرتا، اسکوتر خودش رو معرفی کرد و رسما رقابت بین این دوتا غول موتورسازی شروع شد.

 

موتوری که لامبرتا معرفی کرد، از یه انجین ۷۲ سی سی، هوا خنک با حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت بود.

 

نسل سوم اسکوترها تا به الان

 

بلاخره ساخت اسکوتر با موفقیت روبه‌رو شد و عملکرد این دوتا شرکت تو ساخت اسکوتر، باعث شد که بقیه‌ شرکت‌ها در سراسر جهان هم، دست به ساخت اسکوتر بزنن.

 

 

انواع موتور سیکلت اسکوتر

تو مقاله‌ انواع کلاس موتور سیکلت، دیدیم که اسکوتر خودش چندتا زیر مجموعه داره. کلاسیک، ماکسی، اسپرت، الکتریکی و البته موپد.

 

اسکوتر‌های موپد رو تو مقاله‌ انواع موتور حرفی ازشون نزدیم و قراره تو این مقاله معرفیش کنیم. قدیم فقط یه مدل معمولی وجود داشت که همون کلاسیکه.

 

انواع موتور سیکلت اسکوتر

 

ولی با پیشرفت تکنولوژی و طراحی‌های جدید، مدل‌های مختلف اسکوتر ساخته شد که هر کدوم هم مخصوص یه سبک موتورسواری هستن.

 

خب بریم سراغ معرفی اولین مدل، کلاسیک…

 

اسکوترهای کلاسیک

موتورهای کلاس اسکوتر کلاسیک، مدل‌های به‌روز موتورهای قدیمیه که به سبک کلاسیک ساخته شدن.

 

در طراحی این مدل، از ویژگی‌هایی مانند بدنه‌ فلزی، چرخ‌های کوچیک، صندلی راحت، جای پای یکپارچه و … استفاده شده.

 

اسکوترهای کلاسیک

 

انجینشون معمولا کمتر از ۲۵۰ سی سی هست، چهار زمانه و تک سیلندره و با مصرف سوختی که دارن، بهترین گزینه برای رفت و برگشت به محل کار و خونه‌ان.

 

دردسر زیادی هم ندارن و خیلی هم باکلاس‌ان.

 

یکی از مدل‌های معروف این کلاس، وسپا پریماورا ۱۵۰ سی سی هست.

 

این موتور یکی از شاهکارهای شرکت ایتالیایی وسپا محسوب می‌شه.

 

پریماورا دارای خطوط منحنی، موتور قوی و بی صدا، فناوری هوشمند و سیستم ایمنی ABS و از انجین ۱۵۵ سی سی، تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک ساخته شده.

 

حداکثر قدرتی که می‌تونه تولید کنه، ۱۲.۷ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۲.۴ نیوتن‌متر در ۶۷۵۰ دور در دقیقه‌ست.

 

این اسکوتر برای کسانی که دوست دارن با سبک و سیاق رانندگی کنن، مناسب است.

 

اما قیمت بالا و کمبود قطعات یدکی از معایب اون هستش. این موتور، مناسب سلیقه‌های کلاسیک و نوستالژیه و نماد فرهنگ و هنر مردم ایتالیاست.

 

 

اسکوترهای ماکسی

اگه بخوایم کلاس تورینگ رو با اسکوتر ترکیب کنیم، یه موتور ماکسی ازش بیرون میاد.

 

کلاس اسکوتر ماکسی، از جمله موتور سیکلت‌هاییه که با تمرکز روی راحتی و ظرفیت بالا طراحی شده‌.

 

این مدل از یه فریم بزرگ و مقاوم، موتورهای با حجم و توان بالا، سیستم تعلیق پیشرفته و سیستم ترمز قوی ساخته شده و به غیر از اینکه مناسب تردد تو شهره، مناسب مسافرت و جاده‌های کوتاهم هست.

 

اسکوترهای ماکسی

 

 

بعضی از عواملی که تو طراحی این مدل کاملا مشهوده، عبارتند از:

 

  • ارائه حداکثر فضا و راحتی برای راننده و سرنشین
  • ایجاد فضای کافی برای قرار دادن وسایل شخصی
  • ابعاد و سایز بزرگ نسبت به مدل‌های دیگه

 

معروف‌ترین موتور ماکسی که تو ایران هست، موتور سیکلت یاماها XMAX250.

 

این موتور از یه انجین تک سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپه، مایع خنک و ۲۴۹ سی سی بهره می‌بره.

 

XMAX250 می‌تونه حداکثر قدرت ۲۲.۵ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۴.۶ نیوتن متر در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.

 

با این مشخصات، می‌تونیم بگیم این موتور واقعا قدرت و گشتاور خوبی رو ارائه میده و مناسب سطح شهر و یه مسافرت کوچیکه.

 

 

اسکوترهای اسپرت

موتور آپریلیا SR 150 رو دیدین؟ یا همین کلیک یا آیروکس یاماها؟

 

این موتورها از نوع اسپرت هستن. طراحی این نوع اسکوتر، بیشتر روی عملکرد، شتاب و سرعت تمرکز داشته و دارای فریم سبک و مقاوم، انجین با حجم و توان نسبتا بالا، سیستم تعلیق و ترمز پیشرفته و … هستن.

 

این مدل تو ایران اینقدر طرفدار داشت، که هر شرکتی خواست یه خودنمایی بکنه، اومد طرح یکی از موتورهای کلیک یا آیروکس رو زد.

 

بین این دوتا هم، آیروکس نسبت به کلیک اسپرت‌تره.

 

اسکوترهای اسپرت

 

آیروکس از یه انجین تک سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ، آب خنک و ۱۵۵ سی سی بهره می‌بره و می‌تونه قدرت ۱۴.۷ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۳.۷ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.

 

میشه گفت با اینکه حجمش نسبتا معمولیه، ولی قدرت و گشتاور خوبی ارائه میده.

 

به غیر از توان و شتاب خوبی که داره، آیروکس از تکنولوژی‌های Blue Core، VVA و SMG هم برای راندمان بالای موتور و کم کردن مصرف سوخت بهره می‌بره.

 

راهنمای کاربردی خرید موتور سیکلت

 

اسکوترهای برقی

یکی دیگه از زیر مجموعه‌های اسکوتر، موتورهای برقی یا الکتریکیه.

 

تامین سوخت این نوع مدل به جای سوخت فسیلی یا بنزین، از برقی و باطریه که قابلیت شارژ با برق خونگی رو هم داره.

 

فلسفه‌ ساخت اسکوترهای برقی، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هواست.

 

البته تو ایران هنوز زیرساخت خوبی ندارن، برای همینه که خیلی طرفدار ندارن.

 

ولی در آینده با این روند پیشرفت تکنولوژی، صد در صد جای موتورهای بنزینی رو می‌گیرن و اصلا می‌تونن تبدیل بشن به یه ربات، مثل فیلم ترانسفورماترز، که تا حدودی هم این اتفاق افتاده.

 

اسکوترهای برقی

 

دیمون هایپر فایتر کلوسوس، یه موتور تمام برقیه که با زدن یه دکمه از حالت معمولی یا همون شهری، تبدیل می‌شه به موتور هجومی و جاده‌ای. و واقعا برگ‌هایمان… .

 

این همه ادعا می‌کنیم که ما در حال پیشرفتیم ولی هنوز داریم هوندا ۱۲۵ تبلیغ می‌کنیم.

 

یا ته ته خلاقیت ما اینکه موتور پراید رو بذاریم تو تیبا، بعد بگیم این است خودروی ملی…

 

الانم که خداروشکر هیچ مشکلی نداریم، همه چی در امن و امان است.

 

مسئولین به بهترین نحو دارن برای مردم‌شون تلاش می‌کنن. دستشون درد نکنه. خدا خیرتون بده… بگذریم بریم سراغ موتورهای موپد.

 

 

اسکوتر موپد

آخرین نوع از اسکوترها، موتورهای موپد هستن.

 

این مدل از ترکیب ویژگی‌های اسکوتر و موتور گازی ساخته شده که ابعاد کوچیکی دارن و وزنشون هم نسبت به موتورهای دیگه، خیلی کمه.

 

اسکوتر موپد

 

حجم انجینشون معمولا کمتر از ۵۰ سی سی هست و از طریق یه گیربکس اتوماتیک حرکت می‌کنن.

 

مصرف سوخت‌شون کمه و قیمت نسبتا پایینی هم دارن ولی خب خیلی محبوبم نیستن.

 

اما اینکه میگن می‌شه بدون گواهینامه سوار شد یا نه؟

 

متاسفانه نه نمی‌شه.

 

به دستور پلیس راهور، هر نوع وسیله‌ای که بدون نیروی محرکه‌ انسانی، حالا می‌خواد برقی باشه، می‌خواد بنزینی، تردد می‌کنه، به گواهینامه نیاز داره.

 

 

حرف آخر

خب مقاله‌ اسکوترها هم تموم شد. دنیا شدیدا در حال پیشرفته و در آینده مدل‌های عجیب‌تری از این کلاس خواهیم دید.

 

یکی از این عجیب‌ترین‌ها به غیر از اون موتور تبدیل شونده، اسکوتر Boxx که معروفه به جعبه.

 

این مدل حدودا شبیه یه کیس کامپیوتره که یه نشیمن داره با یه دسته‌ بلند و چرخ‌های کوچیک. عجیبه دیگه. امیدوارم این مطلب براتون جذاب بوده باشه.

 

اگه سوال یا نظری در این خصوص دارین، در قسمت کامنت‌ها با ما درمیون بزارین 😊

 

پدال، مرکز تخصصی فروش موتور سیکلت

دیدگاه‌های نوشته

*
*